Snö, snö ...

Är det vintern som åter tar sitt grepp? Snön faller ymnigt och landskapet kläds åter i vinterskur, dags att åter rulla ut vinterhojen och prova lite dubbkörning :)  Heller blir det bara till att skotta :(  Kanske utlovas inte heller något härligt gnistrande vinterväder då SMHI kör med stormvarning. Tack och lov då att jag bor i inlandet för där brukar det inte bli så mycket mer än styv kuling. Vi får se vad morgondagen har att bjuda men en liten vintertur måste det bli nu när jag är ledig och det åter är vitt ute :) // HansR

Nytt material ...

Ja nu har det blivit lite nytt material på mctouring.se :)  Det blir tyvärr lite långt mellan gångerna då tiden inte helt vill räcka till. Jag har nu uppdaterat hemsidan med lite mer material runt sommarens resor och det är väl tänkt att jag ska komplettera med lite mer information om själva upplägget vad tiden lider. Men den som vill läsa på redan nu kan besöka hemsidan på www.mctouring.se Där finns också en ny enkät för året som du också gärna får besvara. I år riktar jag in mig på vilken typ av MC du helst använder på din touring // HansR

Vinter ...

Ja se det finns platser där det fortsatt är vinter! På grund av lite andra prioriteringar så blev det bara ett kort besök på årets vinterträff i Dammskog utanför Leksand. Här fick jag också chans att uppleva lite riktig vinter tillsammans med andra MCnördar som inte trotsar kyla och snö :) Till årets träff kom det deltagare från Sverige, Belgien och Norge. Väglaget var väl inte det allra bästa på skogen efter lördagens slaskande och nu söndagens kyla, det var rejält spårigt på vissa ställen där plogen inte varit ute innan det frös igen. Solen sken dock och förutsättningarna var de allra bästa för hemresan. Jag skickar med några bilder som inspiration :) // HansR


Hastigheter om igen ...

Ja nu är Vägverket på krigstigen igen och hastigheterna måste sänkas för att 0 visionen ska kunna uppnås! Ja visst kan jag hålla med om att det är farligare att köra in i en "bergvägg" i 100 än i 30 km/h, men varför ska jag köra in i en "bergvägg"??? Vad jag vill mena med det är att hastigheten påverkar omfattningen av en eventuell olycka men att det är situationen som skapar olyckan! Undviker jag "bergväggar" så spelar det ju ingen roll om jag kör 30, 50, 100 eller 200 km/h. Självklart ska vi ha rimliga hastigheter på våra vägar men vad vi framför allt ska arbeta med är att undvika en trafikmiljö som skapar många "bergväggar" alltså farliga situationer i trafiken. En vanlig sådan "bergvägg" är farliga omkörningar.

Tyvärr visar det sig ofta att det är vi killar som inte kan låta bli att ta sådana risker medans det motsatta könet, ofta också kör fort, men undviker onödigt risktagande. Det är ett sådant budskap jag vill se och då främst riktat till oss män. Det ska helt enkelt inte vara tufft att köra riskabelt. På 80-talet lyckades vi vända känslan för cigaretter från att vara coolt och tufft till att bli något som man, näst intill, skämdes för. Varför skulle vi inte kunna uppnå samma sak med tuffa attityder i trafiken? Att ensidigt sänka hastigheter påverkar definitivt inte detta utan kanske bara ökar möjligheten att spela ännu mer tuff och cool. Här tror jag definitivt våra kära vänner MC-tidningar och MC-handlare kan göra bättre i från sig och inte ytterligare försköna cool-faktorn i och runt tuff körning, det finns tyvärr allt för mycket av sådant idag. Nej fram för mer information och "skam" stämpel på dåligt uppträdande i trafiken! Låt också Polisen lägga mer tid på att dokumentera dåligt uppträdande med hjälp av mobil videoövervakning. Låt även sådant "bevis" material räcka för att fälla för vårdslös trafikutövning. Idag undviker man sådant arbete för att det kräver för mycket att fälla någon, det är betydligt enklare att fånga in hastighetsöverträdelser // HansR

Ruttplanering med GPS ...

... eller vill du hellre köra på måfå? Ja det är många som tvistar i detta ämne och personligen kan jag väl bara säga att alla metoder har sitt syfte och sin funktion det gäller bara att välja den bästa vid varje tillfälle :)  Jag kör med min TomTom och har varit mycket nöjd med den. Bristen med TomTom har varit möjligheten till bra förplanering hemma på datorn, med stöd av bra verktyg, då har Garmin varit mycket bättre. Men det finns en lösning även på detta problem! Jan Boersma, en holländsk pastor om jag inte är felunderrättad, har tagit fram ett eget litet verktyg för planering och överföring av filer till TomTom. Verktyget heter Tyre, Trace Your Route Everywhere, och arbetar till sammans med Google Map och Google Earth. Jag brukar oftast använda Google Map när jag planerar efter som jag tycker dom har det bästa upplägget. Skalningen (zoomningen) är mycket bra tillsammans med detaljeringsgraden på kartorna. Verktyget Tyre är även det lätt att använda och du ges möjlighet att knyta egna texter till dina utpekade "punkter". Även för dig som inte använder GPS så får du bra textbaserade ruttbeskrivningar att ha med i kartfickan. Mer information om verktyget hittar du här http://www.janboersma.nl/gett/index.php. Verkytget är gratis för nedladdning men ändå så bra att jag rekommenderar en liten donation till Jan om du är nöjd efter det att du provat // HansR



 

Slask, slask ...

