Nya filmer ...

Ja så var den då äntligen klar filmen från Ruskträffen i oktober. På grund av allt data strul som varit de senaste två månaderna så är det mycket filmarbete som legat nere men nu så är jag på banan igen :)

Filmen från Ruskträffen 2008 kan de se här: http://vimeo.com/3309106

Det blev även en till film av bara farten och alla filmerna finns nu upplagda på http://www.mctouring.se

Snön fortsätter att falla och det ser mer och mer ut som år 2006 då vi senast hade en rejäl vinter :)

Sköna hojhälsningar // HansR

Halsskydd ...

På min färd till Lofsdalen fick jag chans att prova ett nytt halsskydd, från Stadler, mot drag och väta. jag har nu skrivit ett en utförligare test rapport runt detta som du finner på nedanstående länk: http://mctouring.forum24.se/mctouring-post-121.html#121 // HansR

Bli medlem ...

... i SMC! Se varför via länken nedan :)

Länk: http://vimeo.com/3222731

Abstinens ...

Efter helgens 60 mila tur på snöiga vintervägar kan det inte bli annat än abstinens! Efter tre långa dagar i huvudstaden längtar jag nu hem till möjligheten att åter ta en tur och njuta fullt ut av den vinter som vi inte vet hur länge den stannar? Tyvärr finns det väl en hel del annat att göra så vi får se om vi kan göra något åt abstinensen eller om den bara förstärks ytterligare en nivå? // HansR

SMC video ...

Nu finns det ett "snabbklipp" från skidhelgen, "vinterhelgen", med SMC i Lofsdalen! En video från delar av arrangemanget kan beskådas på följande länk: http://vimeo.com/3141605

Sköna vintriga hälsningar // HansR

Hemma igen ...

Ja det blev en härlig tur hem, garanterat myggfri :) Söndag morgon bjöd på ytterligare en decimeter snö och 15 goda minusgrader. Sammanlagt blev det väl ca tre och halv decimeter med ny snö på dessa två dagar. Intressant att notera är att det började snö när jag for fredag morgon och det snöade fortfarande när jag anlände Gagnef Söndag eftermiddag. Hemmavid hade det kommit. något mindre men där fanns i alla fall två decimeter snö att skotta. Jag blev också imponerad i morse när jag grävt fram MC:n ur all snö, den startade direkt :) Det var inga som helst problem men då hade också batteriet fått hållas i värmen över natten :) Nej det enda som var lite tufft under hemfärden var all snörök (snöyra), den hade benägenhet att leta sig in under visiret och då blev det snabbt dålig sikt. Det funkade ca 6 mil sedan måste jag in en sväng på en mack eller fik och torka visiret rent igen. Imma blev det dock inte! Ja så här 60 mil senare får jag väl säga att vintertestet föll ut gott, det funkade riktigt bra att åka långt med min CX500 med Velorex vagn // HansR


Snö och skoter ...

Ja idag valde jag lite lämpligare forskaffningsmedel för vinterbruk, det blev snöskoter. Det blev en härlig tur runt Lofsdalsfjällen och trots ringa snömängd så var det mycket fina leder. I Härjedalen tar de betalt för nyttjandet av snöskoterlederna och en vinst med det märks i fantastiskt fina och välskötta leder. Det behöver inte alltid vara negativt att det kostar att nyttja preparerad natur. Det har fortsatt att snöa även idag och det tänker tydligen inte sluta förrän i morgon kväll. Det innebar att jag även idag fick möjlighet att testa immskyddsvisir. Idag körde jag min egen Schubert hjälm med Pinlock extra innervisir. En sak var ganska tydlig och det var att jag var den enda som inte hade några som helst problem med sikt och snö. Det fanns alla möjliga varianter från Glasögon i cross hjälm till dubbelvisir i integralhjälm men det mesta blev både isigt och immigt. Flera fick köra utan visir och det är inte lätt när det snöar "småspik" :( Det som gjorde mitt koncept vinnande tror jag var min hjälms öppna visir (jetmodell med helt visir och käkbom). På så sätt blev det bättre luftcirkulation och då räckte Pinlocks enkla dubbelvisir. Slående var att allt runt själva Pinlock visiret var både isigt och immigt och då var ändå grundvisiret ett så kallat immfri-visir, och helt nytt! Den stora nackdelen med så kallade immfri-visir, någon form av behandling på insidan, är att den enda metod som är godkänd vid rengöring är ljummet vatten ingen torkning, inget diskmedel eller annat visirmedel. Hur ska man undvika det på resa?

