Provkörd ...

BMW F800GS är nu provkörd och det var en angenäm upplevelse :)  På min väg hem från Stockholm idag passade det alldeles utmärkt att genomför ett efterlängtat test, det var alltså BMW's nya Offroadmaskin F800GS som jag hade i siktet. Jag fick chans att prova den både på asfalt och grus och faktiskt även lite stig i skogen. Skillnaden mot storebror R1200GS var förstås påtaglig men inte så mycket som man kunde tro. F800GS var riktigt smidig och kändes faktiskt som en äkta offroadmaskin, i stora klassen, hela vägen ut. Jag vill nog gärna jämföra den med KTM Adventure och jag tycker den står sig riktigt bra i den jämförelsen. Den kändes också kraftigare än de 800 kubik som den nu har och i jämförelse med R1200GS tycktes skillnaden vara ganska lite. Vill man ha en riktigt smidig hoj som ändå kan traska iväg riktigt långt så tror jag F800GS är att räkna med. Största konkurrenten är nog KTM Adventure. Lika bekväm som R1200GS blir den aldrig, inte ens med en annan dyna, men vill man båda ha smidighet och prestanda så får man kompromissa. Till skillnad mot R1200GS har F800GS kedja istället för kardan, vilket inte är lika praktiskt på långresan. Jag måste ändå säga att drivningen kändes mycket smidig och kan man bara stå ut med att skvätta lite olja i tid och otid så skall nog även detta gå bra. Den som gillar att dreva om får det också mycket lättare :) F800GS är dock mycket hög, högre än R1200GS med fötterna i backen. Sittvinkeln är dock lite mer ihopvikt och mer likt andra äkta offroader. Den första omgången cyklar tog slut direkt vid säsongsstart men nu utlovas en ny leverans i slutet av september från fabriken. Har du drygt 100 tusingar som bränner i fickan så kan en av dom bli din :) Jag skickar med några bilder på mitt testexemplar // HansR

   
Lundgrens Motor i Avesta var det som bjöd på provturen!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0