Imperia ...

Ja nu har vi kommit nastan hela vagen till San Remo, det aterstar endast en liten stracka av slingrig bergsvag innan vi ar framme. Sista biten till Imperia var riktigt slingrig och fin dar den klatrada langs bergvaggen med det bla medelhavet under sig. Fortsatt ar jag lika forundrad over trafiken och da framst den tvahjuliga. Omkorning mitt i serpentinkurvor ar sjalvklart och moter man sa ska det finnas plats emellan de bada fordonen, det gors med en fart av 80km/h!? Trots detta har vi anda inte sett en enda olycka och den enda forklaringen jag har till detta ar att alla standigt maste kora pa helspann, det finns helt enkelt inte tid att slappna av. Fordelen med detta ar nog att det inte hander sa manga olyckor dar ouppmarksamhet ar orsaken utan hander det en olycka sa beror det helt enkelt pa att marginalen till sist blev alldeles for liten, nagot att kanske tanka pa nar vi planerar trafik aven i Sverige. Det finns nog bade for och nackdelar med en allt for reglerad trafik dar alla tillsist litar pa regler?

Vi gick i dag runt i Imperias gamla stad och det var en harlig upplevelse. Jag blir ganska forundrad over den byggnadskonst som fanns for sa manga hundra ar sedan och som kunde bygga femvaningshus hogt uppe pa en klippa och dar husen blott ar ca tio meter breda!? Jag forundras ocksa over dom som bor dar som forst klattrar langs smala grander upp till sitt hus och sedan klattrar langs smala trappor fem vaningar upp! Med ett sadant boende finns det inte utrymme att bli gammal och skroplig?

Tyvarr fick jag idag skapa mina ord pa hotellets PC och dar var det svart att hitta vart alfabete :) // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0