Stjärnsund

Vägnummer: Lokal väg
Från/till:  Stjärnsund
Till/från:  Torsåker  
Längd:   20km
Vägtyp:   Asfalt
MC upplevelse:  5
Naturupplevelse: 4 (Gäller framför allt Stjärnsund)

Beskrivning
När det gäller vägen mellan Stjärnsund och Torsåker så är det inte vid själva vägen vi börjar!? Platsen Stjärnsund är i sig värd ett besök. En historisk bruksort med månghundraåriga anor och där livet än idag tickar lika lugnt som ett Stjärnsundsur. Christopher Polhem är väl den person du annars mest förknippar med Stjärnsund, brukets grundare och omnämnd som kardanknutens fader (något vissa av oss hojåkare bugar för i vördnad :). Ta god tid på dig där och njut både av omgivningar, café och kanske ett bad. Vägen från Stjärnsund till Torsåker blir sedan en höjdpunkt där du fullt får leva ut i sköna slingriga kurvor hela vägen fram till korset med länsväg 68, det blir 20 kilometer av härlig MC upplevelse. Vägen går genom gammal bruksbygd och du passerar både byar och enskilda gårdar men en stor del av sträckan går genom skoglandskapet. Kurvigheten är väl avvägd och passar MC åkningen mycket bra inte för flackt och inte heller en go-kartbana :) På din väg har du nu även lämnat Dalarna och hamnat i Gästrikland!// HansR

Dubbar på eller var det av ...

Inget MC åkande denna vecka som präglats av snö och kyla men dubbdäcken är nu monterade så till helgen så är det bara att ge sig ut ... eller vad är det nu som händer ...? Nyss var det två decimeter snö och -10 grader men nu är det +8!? Vattnet skvalar och snart har vi väl den första tussilagon i dikeskanten. Månne blev det allt för vassa dubb i däcken för någonting måste ha sprungit läck... Ja som det ser ut nu så är det väl bara att plocka fram sommarutrustningen igen för sköna ljumma turer för SMHI lovar varmt väder till helgen och veckan. Ja kanske ska till och med 100 åriga värmerekord för november slås! // HansR

Det lackar mot Jul ...

Ja i alla fall om man får dömma av vädret, det snöar och det snöar åter igen! Nu har dom dock lovat varmare väder så vi får väl se hur det blir med det vita? Helt klart är att det inte blir lika många MC turer nu på ett tag och då får man väl ägna sig åt planeringen av vårens och sommarens turer. Jag tänkte då att jag skulle passa på och publicera några tips och exempel på både vägar och turer som vi kan ha i beredskap när solen hittar åter till vårt avlånga land. Kanske kan det bli en tur i veckan för minnet och drömmarna. Jag har redan börjat och längre ner på den här sidan hittar du "Valsanvägen" som är en väg väl värd att vårda i minnet men också drömma om inför nästa sommar :) // HansR

Valsanvägen

Vägnummer: Lokal väg
Från/till:  Smedsbo
Till/från:  Insjön  
Längd:   27km
Vägtyp:   Asfalt
MC upplevelse:  4+
Naturupplevelse: 4


Beskrivning
Valsanvägen är känd av alla motorcyklister i södra Dalarna som vägen som gick från att vara en liten kurvig grusväg till en liten kurvig asfaltsväg, jag tror inte dom rätade en enda kurva :), med många härliga svängar för en motorcyklist. Vägen går också i kuperade terräng så det blir även lite berg- och dalbanekänsla. Det blir inte heller sämre av att naturen är fin att titta på längs med flera sjöar som passeras. Den enda smolken i bägaren är flera partier efter vägen med sommarstugor och där med också sänkt hastighet. Nu passar det ändå bra då sommarstugorna ligger vid sjöarna och det också är där de fina vyerna finns. Vägen tar dig från Smedsbo via Valsan, Rexbo, Helgbo (här finns ett fint stopp vid en liten badtjärn), Helgnäs och till sist Insjön, där du alltid kan avsluta med ett besök hos Clas i Sjön (folkmun för Clas Ohlsons) :) // HansR

Mer finns att läsa på mctouring.se!

Säker i blindo eller ...

