Norska vägar från soffan ...

Nu har du chans att njuta härliga Norska vägar direkt från tv-soffan! Lyckades pricka in ett program idag "Bästa formen", kanske inte det program jag brukar titta på men idag var det en fullträff. Programmet handlade om vägarkitektur och körglädje och dessutom i Norge :) :) :) Norge gör under en 10 års period en stor satsning på 18 turistvägar och det är vad programmet handlar om. Använd länken här nedan, titta och njut och låt dig inspireras inför nästa resa i ett land där de försått att bevara körglädje men också njutning för alla sinnen :) Själv lyckades jag i sommar faktiskt pricka in nästan alla de vägar de visar i programmet. Tyvärr inte alla i det fantastiska väder som programledarna hade, men som sagt det är bara att ta nya tag :) Platserna var Geiranger, Aurland, Sognefjell, Turtagrö och Rondane. Ett par exempel ser du här nedan Geíranger och Aurland // HansR

Länken till programmet: http://www.svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?&d=72337&lid=puff_881982&lpos=extra_0

Här kan du också läsa mer om alla turistvägar i norge: http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=105&Itemid=25

 

Vad betalar man för ...

Nu är jag riktigt putt på dålig service :(  I går hade jag tänkt mig lite härlig kurvträning med SMC på Go-kartbanan i Amsberg men väl där vad upptäcker jag då!? Jo att bakre bromsbeläggen inte längre existerar, det är metall mot metall!? Visst det är ju dåligt av mig att inte ha bättre koll på detta men till saken hör att jag för drygt en månad sedan och ca 400 mil tidigare var på service med cykeln utan att det sas något som helst negativt om dessa bromsbelägg. Till saken hör också att jag varit på långresa efter servicen och totalt sett över de 400 milen använt bromsen mycket sparsamt. Kan det verkligen vara så att dessa belägg var helt OK vid servicen som det står i protokollet? I det skick som beläggen är nu har de troligen varit helt slut de sista 200-300 milen!? Ren tur att detta inte hände i Bodö! Personligen kan jag inte tycka annat än att en service för 2500 spänn har mer att önska :( Det är nog dags att överta servicen själv nu när också garantitiden på futtiga 2 år gått ut :( Tack och lov hade Bumse-motor i Uppsala nya belägg på hyllan och de är redan på väg med posten :) // HansR

Punka och snörplugg ...

Nu har jag fått fram lite bider från vårt försök att laga punka med "snörplugg", alltså samma plugg som jag tidigare nämnt om. Första försöket använde vi endast en snörplugg till hålet som var nästan en centimeter stort. Den pluggen satt på plats i ca 5 mil. Tack och lov att vi då nått mer bebyggda platser och kunde få lite handräckningshjälp. Det var då vi lärde oss att det går bra att även stoppa i två snörpluggar om hålet är lite för stort. Den lagningen höll sedan ända hem (ca 70 mil) innan däcket sedan byttes och provet avslutades. Bild 1 är snörpluggar och verktyg. Bild 2 är första lagningen bland mygg och knott med en snörplugg. Bild 3 är den avslutande lagningen med två snörpluggar (Tak för hjälpen Dikanäs Taxi :).

  

När man väl sedan kör så plattas pluggen ut och blir endast som liten "klut" som inte märks när du kör. På insidan bildar den en ögla som även den blir som en stor "klut" som täpper till. Som det ser ut så här långt så är alltså detta ett utmärkt sätt att fixa en punka när hålet är upp till 1 centimeter stort. Optimalt är väl annars en snörplugg till ett spikhål. Någon som har något att tillägga/bidra med när det gäller test med snörplugg? // HansR

Norge och väder ...

Det är många som säger att det alltid regnar i Norge, och förvisso är Bergen skandinaviens regnsäkraste stad, men det finns ju även annat. Det slog mig att jag nu varit i Nesna längs med Kystriksveg 17, lite väster om Mo i Rana, tre år i rad och av någon anledning tog jag ungefär samma kort varje gång. Åtminstone ett ställe där det inte regnar 3 av 4 dagar :)

   

Bild 1 är från 2005, bild 2 från 2006 och bild 3 från i år! // HansR

Lufttomt ...

I sommar har jag hamnat i det läget att ett däck varit lufttomt vid två tillfällen. Första gången var det en kompis bakdäck på otumlad krossmackdam (är sådant tillåtet på svenska vägar!?). Den andra gången var det på min sidvagnsmotorcykel morgonen efter en god natts sömn. Problemet när jag är på tur är förstås att ha en bra pump eller annat hjälpmedel för att åstadkomma ny luft. Vid första tillfället hade vi endast med oss en liten handpump och fyra stycken gaspatroner (första bilden). Vi fick då inse direkt att en MC med 180 brett däck bak kräver mycket luft och inte ens fyra patroner kunde ge 1 kilo :( Något hekto till fick vi dit med hjälp av handpumpen men sedan fick det räcka, svetten började rinna rejält. Det gick någon mil ytterligare på krossmackadam innan vi fann ett hus och kunde få hjälp med en kompressor modell större.

