110, 100, 90, 80 ...

Så insåg till slut Vägverket att det finns fördelar med att inte ha 20km/h hopp mellan de olika hastighetsbegränsningarna. Jag har länge sett upp till Norge som jag tycker har ett mycket bättre flyt i trafiken genom att göra sänkningar från t.ex 80 till 70 och sedan vidare neråt om det behövs. T.ex 80 till 70 när du närmar dig ett samhälle och om det är en genomfart sänkning till 60 och om du sedan passerar direkt genom centrum 50 km/h. Väl inne på de trånga gatorna så är det 40km/h. Visst Norge har generellt lägre hastighet men sett till vägarnas storlek och skick ändå ganska väl avvägt, enligt mitt tycke.

idag kom dock ett besked från Vägverket i Sverige som gör att jag tar mig för pannan igen : |

Istället för att som Norge skapa bättre rytmen i trafiken kommer man att generellt sänka alla hastigheter med 10km/h. Det ger att 90 blir 80 och 70 blir 60, alltså fortsatt 20km/h hopp mellan de olika hastighetsbegränsningarna!?

När Vägverket för några år sedan provade att sänka hastigheten på 110-vägarna till 90 under vintertid, då ökade olyckorna. Det höll man ganska tyst om och skyllde på en massa konstiga saker. Jag körde en hel del på dessa vägar under den här tiden och kunde ganska enklet konstatera att skillnaden i hastighet mellan de som körde långsammast och de som körde fortast ökade markant vid sänkning till 90. Följden blev långt mycket mer omkörningar och situationer med köbildning under den del av året då det var 90km/h som gällde än under tid som det var 110km/h. Är det så märkligt när man gör en sänkning på nästan 20%!?

Själv anser jag att det är viktigaste att skapa en bra rytmen i trafiken för att minska risken för olyckor. Desto färre situationer desto mindre olyckor. Att göra åtgärder som ger större glapprum mellan den som kör långsammast och den som kör fortast är aldrig lyckat, oavsett vad det är som ger en sådan effekt.

Jag kan bara hoppas att det är någon på Vägverket som tänker till!? // HansR

ps. Har du någon gång kört vajerräckesvägen in mot Örebro, från lindesbergshållet, då har du provat en trafikrytmen som inte fungerar. Grundhasigheten är 90km/h som sänks till 70 under 300 meter vid varje korsning. Om du kör exakt 90 och sedan sänker till 70 vid varje sådan korsning får du bromsa ganska rejält och rytmen blir väldigt ryckig. Om det istället varit 90 och 80 eller 80 och 70 skulle trafikrytmen blivit mycket bättre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0