Säker i blindo eller ...

Ja det blev ingen MC idag till jobbet. Dubbdäcken är ännu ej monterade och utan sådana bör man nog inte ens tänka tanken :(  Vet inte heller om det gick så mycket bättre på fyra hjul!? Salt är förvisso ett bra medel för halkbekämpning men salt och -8 grader funkar sämre, det är knappt att det hjälper alls mot halkan och för sikten är det helt god natt!!! Att vid -8 försöka spola rutan ren efter saltstänk är bara att glömma och gör du ändå ett försök så kan du glömma sikten helt och hållet. Salt för att slippa halka och kunna köra säkert men du får köra med 50% sämre sikt!? Vad är säkert och vad är inte säkert? För 5-10 år sedan saltade man inte om det var risk för kyla, under -4 tror jag det var, men nu för tiden spelar det ingen roll om det är +2, -8 eller även -15! Vid -15 blir det både snorhalt och försämrad sikt men tydligen enligt experterna en mycket säkrare trafikmiljö!? Hur gör man om man skulle köra MC i en sådan situation? Om man möter en långtradare och får hela visiret nedstänkt med salt!? Är det över huvudtaget möjligt att köra vidare? Du som har provat får gärna tala om hur det går till. Personligen kommer jag att försöka hålla mig på andra vägar utan salt både på två och fyra hjul för personligen tycker jag det blir säkrare då ...  eller så har jag inte förstått det mest självklara? // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0