Ja det blev ingen MC idag till jobbet. Dubbdäcken är ännu ej monterade och utan sådana bör man nog inte ens tänka tanken :(  Vet inte heller om det gick så mycket bättre på fyra hjul!? Salt är förvisso ett bra medel för halkbekämpning men salt och -8 grader funkar sämre, det är knappt att det hjälper alls mot halkan och för sikten är det helt god natt!!! Att vid -8 försöka spola rutan ren efter saltstänk är bara att glömma och gör du ändå ett försök så kan du glömma sikten helt och hållet. Salt för att slippa halka och kunna köra säkert men du får köra med 50% sämre sikt!? Vad är säkert och vad är inte säkert? För 5-10 år sedan saltade man inte om det var risk för kyla, under -4 tror jag det var, men nu för tiden spelar det ingen roll om det är +2, -8 eller även -15! Vid -15 blir det både snorhalt och försämrad sikt men tydligen enligt experterna en mycket säkrare trafikmiljö!? Hur gör man om man skulle köra MC i en sådan situation? Om man möter en långtradare och får hela visiret nedstänkt med salt!? Är det över huvudtaget möjligt att köra vidare? Du som har provat får gärna tala om hur det går till. Personligen kommer jag att försöka hålla mig på andra vägar utan salt både på två och fyra hjul för personligen tycker jag det blir säkrare då ...  eller så har jag inte förstått det mest självklara? // HansR

Å se det snöar ...

Ja då var väntan över, årets första snö faller tung över Dalarna! Jag vet inte om jag ska vara glad eller ledsen. Antingen är det mitt "Vinter jag" som gläds och redan längtar ut på skidor :) eller så är det mitt "MC jag" som helst vill ha torrt och bart och definitivt inget vägsalt på våra vägar :(  jag kan tänka mig att saltbilarna gått skytteltrafik på vägarna idag och hjälpt till med den snöröjning som nu för tiden aldrig använder en vanlig hederlig plog, "nej salt ska det va för det är så bra". Inte mitt måtto men väl vägunderhållarens :(  Så det bidde helt enkelt ingen MC tur idag utan jag fick glatt ägna mig åt att kärra ut 3 kubikmeter grus på garageuppfarten, gissa om jag sparade många klipp i Gym-kortet :)  Stort tack också till sonen som likaledes sparade in ett par Gym-kvällar. Vi får se om nu vintern kommit för att stanna eller om det åter blir varmt igen ...? // HansR

Okoncentrerat prat

Vägverket har gett ut en broschyr runt riskerna med att tala i mobiltelefon medan du kör. Vad man där vill poängtera är att det inte är själva hållandet i luren som är det farliga utan själva pratet!? Vi homosapiens är inte ämnade för att göra två saker på samma gång, något som bara brukar tillskrivas det manliga könet men i Vägverkets skrift gäller alla!? Vi får tunnelseende när vi kör och pratar samtidigt och missar där med information längst ut i synfältet som kan vara livsviktig för dig själv eller den du riskerar att köra på en älg, en medtrafikkant eller ett barn. Vi som kör motorcykel brukar ju ofta prata om hur viktigt det är att ha hög koncentration i och runt trafiken som en ren överlevnadsinstingt, det gäller att ha koll både på sig själv och andra när man färdas på två hjul. Frågan är hur detta nu rimmar med den ökade användningen av intercom och integrerad radio och telefon på MCn? Har vi råd att minska vårt synfält? Vem riskerar att få betala mest? Jag är nog beredd att hålla med forskarna i detta med pratets risker, jag har mer än en gång när jag kört bil och pratat i telefon kommit på mig själv med en koncentrationen på villovägar. Vad var det nu det stod på skylten? Va, har jag redan passerat Morgongåva!? Prat eller körning en tanke väl värd att begrunda // HansR

Å en slant det dit ...

... å en slant det hit, å en slant det ner i diket. Nej så blev det faktiskt inte :)  Jag höll mig på mattan när nu hösten första frosthalka slog till. Dimman låg tät i morse och beslutet var enkelt, ingen MC till jobbet idag :(  Det blev till att krypa in i plåtlådan på fyra hjul och med fullt värmepåslag lugnt och försiktigt köra de tre milen till jobbet. Kanske var det inte heller helt fel då jag samtidigt kunde passa på och ta med hjulen till Suzukin och få dom omlagda med vinterdäck :)  Som sagt det var första frost halkan nu är det bara att vänta på första snöfallet ... : | // HansR

