Tre grader kallt och regn ...

... är ingen hit då du kör MC :(  I morse på väg till jobbet så var det 12 grader kallt och härligt gnistrande snö men väl dags till hemfärd hade vädret slagit om och nu var det tre grader kallt och regn! Det blev ett intressant expriment att hålla visiret fritt från ispansar! Det gällde att lyfta visiret en bit i taget och se det räckte hela vägen hem ca 3 mil :) Väl hemma kunde jag skåda hur regnet byggt upp ett rejält ispansar både på mig själv och min MC. Jag bjuder på några bilder från dagens både fina början och mer blöt/isiga avslutning. Jag måste dock tillägga att jag aldrig hade några problem att se utan det löste sig väl :) // HansR

  
Klicka på bilden så får du den i större storlek!

Härliga snövägar men ...

... en aning kallt, minus 10 grader. Jag fick dock en härlig tur till jobbet idag på fina snövägar, lagomt hårda och frusna. Jag fick också testa att vinterstället håller värmen och det gjorde det riktigt bra. Stället är ett vanligt snöskoterställ som jag kompletterar med lösa skydd innanför. Stället kändes ganska tunnt när jag packade upp det i fredags men det visade sig att värmehållningen var det inget fel på, trots det :) Nu hotar metrologerna med mera snö så vi får väl se om vintern nu har kommit för att stanna // HansR

Hoppsan ...

... ser man på! Idag passerades 50 000 strecket för antalet besök på http://www.mctouring.se/ :) Räknare räknar bara unika besök (en gång per IP-adress) per dag så lite riktigt är det också :)  :) Det första året var det väl inte så många som hittade till sidan men nu börjar vi närma oss 15 000 besök per år. Vi får se om intresset håller i sig och om redaktörn orkar hålla lågan brinnande :) // HansR


Vägverket igen ...

Ja så var det då dags igen! Vägverket kommer nu med sina rekommendationer hur de nya hastigheterna ska användas, alltså 100, 80, 60 och 40. I ett sådant uttalande har Vägverket nu föreslagit att gator i städer som idag har 50km/h ska sänkas till 30km/h, det verkar ju logiskt!? Det är ju stora problem idag att få vägtrafikanter att hålla 50 och dämpa farten. Genom att nu sänka med 40% tror tydligen Vägverket att trafikmoralen kommer att höjas!? Jag tycker Vägverket ska åka till Italien och lära sig vad som händer om trafikmoralen urartar helt. Jag körde där en sträcka från Cortina ner mot slätten. Under en lång sträcka pågick visst vägarbete, dock utan mänsklig närvaro eller maskiner, och hastigheten var sänkt till 20km på en sträcka av ca 10-20km. Det stod inte bara en skylt där hastighetssänkningen började utan minst 5 stycken!!! Jag försökte under den här sträckan att inte överstiga 50km/h men blev då mer eller mindre överkörd av andra fordonsförare, traktorer och långtradare. Medelhastigheten låg någonstans mellan 70-80Km/h. Absolut inte bra men tecken på en trafikmoral som lämnat "skyltarna" och reglerna bakom sig för länge, länge sedan.

Mitt förslag är fortfarande: Arbeta för att skapa en jämnare trafikrytm där hela skalan av hastigheter används. Sänk från 90 till 80 och sedan vidare mot 70, 60, 50, 40 och 30 beroende på fara och risk. På smala gator är nog 40 en mycket lämplig hastighet men kanske inte på sträckor där gång och cykeltrafik är helt skilt från övrig fordonstrafik .Jaga sedan de som med mer vana än skicklighet bryter grovt mot trafikregler både när det gäller hastighet och sätt att framföra sitt fordon. Det tror jag är det bästa sättet att både höja och behålla trafikmoralen. Nollvision är förvisso bra som vision men det enda som fullt ut skulle kunna möjliggöra ett sådant mål är att helt förbjuda all fordonstrafik. Går det?// HansR

Höst- eller vårvinter ...

Ja vad ska jag säga? Det blev i helgen en underbar tur i ett underbart väder och visst liknar det mer vårvinter än den bistra november som det dock är :)  Jag skickar med en fin bild som får bli ett bevis för denna underbara novemberdag som gjord för MCtouring // HansR

image173

Ett vinter test ...

