Service ...

Ja idag blev det lite välbehövlig service efter sommarens körningar och Bumsen fick både lite ny olja och luftfilter. Luftfiltret såg inte snyggt ut det rasade faktiskt sand ut mellan filtervecken, återstår att se om det ger någon effekt med ett rent och nytt? Jag får kanske öka bytesintervallen för det såg inte fräscht ut? Nu är dock Bumsen åter redo för nya härliga turer och den här veckan en sådan till besiktningen. Ja det är faktiskt dags för Bumsen första besiktning så vi får väl se vad det blir för dom nu efter 50000 körda kilometer? // HansR


Tyvärr, tyvärr ...

Trafikvettet blir bara sämre och sämre och i år tror jag det är ett riktigt bottennapp :(  Idiotiska omkörningar och sanslöst beteende i trafiken är ju inget nytt men jag har då aldrig råkat ut för så mycket som just i år!?  Jag kan snart inte räkna hur många omkörningar jag varit med om och sett där sikten har varit noll och endast turen räddat situationen. Idag blev jag omkörd tvärs över heldraget, 75 meter från en viadukt, med kurva, och alltså ingen som helst sikt. Om vi fått möte hade det endast funnits två utvägar antingen hade den omkörande bilen frontat med mötande eller så hade den omkörande bilen svängt höger tillbaks in i egen fil rakt över mig på min tvåhjuling. Gissa vilket val föraren av den bilen skulle gjort :( Det är ju ett rent under att det inte händer mer saker i trafiken!!!

Nej det står ganska klart att omkörningar helt utan sikt bara ökar och ökar. Det är inte heller helt ovanligt att det är en ung tjej som sitter bakom ratten, något åtminstone jag inte sett så mycket av tidigare år. Det verkar också genomgående som det är de yngre som gör dessa livsfarliga chansingar. Det jag pratar om är inte chansningar, i form av att jag hinner nog, utan rena ryska rouletten 100 till 75 meter före en skymd kurva eller backkrön utan någon som helst chans att hinna om det av "en tillfällighet" skulle komma någon i den mötande filen. I min hjärna skapas inte ens en tanke att köra om i en sådan situation men vad är det som gör att det yngre släktet inte har sådana "överlevnadsspärrar"? Börjar hela livet bli en chansning? Självklart gjorde jag också dumheter i min ungdom men omkörningar som dessa var jag aldrig i närheten av utan det var mer av karraktären "jag hinner nog", när jag bedömde den mötande trafiken. I dessa fall ser de ingen mötande trafik alls efter som de inte ser längre än, i de bästa fallen, 100 meter.

Det som börjar skrämma mig mest är att nästa gång är inte jag den som blir omkörd utan den som möter mitt i kurvan, på backkrönet eller viadukten :O  Det har tyvärr också hänt i sommar men jag hade tur, jag hade två sekunder till godo! hade jag kommit någon sekund senare hade det nog varit kört, 45 graders kurva på smal 90 väg med bilar i båda körfälten!!!  // HansR

Historiske dag 6 ...

Ja så var vi då hemma igen, ja i alla fall några av oss övriga har ytterligare en dag att färdas innan de når hemmets trygga famn. Punkalagningen höll nästan tätt så med hjälp av lite extra pumpning så gick det bra hela vägen till Gagnef. Det visade sig också att min granne i Gagnef hade ett begagnat däck i rätt format så det blev en snabb omläggning väl på plats i Gagnef, nu ska det väl hålla hela vägen till Skåne!?

Som sagt, lite kluvet som alltid när jag kommer hem från ren esa jag både vill fortsätta men är också nöjd att vara hemkommen även om det är den grå vardagen som hägrar igen. Nu får vi alla smälta intrycken och börja planera för nästa härliga turför en sådan mpste det ju bli :)  // HansR



Foto: Stalheim (Sten Jogbäck)

Historiske extra2 ...

Mästerfotografen har åter varit i farten! Vi undrade varför han hela tiden ropade "fore", för det är ju inte golf vi sysslar med, men nu har vi fått bildbeviset nedan :)

     

Får på vägen och överallt, en skön matpaus i Enden, punkalagning, färdigt och klart!

Fotograf: Sten Jogbäck

Historiske dag5 ...