Vintertestet

Ja så var det då gjort, säsongens första vintertest! Vaknade till en morgon med -7 på termometern, klarblåhimmel och fortsatt torrt väder. Det sistnämda var lite extra viktigt då vinterdäcken ännu inte kommit på :)  Hur som ingen halka så här långt och möjlighet till ett ordentligt vintertest. Det blev både "Layer 1, 2, 3 och 4 med avslutande varmväst. Med fleece-buffen på plats och värmehandtag på så bar det sedan av mot jobbet och nu stod tempmätaren på -5. Ja ha, var det då bättre att åka i -5 och torrt väder än +5 och fuktigt? jo jag vill nog säga så, det blir inte samma inträngande kyla som när det är fuktigt ute. Mitt värsta köldminne är faktiskt från Danmark och Köpenhamn en novembermånad då det var -15 grader, jag tror aldrig jag har upplevt något värre!? Eventuellt kändes det något (lite) värre nyåret 78/79 då det var -43 och jag fick ta en promenad på en kilometer från garaget till nyårsfesten, och då hade jag ändå allt som kunde tänkas på mig från fötter till huvud ;-)  Synd bara att med kylan så kommer också halkan :( annars vore det inget större problem att fortsätta rulla på två hjul :)  Det blir till att gå ut i garaget och plocka av hjulen för montering av dubbdäck eller ska jag montera sidvagnen istället? Inte lika lätt att köra omkull på tre hjul ;-) // HansR

Som man bäddar får man ligga

Läste idag att Vägverket väckt ett förslag om ny hantering när det gäller trafikförsäkringen. Tanken med det nya förslaget är att en fordonsägares beteende i trafiken ska avspegla sig på trafikförsäkringspremiens storlek. Om du aldrig har åkt dit för något i trafiken så blir trafikförsäkringspremien låg men om du åkt dit både en, två och tre gånger så får du också punga ut med mer när premien ska betalas, kanske det tredubbla mot för den som skött sig! Rättvist? Ja kanske det ... I MC världen, och för all del även i bilvärlden, så ser vi ju redan idag hur premien påverkas av en mängd olika saker som t.ex modell på motorcykeln, ålder på föraren, man eller kvinna, BMW eller Yamaha, Offroad eller Supersport etc ... men kanske vore det än mer rättvist om förarens beteende var det som avgjorde!? Kanske ska inte en gasglad 50 åring som skapar den ena farliga situationen efter den andra komma billigt undan bara för att hans eller hennes åldersgrupp i snitt sköter sig bra ... Och varför ska inte en 25 åring som älskar muskler och aldrig beteer sig dumt i trafiken kunna puttra runt lite lugnt utan att behöva råna banken för att få råd? Enligt Vägverket så ser man gärna att försäkringsbolagen tar till sig förslaget och funderar över hur det kan utveckla branchen och kundernas möjligheter till en rättvisare betalningsbörda. Vad tycker då vi kunder? Själv tycker jag det låter rimligt men risken är väl stor att man rör till det som vanligt och får till en halvmesyr där fel kunder (motorcyklister) kommer i kläm ... eller är jag för pessimistisk? // HansR

Byasvängen

Ja så kom då till slut frosten och bet ordentligt i gräset med -5 grader : |  Måhända är det slut nu med varma ljumma vindar och körning med öppet visir? Kallt blev det men också torrt och helt molnfritt och en härlig värmande sol som väl behövdes i den kalla nordan. En sådan här dag får inte missas så det fick bli "Byasvängen", som tog mig genom fagra dalabyar med många rödmålade stugor inramade i höstens alla färger! Jag tog vägen från Gagnef via Djura, Häradsbygden, Leksand, Leksboda och till Plintsberg. I Plintsberg fick det bli rast och har man inget annat att göra där så kan man ju alltid beundra utsikten :)

Plintsberg

Vädret var som sagt helt fantastiskt och det kan vara skönt när det är 5 grader i skuggan och vinden kommer från norr, det var mycket varmare i solen :)  Från Plintsberg tog jag sedan vägen ner mot Tällbergsstation och vidare till Söderås i Rättvik, Bäck och Utby. Jag tog sedan Siljansleden för cyklister, för cyklist som cyklist,  via Laknäs till Tällberg och fick en fin tur längs med Siljans strand. Väl framme i Tällberg fick jag beundra solnedgången och en termometer som sjönk från +5 till nästan noll, så det blev att ta på varmvästen och rikta kosan hemmåt igen // HansR

Ytterligare några bilder!

   


Tempen sjunker

Så var det då åter fredag och några grader kallare än förra veckan, men torrare, vilket gjort att dimmolnen försvunnit och solen lyser från en klarblå himmel, då gör det inget att det inte är lika varmt :) Jag föredrar -5 och sol framför +5 och dimma, det sistnämda är defakto kallare : | Nu var det dock inte minus grader i dag men till natten biter nog frosten i gräset. Fredagsturen den här gången tog mig längs det kända hojstråket från Smedsbo via Valsan sjöarna, Rexbo, Helgbo och till sist Insjön. En härligt kurvig väg med fagra omgivningar! Bilden är tagen på åkrarna strax efter Helgbo.

