Vintertid ...

Ja nu märks det att vintertiden har slagit till. Det är inte mycket mer än gryning när jag ger mig av på morgonen och innan det är dags att åka hem igen från jobbet är det helt mörkt :(  Idag var det dessutom regnigt och disigt och då blir det inte mycket till sikt genom visiret. Tyvärr är väl inte heller ljus det som MC tillverkarna prioriterar så när det är mörkt, blött och nästan november så undrar jag om det överhuvudtaget lyser där framme? Imorgon får jag troligen låta MCn stå för dom lovar minusgrader! Minusgrader och blöt vägbana blir säkert ingen hitt om jag ska köra odubbat :(  Månne är det dags att sula om och inleda spik-säsongen? // HansR

Ännu mera bilder ...

Helg och regn då blir det ännu mer tid för bilder :) Nu finns alla årets resor från Norge samlade i bilder. Länkar till bilderna hittar du på http://www.mctouring.se/ under rubriken Norge och Fotoalbum. Här nedan får du en länk direkt till Fotoalbum 2007!

http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=117

Njut av härliga MC bilder i ett perfekt landskap för MCtouring :) // HansR

Mera bilder ...

Det är väl lite av minnenas tid just nu och för att hjälpa upp det hela får jag ta lite bilder till hjälp. Jag gick igenom lite mer bilder från en av sommarens alla resor och lite mer bilder och ett bildspel kan beskådas på nedanstående adress:

http://s234.photobucket.com/albums/ee281/ronnegard/Norges%20Tak%202007

Bilder från Norges Tak 2007, håll till godo // HansR

Bilder, bilder ...

... och åter bilder! Idag blev det stora bilddagen! Jag blev sittande och gick igenom alla bilder från en av sommarens Norge-resor, Kystriksveg 17 Många bilder var det och dessutom de 20 bästa från flera av deltagarna på resan. Tillsist lyckades jag dock samla ihop det hela och bänna kopior till alla. Här nedan bjuder jag på en bild från alla fotografer på resan. Fotografer Johan Edgren (bild1), Karl-Fredrik Evengård (bild2), Jan Gunnarsson (bild3), Tommy Hedlund (bild 4), Hans Johansson (bild5), Bo Lindstedt (bild6). Håll till godo!

  
  

Klicka på bilden så får du den i lite större format! // HansR

Hærliga MC vægar ...

Idag fick jag njuta hærliga MC vægar på min væg mot Sundsvall :) Enda felet var att jag inte fick køra MC :(  Jag tog vægen øver Bollnæs, Jærvsøklack (Østra sidan om vattnet), Delsbo, Hassela och vidare mot Sundsvall. Helt perfekta vægar før MCkørning :) Som sagt, det finns alltid alternativ till de vanliga vægarna och oftast mångt mycket bættre før MCkørning. Tyværr, som alla vægar långt från æra och redlighet, så ær underhållet eftersatt men dær fanns partier som var riktigt bra och nyligen omlagda // HansR

Säsongen fortsätter ...

Ja då var det värmebölja igen och frosten lyser med sin frånvaro, kanske var det för att jag bytte till vinterhjul på bilen :)  Det ser som sagt ut som att dubben får vänta på tvåhjulingen och att det blir ytterligare lite barmarksmil innan eventuellt vinter tar över. Natten till lördagen bjöd på ca -7 grader, så då nöp det till ordentligt, och dagstempen blev stort inte mycket högre än strax över nollan. Söndagen bjöd dock till ordentligt och temperaturen for ända upp mot 13 grader, det värmde gott :). Vi får se vad veckan kommer att erbjuda // HansR

Så kom den till sist ...

... den riktigt frusna morgonen med frost i gräset och minusgrader i luften. Det blev en kylig färd till jobbet då jag ännu inte övergett sommardressen. Än finns det hopp :)  Vädret är annars så där helt underbart just nu och solen strålar från en riktigt klar och blå himmel. Inte blir det heller sämre av att träden sprakar i alla höstens färger. Jag gick igenom ett antal bilder idag från sommarens olika turer och en bild fick mig lite extra att längta efter nästa tur till grannlandet i väster ...

image162
Foto: Dan och Susanne Fredriksson, Hallstahammar

Kan det bli mäktigare än så här? // HansR

Bra att ha ...

I helgen gjorde jag ett besök på Rättviksmarknad och där kan man finna både det ena och det andra. Det tar säkert två dagar om du ska ta dig runt hela marknadsområdet och du får nog gå boråt 5 km för att klara alla stånd. Nu hann inte jag med alla stånd i år men jag hittade i alla fall ett som hade lite fina grejer för oss som kör MC. Den första grejen jag tänker på är ett par yllefingervantar från armens överskott. Det är ett par mycket tunna fingervantar som passar utmärkt som förstärkning i den vanliga MChandsken både när det är kallt och blöt (se bild 1). Eftersom den är stickad av ullgarn så värmer den även om handsken i övrigt är blöt. Mycket lämpligt att ha med sig i reserv! Brukar kosta allt mellan 5 - 20:- men oavsett pris så fyller dom sin funktion.

Den andra grejen är en sak som jag ALDRIG vill använda men som ändå bör finnas med på MCn och det är ett första förband. Om olyckan skulle vara framme kan det vara livsnödvändigt att det finns tillgång till ett sådant. Armens första förband (se bild 2) är ett mycket lämpligt val eftersom det är väl inpackat i plast och därför kan fästas väl synligt på utsidan av MCn. Jag har satt fast ett sådant med kardborre på insidan av min vindskiva. Jag har också med mig en större väska med första förband och andra nyttigheter men det är svårt att hålla den väl synlig och den är väl främst till för att jag ska kunna göra en insats och hjälpa någon om olyckan är framme. Den lilla "kudden" som jag fäst på vindskivan kan ju bli just den hjälp som någon annan behöver för att hjälpa mig, om det som inte får hända ändå händer! På marknaden tog dom 5:- för en sådan kudde så det fanns helt klart utrymme att köpa ett större antal. En till varje MC och kanske även någon bil :) // HansR

 

RSS 2.0