Att märka eller inte märka ...?

Jag fick idag ett litet paket på posten från SBM med märkningsutrustning för min MC. Det var en liten burk med märkvätska och dekaler att sätta på lämpliga ställen på min MC. Tanken är att märkvätskan ska "bränna" in registreringsnumret på MCn så att det krävs våld för att ta bort det vid t.ex stöld. Allt som allt kostade detta lilla paket 174 svenska riksdaler och frågan är om det  har något värde? För ca 15 år sedan gjorde jag en liknande märkning med personnummer på en nyinköpt cykel som något år senare blev stulen. När jag anmälde den stölden till polisen uppgav jag också att cykeln var märkt men då fick jag till besked att det inte hade någon betydelse för dom gjorde ändå aldrig någon kontroll av en sådan märkning!?

Då väcks ju också en fråga från min sida, är en registreringsnummermärkning av min MCn mer att lita på eller ser polisen på en sådan märkning på samma sätt som på en vanlig cykel? Personligen känner jag mig klart osäker på om en sådan här märkning är till någon nytta eller om det bara är en möjlighet för någon att tjäna snabba pengar på lite vätska och dekaler!? Självklart vill jag att det är till nytta och att det kan hjälpa till att hålla nere stölderna, men som sagt vad säger erfarenheten ...? // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0