Ja nu när vintern slagit till vore det väl dags för ett litet test av lämplig vinterMC :)  Eftersom det även kommit lite regnblandad snö idag på morgonen så var ju underlaget ypperligt för ett sådant test. Jag började med att plocka fram en Yamaha Virago 1100 för den är ju låg och du kan lätt ha fötterna i backen, om det skulle behövas. Tyvärr var inte greppet det bästa då bredden på bakdäcket inte var optimal för vinterkörning. Dessutom tenderar den att visa sin råa styrka vid minsta gaspådrag vilket inte heller underlättar. Genom att den är så låg är det inte heller lätt att åka med fötterna i backen då du till slut kan få kramp av anspänningen. Turen gick dock bra och inga missöden behövde rapporteras :)  Nästa tur fick bli med en BMW R850R. Nu blev det lite högre sittning och benen kunde lätt vila mot backen om så behövdes, men det gjorde det inte. Jag blev mycket förvånad över vilken skillnad det var i grepp. Jag behövde till och med provosera MCn för att det skulle släppa :) Så på denna tur var det inget större bekymmer att behålla fötterna på fotpinnarna. Så segern får jag väl säga gick till BMW i detta fall även om den inte heller är att rekommendera som vinterMC, i alla fall inte utan dubbdäck :)

Skämt å sido. Anledningen till dagens tur var inte ett test utan helt enkelt att Viragon skulle för service till verkstaden och BMWn skulle hämtas. Men jag kan ju ändå bjuda på två bilder :) // HansR

 
Klicka på bilden så får du den i större format!

En slank det dit ...

... och en slank det dit och en slank det ner i ... Nej lyckligtvis höll jag mig på vägen vid årets första dubbdäckstur :)  Underlaget kunde inte vara bättre med hårt issnöföre och så här i början av säsongen slipper jag även den spårighet som det annars ofta blir. Det var faktiskt riktigt härligt att få inleda vintersäsongen vi får se nu hur länge den varar? Förra året började likadant men sedan försvann snön och återkom inte förrän efter nyår. Är det vinter så kan det lika gärna vara vinter det är nog ändå det bästa :) Jag skickar med en bild från dagens tur och visst kan kurviga vägar även ge fröjd åt lite vintertouring :) // HansR

image170

BMW ...

... när blir det barmarkssäsong igen???  Vad ska jag säga? Kan det bli bättre än så här? Fem stycken helt perfekta maskiner gjorda för tuffa utmaningar :)  Jag måste erkänna att det finns ett ganska stort ha-begär för dom alla fem! En VINTER en HÖST en VÅR och två SOMMAR :) Du kan själv ta del och drömma dig bort med BMWs nya modellprogram för äventyrscyklar om du följer nedanstående länk!

http://news.bmwinfo.se/Published/2007-11-06-1208/

Hur ska jag nu skaffa "resurser"? Triss? Obligationer? Extra-knäck? Tips mottages tacksamt!!!  // HansR

Så kom den då ...

... SNÖN! Nu ligger det ett fint men ganska tunt snölager över Gagnef och saltbilarna har inlett säsongen, det sistnämnda är inte roligt :(  Tyvärr blir det att ställa GS:en åt sidan då jag inte gärna vill utsätta den för salt. Jag laddade idag batteriet till sidvagns motorcykeln, min CX500, och det blir väl även till att skifta till dubbat på DR600:an. En fördel med den vita marken är väl att det förstärker det klena november ljuset :)

image169

Tänd ett ljus och ha det skönt i novembermörkret // HansR

Ja vad ska man ...

... säga!? Men visst måste det vara en ära att få ta stafettpinnen av "Varg-Olle" som månadens MC-profil hos www.touring.se :)  Mäta sig med "Varg-Olle" det kan jag ju inte men det är väl inte heller det som är tanken. Jag är jag och den MC-nörd jag nu är :)  Annars är väl största bekymret just nu att vi befinner oss i den tid då "isen varken bär eller brister". Det är svårt just nu när det är vanskligt att ge sig ut med vanliga MCdäck men heller inte speciellt trevligt att åka dubbat :( Frågan är om vintern ska vänta ytterligare en tid eller om den ska slå till direkt??? // HansR

Länk till månadens MCprofil: http://www.touring.se

RSS 2.0