Tyvärr, tyvärr ...

Trafikvettet blir bara sämre och sämre och i år tror jag det är ett riktigt bottennapp :(  Idiotiska omkörningar och sanslöst beteende i trafiken är ju inget nytt men jag har då aldrig råkat ut för så mycket som just i år!?  Jag kan snart inte räkna hur många omkörningar jag varit med om och sett där sikten har varit noll och endast turen räddat situationen. Idag blev jag omkörd tvärs över heldraget, 75 meter från en viadukt, med kurva, och alltså ingen som helst sikt. Om vi fått möte hade det endast funnits två utvägar antingen hade den omkörande bilen frontat med mötande eller så hade den omkörande bilen svängt höger tillbaks in i egen fil rakt över mig på min tvåhjuling. Gissa vilket val föraren av den bilen skulle gjort :( Det är ju ett rent under att det inte händer mer saker i trafiken!!!

Nej det står ganska klart att omkörningar helt utan sikt bara ökar och ökar. Det är inte heller helt ovanligt att det är en ung tjej som sitter bakom ratten, något åtminstone jag inte sett så mycket av tidigare år. Det verkar också genomgående som det är de yngre som gör dessa livsfarliga chansingar. Det jag pratar om är inte chansningar, i form av att jag hinner nog, utan rena ryska rouletten 100 till 75 meter före en skymd kurva eller backkrön utan någon som helst chans att hinna om det av "en tillfällighet" skulle komma någon i den mötande filen. I min hjärna skapas inte ens en tanke att köra om i en sådan situation men vad är det som gör att det yngre släktet inte har sådana "överlevnadsspärrar"? Börjar hela livet bli en chansning? Självklart gjorde jag också dumheter i min ungdom men omkörningar som dessa var jag aldrig i närheten av utan det var mer av karraktären "jag hinner nog", när jag bedömde den mötande trafiken. I dessa fall ser de ingen mötande trafik alls efter som de inte ser längre än, i de bästa fallen, 100 meter.

Det som börjar skrämma mig mest är att nästa gång är inte jag den som blir omkörd utan den som möter mitt i kurvan, på backkrönet eller viadukten :O  Det har tyvärr också hänt i sommar men jag hade tur, jag hade två sekunder till godo! hade jag kommit någon sekund senare hade det nog varit kört, 45 graders kurva på smal 90 väg med bilar i båda körfälten!!!  // HansR

Kommentarer
Postat av: Lars-Åke Svensson

Jag måste nog tyvärr hålla med dig. Det blir mer och mer omdömeslöst. Det är många som inte kan stava till konsekvens analys,något som vi på 2-hjuling ständigt arbetar med.

Ett annat fenomen förutom detta med omkörningshasard, är att man som bilist kan gena friskt i kurvor eftersom en MC ryms på vita strecken i innerkurvan(bilförarens kommentar).

Skogens vilt är lovligt byte under begränsade perioder medan vi motorcyklister är det året runt.



Mitt i all denna klagan måste jag säga att jag blir riktigt glad när ögonkontakt och samförstånd fungerar med en annan trafikant.

2009-08-28 @ 11:25:28
URL: http://choken.blogg.se/
Postat av: HansR

Det sistnämnda kan jag helt hålla med om, det får inte bara bli ett klagande utan allt det positiva i trafiken måste uppmuntras. Vinka, blinka och heja så kanske vi kan få den negativa utvecklingen att vända mot det POSITIVA :)

2009-08-28 @ 14:51:10
URL: http://mctouring.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0