Ja då var det slut på det riktigt "historiska" på vår resa och vi har vänt kosan hemmåt igen. Visst det blev både Gudbrandsdalen och Rondane innan vi till sist nåde Österdalen och Rena där vi nu får vårt natthärberge. Sex mil från Rena upptäcktes även att en av vår MC fått punktering och det blev åter dags att plocka fram snörpluggar och verktyg. Så här långt (sex mil) har allt gått bra och däcket verkar fortsatt hålla trycket men det är inget tjockt gummi i yttersidan av slitbanan utan endast en tunn "gummislang". Troligen har däcket fått pyspunka långt tidigare och sedan rullat med allt för dåligt tryck som nu gjort att den ena sidan av däcket nästan nått korden. På den andra sidan är det 2-3 mm mönster kvar!? Vi får se nu om lagningen klarar sig och den räcker för hemfärd till Gagnef och nytt däck? Som sagt nu har det ju inte hänt så mycket på några dagar så det var väl tyvärr dags igen, men problem är väl till för att övervinnas :) // HansR



Det var även annat än punkteringar som var intressant att diskutera, t.ex var man gömt verktygen på Triumph Street Trippel :)

Historiske extra ...

Mästerfotografen Jogbäck har åter varit i farten och han kan nu åter delge er några fler bilder från vår härliga resa i ett sensommarfagert Norge!

Här kommer bilderna: Fotograf Sten Jogbäck



Klicka på bilderna för att få en uppförstorning!

Bilderna: Två guider i full mundering, mycket vatten utanför Odda, Hardingen kom lite på sniskan men vrid på PC/skärm så kommer han rätt igen, Stalheimskleiva i all sin prakt, mäster fotografen själv på höga höjder (Hm hur tog han bilden?) och till sist Norges Tak i grodperspektiv (men jag tror det är ont om grodor 1400 möh) // HansR

Historiske dag 4 ...

Ja då var det dags att börja klättra mot Norges Tak. Vi startade med Aurlandsfjället och fortsatte sedan mot Tindevegen och Jotunheimen med Norges allra högsta toppar. Vädret var med oss även idag och nu sken även solen mellan de vita bomullstussarna. På fjälet var det runt 16-18 grader och i fjordalarna steg det ända upp till 26 grader, det gjorde att det tom kändes skönt att köra en och annan tunnel där temperaturen skönk ner till 15 grader :) I och med att det varit torrt så har vi haft helt fantastiska vägar och vi har kunnat räkna kurva efter kurva hur långt som helst, det har varit perfekt för allt från Kawasaki 500 till Honda Gold Wing. Nu är vi framme i Lom och har checkat in på Fossheim Hotell, om en liten stund så blir det tre rätters middag och det ska väl sitta skönt efter en hel dag i sadeln :)

Som det ser ut nu så blir det regn i kväll och natt och det innebär kanske att det är torrt igen till i morgon bitti, vi håller tummarna för det. En liten tvätt av MC:n i natt gör ju inget  :)



Liter bilden från gruppen, Aurland, de breda vägarna i Norge och Norges Tak Jotunheimen!


Historiske dag 3 ...

Åter en dag i den norska fjällvärlden. Idag lyste dock solen med sin frånvaro och temperaturen kröp inte högre upp än mellan 10 - 14 grader, men vi hade ändå en någorlunda behaglig tur över Hardangervidda. Vi valde bort de nya tunnlarna och istället gamla Europavägen, en riktig höjdare! Väl framme i Stalheim fick vi också ge oss i kast med vägen upp till hotellet 18% lutning och ett antal serpentinslingor. Nu har vi intagit en härlig middagsbuffé och nu är det nog ingen som orkar med något MC åkande imorgon, men vi får väl se efter frukostbuffén :)

Lite bilder från Europavägen över Hardangervidda!



Vad är det Vägverket i Sverige brukar säga att svenska vögar håller för dålig standard för att bli Europaväg!?  // HansR

Historiske dag 2 ...

Ja då var även dag 2 avklarad och vi har anlänt till Dalen Hotell i orten med samma namn. Bättre namn på en ort är nog svårt att tänka sig för det kan inte bli mer dal än så här :) Hotellet som byggdes 1894 och fortfarande är näst intill orginalskick är något att förundras över. Mat har vi också fått av äkta norska vara "lammeskank" med spekemat som förtugg.