Erfarenheten från denna episod ledde till lite efterforskning och två inköp av en elektrisk 12V kompressor modell mini och en fotpump modell mini. Kompressorn demonterade jag så att jag fick bort skalet och fick då en mycket liten och smidig pump (bild 2 och 3) som får plats i packningen. Fotpumpen (bild 4) var ungefär lika stor och levererades i en praktisk liten väska. Den lilla kompressorn testade jag hemma genom att fylla just ett 180 däck, det tog ungefär 4-5 minuter att få upp ett tryck på runt 2 kilo och MCn gick även bra att starta efter lån av batteriet. Den lilla fotpumpen fick bekänna färg när sidvagnen blev lufttom och det tog inte mycket mer tid än 4-5 minuter även här att pumpa i ett tryck på ca 2 kilo. Så här med erfarenheten samlad så kan jag väl säga att fotpumpen är den som kanske är mest prisvärd och enkel att hantera och gör sitt jobb. En liten handpump och gaspatroner är idag inte mycket att förlita sig på när dimensionerna på däck blir större och större på moderna hojar. Kompressorn är väl den som har störst Cool-faktor och så slipper du bli svettig :) 

Den lilla handpumpen(klarar både manuell pumpning och fyllning med gas) är köpt på Biltema(när jag fick tänka efter lite) och kostade runt 100:- + patroner. Minikompressorn kan köpas på Clas Ohlson eller Jula och kostar ca 90:-. Den lilla fotpumpen hittade jag på Rusta och den kostade 99:-. Jag har sett någon billigare variant av fotpumpen och även provat en sådan men funktionen hos den var inte bra (dålig ventil) och något mer rank i konstruktionen.

Det finns ju också punkaspray som även den ger lufttillförsel till däcket. Problemet som jag ser här är vid exemplet med krossmackadam. Hade det gått att få upp rätt snurr på bakdäcket för att få lyckat resultat och tillräckligt tryck? Tyvärr brukar också punkaspray kladda ner fälgen rejält. Det hade dock varit intressant med ett prov?

Punkteringen den fixade vi med "plugg" och i detta fall en snörplugg (bild 5) där du inte behöver tillföra någon vulkaniseringsvätska. Den är insmord med något tjärliknande och luktar ungefär så. När vi väl hade insett att det krävdes två sådana pluggar till ett något stort hål, ca 1cm (fy för otumlad krossmackadam) funkade det perfekt ända hem (ca 60 mil).

    

Antiklimax ...

Det blev ett riktigt antiklimax att komma hem från senaste resan, jag vet inte om jag landat än???  Det känns som om det vore självklart att ge sig ut på resa igen och det skulle jag definitivt inte haft något emot :)  Tydligen tröttnar man inte ens efter nästan 1000 mil på två månader och det bådar gått inför framtida utmaningar. Det blir snart till att sätta sig ner och börja planera inför nästa säsong men först ska jag hinna med ytterligare ett antal turer och kanske även någon resa till :) // HansR

Hemma, hemma ...

... hemma igen från Norge och Kystriksveg 17! Det blev som sagt ytterligare en härlig tur med mängder av skön MCåkning och fantastiska vyer att beskåda. Inte blev det heller sämmre av att solen behagade skina större delen av resan, två dagar undantagna men det gick bra även det :) Inte blir det heller sämre av att åka med ett glatt och härligt gäng som delar passionen för MCtouring. Jag bjuder även nu på några snabba glimtar så att den som inte var med kan se vad han eller hon missade :) // HansR

              

Klicka på bilden så får du den i större format! Klicka igen för att återgå!

15 minuter till avfärd ...

Norge här kommer vi! Packad och klar ger jag mig nu av och återkommer om 7 dagar. Solen skiner just nu från en nästan klarblå himmel så det ser riktigt lovande ut :) // HansR

Då bär det av igen ...

Den här gången blir det Bodö och Kystriksveg17, en av Norges vackraste vägar och definitivt en av de minst trafikerade!? Eter denna väg kan du njuta både sköna naturvyer och härlig MCåkning på fina kurviga vägar. Den kan rekommenderas! Vi får se vad vädret har att erbjuda denna gång? Just nu skiner solen och det är ett härligt svenskt sommar väder strax över tjugo grader. Här i våra trakter har faktiskt sommaren varit riktigt bra med vanligt svenskt sommar väder 18 - 23 grader med risk för någon skur. Det är dock torrt i marken så många skurar har det inte blivit :) Enligt mitt tycke är detta det bästa MC väder du kan ha :)

Det blir kanske lite tyst på bloggen i en vecka men sedan återkommer jag med lite mer information från Norge! // HansR

RSS 2.0