Blixt rep ...

Janu finns det en metod att för blixt reparation av blixtlås! Jag har testat en produkt hos Clas Ohlson som heter ZlideOn som fungerar helt perfekt när dragskon inte längre stänger blixtlåset. Du kan läsa mer om produkten och hitta länk till den på forumet: http://mctouring.forum24.se/mctouring-about124.html // HansR

Farligt med regler ...

Jag läste i senaste Bumsen (BMW Klubbens tidning) att när man i Australien drastiskt sänkte hastigheten så ökade antalet olyckor dramatiskt. vad man gjorde var att man införde hastighetsreglering på vägar som tidigare haft fri fart. Hastigheterna som infördes låg mellan 110 och 130 km/h. Tanken med detta var säkert att rädda fler liv och minska antalet olyckor men jag tror inte att det är så enkelt!? Med det vill jag inte ha sagt att det är bättre med fri fart eller höga hastigheter men frågan är hur balansen mellan reglering och skärpa i trafiken ser ut? ni som följt mig på bloggen sedan tidigare minns kanske även mina inlägg om trafiken i Italien, helt kaotisk men ändå hyggligt fungerande ... förutom alldeles för många bilar och tvåhjulingar. Då i dessa artiklar drog jag slutsatsen att det fungerande därför att alla körde med skärpan på topp och ingen litade fullt ut på regelverket. Visa saker var heliga som t.ex rödljus men annat var det lite mer si och så med som t.ex hastigheten, det var mer av en anpassning till rådande trafikläge.

Det jag tror hände i Australien var att när hastighetens sänktes så pass rejält och man började köra 110 där man tidigare kanske kört 140-150 och ännu fortare så föll också nivån i skärpan. Med detta skulle jag vilja påstå att det alltid är viktigt att hitta rätt balans mellan regleringar och den gräns när skärpan överlämnas i för stor del till detta regelverk. Vi hade en liknande situation här hos oss med några av våra större vägar i Dalarna för ett par år sedan. Det man gkorde då var att sänka hastigheten på alla 110 vägar med drygt 20% till 90 km/h under vinterhalvåret. Den största delen av dessa vinterhalvår var det torr och fuktig asfalt och ingen större skillnad mot barmarkssäsongen. Effekten blev den samma här olyckorna ökade. En stor anledning då tror jag beror på att alla sänkte hastigheten lite olika och antalet situationer med omkörning och annat ökade kraftigt, men jag tror även att en del berodde på att skärpan skönk nu när hastigheten kändes ganska måttlig till skillnad mot tidigare på dessa ganska stora och breda vägar.

Frågan är då hur får man alla trafikanter att hålla skärpan högt? ja det är nog ingen enkel fråga men jag tror inte det är genom att införa mer reglering utan det är en balans kopplad till flera åtgärder där det viktigaste är att trafikanten inte lämnar över "skärpan" till regelverket // HansR

Kådsalva ...

På mina turer runt med MC så är det alltid ett par produkter som alltid finns med i packningen t.ex Gaffatejpen, ståltråden, vitpepparkornen, snörpluggen och immskyddsflaskan med dundermedlet. Den sistnämnda finns tyvärr inte längre att få tag på men jag håller på dropparna så länge jag bara kan :)

Nu har jag dock fått mig ytterligare en funderare. Jag har en vän vid namn Svarte Sören som för en enkel peng tillhandahåller kådsalva vilken ska vara bra för de flesta åkommer. Jag känner att detta måste testas! Det kan bli lite skav ibland efter många mil i sadeln och en och annan gång får man närkontakt med en het avgaskrök ... Jag tror det är dags att slå till på en burk och kanske blir det nästa nödvändiga pryl i packningen :)

Den som vill vara med och testa kan själv göra ett inköp hos Svarte Sören som du hittar på denna adress: http://www.svartesoren.se

Skaffar du dig erfarenheter så hör av dig och berätta! // HansR

Nya resor ...

Ja nu börjar det väl bli dags att bestämma reseprogrammet för nästa år! I december eller januari vill SMC gå ut med information om resor sommaren 2010 och ca en vecka efter det så öppnar sedan anmälningarna. Just nu funderas det över resor som Norges Tak, Till Vägs Ände och Historiske Norge men ännu är inget bestämt och framförallt inga datum satta. Vi får se om det kan bli klart under närmaste veckan.

Som sagt, Nordkapp vore inte helt fel, det är ju nu över ett år sedan jag var där sist. Nordnorge kan vara en riktigt Pärla sommar tid och sommaren som gick var en av de bästa på 30 år. Vi får se om det bådar gott för nästa eller inte? // HansR

Kura skymning ...

Ja vad annat kan jag göra när det gick och blev november direkt, det kn väl knappast bli mer novemberlikt än -5 grader på mornarna, mörker, regn och blåst. Ja till och med snö har det varit i luften :( MC turen till helgen får nog ställas in nu när det varken "bär eller brister", det är för tidigt för dubb och för sent utan så det är bara att avvakta. Jag får väl ta tiden och börja rensa lite bland sommarens bildmaterial och se om det finns något värt att visa? // HansR

Nu bär det av ...

... bort några dagar utan direkta tankar på MCtouring ... men går det? Hur som så blir det lite resa av med födelsedagar och söner i tankarna. Helt kan jag nog inte sluta tänka på MCtouring och till nästa helg måste det nog bli nått igen :)

Hoppas ni andra får en härlig helg med ytterligare några MC mil under barmarkssäsong :) // HansR

RSS 2.0