Sol och kyla

När man nu kommer denna väg får man inte heller glömma ett besök hos Clas i sjön, Clas Ohlson för den som inte är invigd, där finns det många prylar som man inte visste att man kunde vara utan :)  Sista milen hem hade solen gått ner och det kändes att kylan bet hårdare, det är nog dax för "Layer 2" till nästa tur // HansR

Ingen återvändo

Fleece-buff på, för "rattmuff på" passar dåligt på en motorcykel. Ja det var första dagen denna höst då varma goa fleece-buffen kom till nytta. Det var inte så värst kallt enligt termometern men sänkningen av gradantalet i kombination med det fuktiga vädret gav en riktigt rå och kall kyla, det känns genom hela MC-stället att det blivit kallare :|  Jag fick åka direkt hem efter jobbet idag och även för första gången denna vinter bära in ved till spispannan, nu räcker inte längre datorns CPU för att hålla värmen i huset :)  SMHI lovar frost dagarna framöver och det är väl bara en tidsfråga innan den första halkan slår till? Jag håller ut på två hjul men hur många dagar, veckor ... till? När kommer första saltbilen!? :(  // HansR 


Skaffa vintergrepp

Ja då var det snart dags!? I kväll signalerar meterologerna att Brittsommaren är på väg att släppa greppet. Dags alltså att börja förbereda sig för snö och driv is :( Eller är det egentligen :) Funderar på om inte TKC80 däck på min BMW skulle förlänga säsongen ytterligare en tid? Kan det räcka måntro? Det blir ett test så beställningen har gått iväg på ett par sådana däck. Blir det isigt och eländigt är det väl trots allt bara dubb som gäller!? Borde dock vara ypperligt att börja vårturerna med sådana däck så man får lite bättre grepp på soltinade vägar ;)

TKC80

Continental TKC80, Grusdäck för tyngre Offroad MC ...

Har provat dem på grusväg med en BMW 1100GS och då var de lysande! Dessutom var de riktigt bra även på en riktigt kurvig asfaltsväg, kan det bli mer optimalt? // HansR

Vad var det jag sa

Ja det behövdes inte mer än två kilometers körning idag på morgonen för att bevisa påståendet från igår, idiotiska omkörningar orsakar olyckor! Jag slappnade av för ett ögonblick eftersom jag varken hade bilar bakom eller framför mig på min sida av vägen. Plötsigt kvicknar jag till då jag inser att en bilförare i sin BMW tyckte att "en MC kan väl alltid flytta på sig så jag kan köra om långtradaren". Vi möttes i höjd med halva långtradaren och det var bara genom en undanmanöver ut på väggrenen som en kollision kunde undvikas! Tack och lov kvicknade jag till i tid och slapp även denna gång bli kylarprydnad. Visst påståendet blev inte helt bevisat, det blev ingen olycka, men som sagt det skapas många onödiga risker ute på våra vägar och en dag smäller det :(  Eftersom det nu gick bra fick jag njuta en solnedgång också idag på vägen hem. Vintern är ännu långt borta :) // HansR

Solnedgång

Storebror ser dig

Läste att Vägverket och Rikspolisstyrelsen nu beslutat att sätta upp fler kameror efter vägarna för att fånga fartsyndar, 700 stycken till ska det bli! runt om i vårt land? Det måste bli många sköna bilder på häpna bilförare i olika poser, men är det verkligen rätt syndare som åker fast? Som motorcyklist behöver jag ju inte oroa mig så mycket då det endast blir en fin bild utan identitet men det är ju inte det som är problemet. I min värld så är det beteendet på vägen som är det farliga. Visst i lägre hastighet smäller det lite mindre men faktum kvarstår att det är idiotiska omkörningar och för korta avstånd som verkar vara orsaka vid de flesta olyckorna men fångar kamerorna sådant? Nej det gör dom inte! kanske bättre då att lägga alla goa pengar för 700 kameror med stolpe på fler poliser som bevakar dumheter i trafiken, men det ger väl inte lika lättförtjänta pengar. Jag har en känsla av att det till sist är den vanlige "Svensson" som får hosta fram en slant när det gick lite för fort en gång på fel ställe, dom riktiga "trafikbusarna" brukar alltid klara sig // HansR

