Nöden har ingen lag ...

Som alltid är jag ute i sista minuten! Upptäckte dagen före besiktning av min Suzuki DR600 att nedre kedjerullen spruckit och ramlat bort :(  Som det såg ut nu så låg kedjan och släpade direkt mot ramen, ingen direkt höjdare! Jag sökte desperat efter idéer och fick ett tips om att använda en hockeypuck!? Funderade lite och tänkte som så att om jag sågar ut en lagom stor rulle ur pucken och använder den gamla axeln med sina lager borde det kunna gå!? Som bäst när jag höll på och måttade på en gammal väl använd hockeypuck så dök det upp en ny idé. Ett skatebordhjul!  Yngsta grabben har ju hur många skateboards som helst och dessutom utslitna hjul i parti och minut. Sagt och gjort jag letade upp ett antal gamla skateboardhjul och visst borde det kunna gå?  Lite för stort var dock hjulet och axelhålet var något mindre 6 istället för 8 millimeter. Jag tog hjulet till bandsågen och vipps hade jag fått ner dimensionen till en mer lämplig. Allt monterades med hjälp av en ny axel av 6 millimetersgängstång och en extra mutter, lite för stor, som distans. Det hela visade sig fungera mycket bra och besiktningen gick även den galant.  Ibland är det bra att man inte slänger allt som egentligen är gammalt skrot. Ser faktiskt ut som att jag fortsätter köra med denna lösning så får jag se hur länge det håller :) // HansR

Några bildbevis på lösningen!

   


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0