Jag trodde också jag skulle få åka hem utan snö i luften, för så sa i alla fall prognosen, men nu ser det ut som det även blir snö hela vägen hem. Positivt eller negativt? Ja det beror väl på om det ska göras fler tester :) // HansR


Lofsdalen ...

... då så var jag framme i Lofsdalen efter en dag på snöiga vägar. Det blev vägen över Sollerön, Mora, Älvdalen, Ulvsjö, Lillhärdal, Sveg och Linsel. Föret var hyggligt men kunde varit bättre, hård isig snö med ett löst lager nysnö upp på. Det har också snöat från första till sista kilometern och varit allmänt grå kallt väder. Väl framme i Lofsdalen så låg tempen på ca -10 grader och snöandet har ökat, vi får se hur mycket som kommit tills imorgon? På min färd fick jag också prova en ny grej för mig, snökedjor på burk! Jag hade med en sprayburk med klisterspray som jag köpt på Biltema och i några av de isigaste backarna ville jag testa om det blev något bättre. Jag stannade hojen och tog bort snön från däcket, sedan sprayade jag ett jämtlager runt om. Döm av min förvåning men det funkade faktiskt :) Det blev klart bättre grepp för en stund och kanske tillräckligt länge för att lösa en eventuellt knepig situation. Jag fick verkligen också chansen att prova immsyddade visir i bästa tänkbara testväder och en snabb slutsats säger att vintertid måste det vara dubbel visir annars fryser det oavsett. Gore-Tex kragen var också toppen, jag hade inte problem med drag eller blöta en enda gång under de 30 milen :) Jag återkommer senare med en lite mer utförlig rapport // HansR



Vägen mellan Rot(Älvdalen) och Lillhärdal, det var inte många jag mötte där :)
Det enda riktiga bekymret jag hade var att snö yrde in under kapellet på sidovagnen, det avhjälptes dock med en extra "snölist" gjord av Gaffa-tejp, vad skulle man göra utan en sådan rulle i bagaget :)

Då bär det av ...

Ja då bär det av till morgonen och det ser ut att bli ett riktigt vintertest! Vädergubbarna och gummorna lovar massor med snö, jag vet inte om det är bra eller dåligt. Det kan väl bli mycket att skotta men det ger ju motion och det sägs ju att det ska vara bra :)  Ja vi får se hur det blir endast morgondagen vet besked. Det blir i alla fall ett rejält immtest. Jag har med tre hjälmar med lite olika visir två med dubbelplast och ett specialbehandlat som ska vara riktigt bra, sägs det. Det ena fabrikatet är PINLOCK, som jag skrev om tidigare, och det andra är UVEX. Jag har även med ett par UVEX glasögon, typ cross/skid. Blir det nu även lite snöskoterkörning så ska väl testet bli komplett :) Jag är också lite nyfiken på den ena hjälmen som är tillverkad i kolfiber och väger knappt någonting alls!? Det ska bli kul och känna hur det blir med den på huvudet? Ja så får jag inte heller glömma Stadler-kragen! En halskrage i Gore-Tex, stretch variant, som känns riktigt behaglig att ha på sig. Den ska sättas på direkt före hjälmen och därmed läggas över jackkragen och skyddar därmed vatten från hjälmen att rinna in under kläderna. Självklart ger den också vindskydd. Jag återkommer! // HansR

Vinter och kyla ...

... då behövs det immskydd! Idag blev det montage av ett Pinlock visir i den nya hjälmen, vi får se om det fungerar lika bra där? Hittills har jag bara gott att säga om Pinlock's visir som fungerar både i fuktigt och kallt väder och håller imman borta :) Jag har ju även skrivet om detta visir tidigare och den som vill läsa lite mer hittar information på denna länk:

http://mctouring.webblogg.se/2007/december/ingen-imma-trots-brrr.html

Vi får se om det även blir ett rejält test till helgen? Får jag som jag vill blir det en tur på ca 50 mil och då ska det väl ge sig, om inte förr, hur bra Pinlock står emot imma i vinterkyla? // HansR

RSS 2.0