Hemma igen ...

Ödet, ja hur blev det nu med det? Jovisst började det att regna samma natt som vi kom till Italien och det var det första regnet som de hade fått på tre månader, så visst blev det lite av "ödets ironi ..."! Tur för oss så regnade det mest på natten och förmiddagarna var riktigt fina med solsken och kvällarna ljumma och torra, det var inte förrän sista dagen då vi tänkt åka till San Remo som det tog stopp. Himlen var alldeles svart åt det hållet och regnet hängde i luften och efter en stund så regnade det rejält, så då tog vi beslutet att åka mot Milano istället.Väl där fick vi vet att det var stor mässa på gång och att det inte fanns ett enda hotellrum att uppbringa :( Vi åkte dock mot centrum på vinst och förlust och försökte där med första bästa tvåstjärniga hotell. På det första fick vi ingen hjälp men på det andra, som inte det heller hade några rum, fick vi hjälp att leta. Efter att ha ringt ca 14 hotell runt om hela Milano fick vi det sista rummet på ett litet tvåstjärningt hotell ca 2 km från centrum, då var det bara att pusta ut och inse att vi slapp parksoffan!

Jag inser också efter en dag och kväll i Milano att här ska jag inte själv köra, även om jag nu fuskade och gjorde det. Trafiken är helt galen och speciellt den tvåhjuliga kör precis som den har lust och alltid med mesta möjliga gas till nästa ev stopp, det verkar inte finnas några som helst regler för tvåhjuliga fordon i dessa städer? Samtidigt inser jag också att åka något annat än tvåhjuligt är inte att rekommendera då det varken finns plats i trafiken eller på parkeringplatserna. En Italienare som vi pratade med sa att det var inte ovanligt att knivarna kom fram när det gällde att hävda sin parkeringsplats om du körde bil :O En annan lustig finess var att om du stod på markerade platser så kostade det ganska mycket i avgift men stod du på omarkerade platser så kostade det ingenting, gällde även på övegångställen!? Tydligen kan det aldrig bli fel hur du än parkerar?

Vi har nu varit på några av Italiens mest utpekade platser under lågsäsong hur ser det då ut under högsäsong????
Jag tror inte ens att jag skulle vilja prova att ta reda på det, jag nöjer mig med lågsidan :)

Helt klar tkan jag dock rekommendera de Liguriska bergsvägarna och då allt utanför själva motorvägsnätet. Självklart är den gamla SP1 längs med medelhavskusten lite för trafikerad men under lågsäsong funkar det. Många fina kuststäder finns det också där och jag vill gärna lyfta fram Arenzano, Alassio och Imperia, längs med sträckan Genova till San Remo, med både gamla fina miljöer och fantastiska stränder. Ja San Remo kom vi ju aldrig till, på grund av regnet, så den staden kan jag ännu ej utala mig om // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0