... och åter slask, ja inte kan väl det göra någon glad :(  Det blev en hel vecka utan att MC'n kom ut ur garaget. Regn, plusgrader, smältande snö och salt i gigantiska mängder gör ju ingen glad :(

I kväll har dock kylan återvänt och med den lite torrare väder. Vi får hoppas att det nu väntar lite bättre klimat för MC åkning. Enda trösten i bedrövelsen är väl att jag får tid att planera inför sommarens turer och denna vecka har det blivit ett antal rums- och hyttebokningar, allt från Skarsvåg längst uppe i norr till Geiranger på norska vestlandet. Det är inte utan att det tänder en viss längtan efter nya fantastiska MC upplevelser :) // HansR

image184 

Varm och go ...

... vill jag vara om fötterna när jag kör om vintern och även så om sommaren, som inte alltid är så varm :)  För att lösa detta så har jag provat många kombinationer av strumpor tillverkade av allehanda material så som bomull, ull från får och lama, bambufiber, polyester, akryl, polyamid,silke och ytterligare ett antal material. Helt klart är dock att inget går upp emot ull vare sig det gäller en tunn eller tjock strumpa. De tunna strumporna, inte tjockare än en vanlig "herr" strumpa, passar alldeles utmärkt som enda strumpa i temperaturer mellan 10 - 20 grader. Över 20 blir det dock för varmt för ull men även så med bomull, då väljer jag hellre en tunn strumpa i polyestermaterial. Som det ser ut är det bäst om jag snabbt vill transportera fukt från huden och bort ut genom stöveln.

När det blir kallare och temperaturen faller under 10 grader och ner till 0 då väljer jag en kombination av en tunn och en tjock ullstrumpa. Med den kombinationen har jag nästan aldrig haft problem med kalla fötter. Självklart beror det också på hur bra stövlar jag har men med normala touringstövlar med någon form av andas-membran funkar det fint. När temperaturen sjunker ytterligare och landar under 0 strecket funkar fortsatt ovanstående kombination bra men ytterligare ner mot -10 till -15 grader brukar det åka på ytterligare en tjock ullstrumpa, då har jag även bytt stövlar och kör med en modell för snöskoter som ger mer plats för strumpor och luft. Inför julhelgen hittade jag en billig variant av tunn och tjock ullstrumpa(inte 100% ull men 50-60% med en blanding av akryl och polyamid) som funkade riktigt bra. Den tunna strumpan funkar också bra som "lätt" variant när det inte behövs så mycket värme. Den tunna strumpan var beige i färgen och det var kanske därför som de såldes ut billigt i herrstorlekar, kanske inte den färg herrar normalt använder, men vad gör det i ett par MCstövlar :) Ofta brukar också sportaffärer sälja ett kombinationspaket av en tunn och en tjock strumpa och min erfarenhet är då att hålla utkik efter de strumpor som har ull som basmaterial // HansR

image183
Bild på strumporna som blev köpta inför julhelgen. En mycket bra kombination!
Just dessa inhandlades på Lager70 i Insjön den tunna två par för 19:- och den tjocka ett par för 25:- ett mycket bra pris för så mycket funktion och värme. Det blev ytterligare ett antal paket med hem från affären :)

Åter igen ...

Ja så var jag då åter igen efter all skinka, korv, sylta och andra läckerheter :)  Inte har det blivit många mil MC över dessa grå, disiga och inte så vinterlika lovdagar men nu är jag åter i arbete och då har vintern återvänt :(  Både idag och igår blev det MC till arbetet och det i rejält vinterväder med både snö och kyla. Kanske inte så mycket snö men väl ett par tre centimeter som ger det rätta glidet :)  Under dessa förhållanden har jag testat lite olika däcktryck för att se vad det är som ger absolut bästa greppet. Det är nog ganska tydligt att man inte ska ha ett allt för högt tryck för det ger klart sämre grepp, men det ska nog inte heller vara ett för lågt tryck. I mitt fall med nabbade modd-däck (utan dubb) verkar det vara 1,8 - 2,0 bak och 1,6 - 1,7 fram, lite lägre än vid körning med rena landsvägsdäck(asfalt). Jag får fortsätta testa lite mer så får vi se vart det hamnar. God fortsättning på det nya MCåret önskar // HansR

RSS 2.0