Och solen fortsätter skina

Ja då var det äntligen fredag igen och solen skiner och värmen ger ännu inte vika! När sommaren dröjer sig kvar på detta vis ja då bara måste det bli en senväg hem från jobbet igen :) Jag tog vägen via Kvarnsveden till den gamla banvallen mot Smedsbo (Bilden). Från Smedsbo blev det sedan vägen mot Stråtenbo, Kavelmora och Skog, passande namn på en by som ligger mitt ute i skogen :) Nu närmade jag mig gamla hemtrakter och så småning om kom jag fram till Källslätten, platsen där munkar levde en gång i tiden och annlade trädgårdar mitt ute i skogen. På den tiden ville man inte hålla sig allt för nära Falun med allt os från gruvan. Det var många år sedan jag var i dessa trakter och nu märker man att inte ens ett kalhygge består, det blir stora träd även på 20 år!!! Tog sedan vägen mot Spjutsjön, Strömbo, Oxberg och Solarvet. I Solarvet så tog jag av på den gamla vägen mot Efterarvet. Om man har ett Solarv vad betyder då Efterarv? Det märks att det är en gammal forväg jag åker på, det är slingrigt och krokigt men ändå framkomligt. Efter Efterarvet kom jag så till Sörskog där vägen vänder ner för berget igen mot Rexbo och stora vägen, stor och stor men ändå asfalterad :) Nu börjar skymningen sänka sig så det är bara att gasa på hemåt // HansR

Banvallen

Bilden: Den gamla banvallen efter järnvägen mellan Falun och Björbo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0