Att bädda för vintern

Det blev en helg utan nya turer på motorcykeln, kanske lika bra det när nu vädret inte riktigt levde upp till SMHIs prognos? Höstdimman lade sig som ett mjukt täcke över dalabygden :(  Det blev istället en helg då jag fick kämpa vidare på bygget av det garage där motorcyklarna ska ges möjlighet till en skön vinterdvala. Gäller förstås inte min Suzuki DR600 där dubbdäcken står och väntar i ett hörn av garaget, förhoppningsvis ska det även bli många sköna vinterturen med den :) För övriga gäller dock att det snart är täcke på och batteri på laddning. Kanske blir det ett litet lätt uppvaknande i februari med lite filter och oljebyte innan barmarkssäsongen drar igång igen. Det finns ändå en stor fördel med denna period av nedvarvning och mys framför en värmande brasa och det är planeringen av alla sköna sommarturer nästa år, planeringen är minst halva nöjet :)

Och solen fortsätter skina

Ja då var det äntligen fredag igen och solen skiner och värmen ger ännu inte vika! När sommaren dröjer sig kvar på detta vis ja då bara måste det bli en senväg hem från jobbet igen :) Jag tog vägen via Kvarnsveden till den gamla banvallen mot Smedsbo (Bilden). Från Smedsbo blev det sedan vägen mot Stråtenbo, Kavelmora och Skog, passande namn på en by som ligger mitt ute i skogen :) Nu närmade jag mig gamla hemtrakter och så småning om kom jag fram till Källslätten, platsen där munkar levde en gång i tiden och annlade trädgårdar mitt ute i skogen. På den tiden ville man inte hålla sig allt för nära Falun med allt os från gruvan. Det var många år sedan jag var i dessa trakter och nu märker man att inte ens ett kalhygge består, det blir stora träd även på 20 år!!! Tog sedan vägen mot Spjutsjön, Strömbo, Oxberg och Solarvet. I Solarvet så tog jag av på den gamla vägen mot Efterarvet. Om man har ett Solarv vad betyder då Efterarv? Det märks att det är en gammal forväg jag åker på, det är slingrigt och krokigt men ändå framkomligt. Efter Efterarvet kom jag så till Sörskog där vägen vänder ner för berget igen mot Rexbo och stora vägen, stor och stor men ändå asfalterad :) Nu börjar skymningen sänka sig så det är bara att gasa på hemåt // HansR

Banvallen

Bilden: Den gamla banvallen efter järnvägen mellan Falun och Björbo

Bildbevis

Vädret är forstatt fint men tyvärr har det inte blivit någon tid över till nya MC-utflykter, arbetet har pockat på uppmärksamhet och en resa till huvudstaden med tåg inplanerad. Jag fick i mitt senaste inlägg en kommentar om att det saknades bilder från mina turer och det är helt sant. Tyvärr har väl inte alltid kameran varit med men nu testar jag i alla fall och lägger upp en bild från en av mina turer bland berg och fäbodar på dalaskogen! Bilden är från Skinnaråsen på leksandsskogen. Det borde väl även bli fler bilder framöver :) // HansR

Ps. Vill du se mer bilder direkt så finns det fler från andra MC turer på www.mctouring.se

Fäbotouring


Vinter eller sommar ja det är frågan

Ja så var det då Oktober och vintern gläntar på dörren ...? Nej snarare sommaren! Visst det var nästan nollgradigt på väg till jobbet idag men så fort solen kommit upp ordentligt blev det en riktigt skön brittsommardag, en sån där dag då man inte kan ta närmaste vägen hem efter jobbet :) Det blev en ny tur upp mot Idkerberget och sedan upp mot Noransbruk, men den här gången blev det inget blöthål utan jag tog den gamla forvägen från Noran ner mot sjön Bästen på Gagnefssidan. Från Bästen tog jag sedan vägen mot Säl men strax innan korset mot Säl tog jag vänster mot "Tvärberget" enligt skylten och Tryssjöberget enligt kartan!? Via en flera kilometer lång skogsväg tog jag mig från 225 möh ända upp till c:a 475 möh och nästan hela vägen upp till toppen av Tryssjöberget (493 möh). Redan från vägen har man en underbar utsikt över nejden och du ser långt upp längs både väster- och österdalälvens dalgångar. Tar du en liten promenad ytterligare ett par hundra meter så blir utsikten fullkomlig från toppen av Tryssjöberget. Ja det var helt rätt plats att avnjuta dagens solnedgång :) // HansR

RSS 2.0