Gamla hemtrakter

Idag var det dags att grensla MC igen och det blev en tur, efter jobbet, till gamla hemtrakter. Jag tog vägen från Borlänge mot Falun men i Ornäs svängde jag av och tog grusvägen fram till Olsbacka. Min tanke var att leta rätt på vägar från förr, for vägen över berget mellan Tunaslätten och Kopparberget i Falun. Idag kallas vägen för Kårebockensväg och syftar då på den väg som Kårebocken enligt sägnen tog till Falun där den färgade hornen röda av koppar som sedan ledde till upptäckten av Falukoppargruva. Det märks att det är en gammal forväg och det är gott om lämningar och märken från förr efter hela vägen. Efter en bit blir vägen ganska stenig och den är rejält sönderregnad, märks att den inte används så mycket idag. Det blev en härlig tur i gamla hemtrakter (jag är född och uppväxt i Falun) men färden fortsatte sedan hem mot Gagnef senare på kvällen. Tyvärr hade vädret då slagit om och det blev en lite blötare tur hem // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0