Som sagt igår hände en hel del men i dag har det varit riktigt lugnt och vi har kunnat njuta av vackert väder och underbara MC vägar kurva, efter kurva, efter kurva ... :D Det har också blivit 1200 meter över havet som högst och 75 meter som lägst, det blir några serpentiner för att få till det hur många har jag inte lyckats räkna.

Skickar även idag med en bild på en glad resenär, en riktig Harding! (foto: Sten Jogbäck)


Historiske dag 1 ...

Ja nu är vi på väg ... och ska inte denna start gå till historien så ska väl ingen göra det :) eller ska jag säga :(

Det började med en tappad och överkörd mobiltelefon, en flygande polisinspektion, en trilskande GuldWinge, en triumph som inte klarar väta, en triumph som får soppa torsk, en BMW med löst bakhjul och vi kunde ändå inte haft det bättre. Jo det är klart skyfallet med hagel kunde vi förstås varit utan, det var både kalt och blött, men som sagt en varm dusch i Sundvolden hägrade och det kändes riktigt skönt. Nu får vi oss en god sömn här i Sundvollen innan vi ger oss i kast med morgondagen och vad som eventuellt då ska hända? Eller har allt redan hänt?

Imorgon far vi ner via Kongsberg mot Rjukan och södra Hardanger innan vi till sist når botten på Dalen. Ja ska man besöka en dal i Norge så är Dalen i Tokke först på min lista, dit tar man sig bara på ett sätt och det är ner för ett berg i serpentiner. Själva Dalen ligger 75möh trots att det ligger långt in i den norska fjällvärlden.

En bild från dagens tur som gick från Tällberg via Malung, Torsby, Kongsvinger och Jevnaker till Sundvolden Hotell i Sundvollen.


Mellandagar ...

Ja just nu är det lite av mellandagar, arbete på dagen och MC vård på kvällen, det gäller ju att ha allt i ordning till helgen då det är dags för samling för nästa tur. Som det ser ut just nu har hösten infallit tidigt och det är inte alls sommarvarmt längre, men vi håller väl tummarna för lite brittsommar för det är vi väl värda :) // HansR

Gammalt och nytt ...

Ja i helgen gjorde jag ett försök att ta en tur på en gammal relik och det blev som jag kunde tänka mig, köra, skruva, köra, skruva och tillsist traska iväg en kilometer för att komma åt en backe så jag kunde rulla igång den igen och ta mig hem. Påminner jag mig om ungdomen så är det väl mycket som stämmer, jag har en bestämd känsla av att jag skruvade en hel del även då :(  Ja så illa var det ändå inte men jag kom aldrig fram till den tillställning som jag tänkt mig, det var Åkdon och Termos som hade träff för gamla fordon i Siljansnäs. Jag kom tyvärr bara halvvägs innan jag förstod att detta inte skulle sluta bra, det blev till att vända och hålla tummarna att jag tog mig hem igen. Det gick nästan hela vägen men 5 km hemifrån så blev det stopp. Efter ett långt "kickande" och skruvande så insåg jag att nu behövdes en rejäl backe och till en sådan var de minst en kilometer. Men tur i oturen så väger en gammal Rödkvarna från 51 inte speciellt mycket så det blev en ganska behaglig promenad. Väl vid toppen av backen så var det bara att grensla åkdonet igen och 50 meter ner i backen så tände den fint igen :)  Sedan gick den som en dröm hela vägen hem, troligen för att den visste att snart är den i egen "spilta" igen :) // HansR

Sol, sol ...

Ja nu är man tillbaka på jobbet och solen skiner från en klarblå himmel varje dag, det är väl så det ska va :)

Visst kan man väl tycka att det är lite försmädligt med sol nu när man haft 5 veckors semester med regn till och från mest varje dag men sånt är livet och det är bara att njuta det som nu bjuds :)

Nu är också rutterna planerade för nästa resa till Historiske Norge! Resan startar söndagen den 16 augusti och då bär det av mot Sundvollen, Dalen, Stalheim, Lom och Rena med allt vad som erbjuds där emellan. Så nu är det bara att börja packa igen och se till att MC:n har nya sulor för ytterligare 200 sköna mil :)  // HansR

RSS 2.0