Nu är jag där igen ...

... orsaken till alla olyckor i trafiken!?  Jag har gjort några resor på sista tiden och jag kan inte personligen dra andra slutsatser än det som nu följer. Om du kör 90, 80 eller 70 har i min världsbild en marginell betydelse vid en krock. Visst blir det en större smäll vid 90 än vid 70 men jag tror inte det har den ENORMA betydelse som trafikexperterna vill tillskriva det hela. Däremot det som har betydelse för om det ska bli en olycka eller ej är HUR JAG KÖR! TRAFIKMORAL! OMDÖMME! Jag har kört ungefär 100 mil de senaste två veckorna och det på vägar med varierande hastigheter, allt från 70 - 110. Under dessa 100 mil har jag fått bromsa rejält vid två mötande omkörningar där min fil varit blockerad, omkörning vid backkrön och kurva!? Jag har blivit omkörd själv (jag höll hastigheten + ca 5%) ca 4 gånger samtidigt som vi mött trafik från andra hållet. Jag har blivit omkörd över spärrfält och målad refug 2 gånger. Jag kan nog nämna ytterligare ett antal varianter men jag tror inte det behövs fler exempel :(  Under dessa 100 mil har jag och mina medtrafikanter varit övervakad mellan 75 - 125 gånger (med kameror) när det gäller hastigheten men 0 gånger när det gäller beteendet och hur vi kör!? En idiotisk och livsfarlig omkörning blir bara marginellt mindre farlig i 80 i stället för i 90!
 
Trots detta är budskapet från trafiksäkerhetskunskapen, sänk hastigheterna så minskar vi olyckorna!

Min slutsats av detta är sänk hastigheten så får vi ännu fler idiotiska omkörning och de följder det kan leda till!?

Jag tror fortsatt att det enda rätta är att se trafiken i sin helhet och försöka hantera allt från hastigheter till beteende och omdömme om det ska bli några resultat på totalen. Där har vi nog hela orsaken till att resultatet av de senaste årens trafiksäkerhetsansträngningar gett så magert resultat! Skyll inte på intresseorganisationerna, som Vägverket gör i en rapport, dom jobbar faktiskt mest med FOKUS på att påverka TRAFIKMORALEN och OMDÖMMET och utan det arbetet tror jag det hade sett mycket värre ut i olycksstatistiken! // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0