Så var vi då där igen ...

... har storleken betydelse? Tänk att denna fråga kan väcka sådana "allvarliga" diskussioner. Hur många kubik ska din cykel ha för att det ska vara en riktig motorcykel? Eller hur många kubik behöver du för att ta dig utanför stadsgränsen? Vad jag vet så är definitionen av en "motor-cykel" en cykel utrustad med en motor på mer än 50 kubik, det skulle då bli en motorcykel och inte en moped. Hur långt kommer du då per kubik? Frågan är väl om det är kubiken som avgör hur långt du kan förflytta dig eller om det möjligen är andra faktorer? Jag brukar säga så här när jag fått frågan om inte motorcykeln är för liten för att åka på MCtouring. Sitter du skönt och njuter du av en tur på en timme eller mer? Får du rum med den packning du behöver? Kan du hålla normal landsvägsfart utan att du behöver ligga ner över tanken? Ja då borde det inte vara något problem att åka i princip hur långt som helst!

För mig är storleken på ramen viktigare än antalet kubik och med det menar jag vikten av att sitta bra för att fullt ut kunna njuta av körningen. Om du är 150 cm lång njuter du kanske inte så mycket av körningen på en cykel med  (för) stor ram och på samma sätt är det för en person som är 200 cm i strumplästen om ramen är för liten. Tyvärr brukar storleken på ramen och kubiken hänga ihop och en orsak är väl att det tar mer plats att härbergera en 1500 kubiksmotor än en 500 kubiks dito. Personligen kan jag dock säga att jag med mina 184 cm under den största delen av min MCtouring karriär (ca 15 år av 30) aldrig haft större motorcyklar än 500 kubik. Några av mina skönaste resor har jag också genomfört på dessa maskiner och den senaste för två år sedan på en CX500 från 1981. Den tog mig från Gagnef till Bodö och hem igen (ca 300 mil) med mängder av underbara kurvminnen :) Det måste väl vara roligare att landa på kvällen, vid den hyrda stugan eller det resta tältet, och känna välbehag i hela kroppen efter dagens kurvor än att känna värk i varje led efter en brottningsmatch i varje kurva, ... eller?

OK är ditt intresse riktat mot att glida fram längs byns boulevard, och skaka loss sibylla-kioskens grundstenar, så är det kanske skönt om det mullrar lite extra, men då har du väl heller inget behov av att lämna stadsgränsen? Eller är du sporthojsfantast och hellre räknar hästar per kilo än kubik? Smaken är som baken delad, och den mångfalden ska vi glädjas åt, men låt oss slippa tugget om hur många kubik det ska vara för att det ska vara en riktig motorcykel. Det finns många som gjort världen på sin resa på motorcyklar med mindre än 700 kubik, dom hade definitivt inget behov att öka sin potens med hjälp av extra cylindervolym :) // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0