Bumseskidor ...

Ja då har Bumsen blivit med skidor :) I veckan var jag ner till Yllesta och smeden Bosse som nu har "hyvlat" till ett par riktiga lagg till min BMW R1200GS: Det blev till att göra ett extra ramstöd som går under motorn då dagens moderna Bumse saknar ram runt motorn, jag vill inte riskera motorblocket ifall det blir en omkullkörning. Till veckan ska jag även få hem däck som jag sedan tänkte bildubba för bästa passform tillsammans med skidor och då ska det inte heller vara några problem att köra på asflat då det blir nödvändigt. Jag får återkomma med en mer utförlig beskrivning av monteringen under veckan // HansR



Bosse Dagemark med de färdiga Bumseskidorna!

Vinterkörning ...

Ja då vart det till slut lite vinteråka även här på mina breddgrader :) Temperaturen har nu stigit till runt 8 minus och det känns lite mer uthärdligt än 20-30 minus! Som sagt det var träff i Dammskog, utanför Leksand, och det var ett 15 tal förare och MC slöt upp detta år. Dammskogsträffen firade även 20 årsjubileum i år! Nästan alla olika ekipage fanns representerade förutom då custom hojar och touringlok. Det fanns sporthojar med ordentliga piggdäck, offroaders, MC med sidvagn och de som var rejält utrustade med skidor. Det sistnämnda fick jag chans att prova i form av en Suzuki 450 med endurodubb och skidor, kanske inte en helt vanlig kombination men det fungerade alldeles utmärkt, det var bara att stå på :) Vägarna var helt underbara med hårt packad snö i botten och lös på toppen, helt idealiskt för skidåkning. Jag provade också en lite mer motorstark sportmaskin av märket Yamaha (runt 140 hästar tror jag det var). Här var det inte skidor som gällde utan endast breda crossdäck med rejäla endurodubb. Ingen större fara på tacket här heller det var bara att stå på och med lite mer träning hade det nog gott alldeles utmärkt att styra hela ekipaget med gasrullen :) Det känns riktigt lockande att dubba upp min BMW 1200GS nu när också slatet håller sig borta från alla mindre vägar! // HansR

  
Skidor tillverkade av Yllesta-Sme'n Bosse Dagermark, Yllesta 15 734 93 Kolbäck

Ny video ...

Ja nu fungerar datorerna igen efter mer än månads krångel! Det innebär också att jag som test fortsatt redigeringsarbetet från i höstas så nu finns det ytterligare en ny video att beskåda. Videon som nu gjorts klar är den från "Historiske Norge 2009" som nu inför denna säsong fått namnet "Historiska Hotell".

Videon kan du se på denna länk:

http://vimeo.com/8776721

Använd den som en aptitretare inför kommande säsong och sätt sedan fart på planerande inför säsongen 2010, så kanske vi ses där ute på vägarna :) // HansR


GPS kurs ...

Torsdagen den 14 januari kl 18.00 samlas vi hos mig i Gagnef för lite mer GPS kursande och exprimenterande runt hur du kan använda din GPS. Vi håller oss fortsatt till övergripande användningsområden och snuddar bara vid mer avancerande alternativ.

Exempel på områden: kortaste och snabbaste vägen, ruttförslag i Google Maps, rutter med hjälp av Tyre, koordinater och dess olika varianter, konvertering mellan Tom Tom och Garmin men även andra GPS:er m.m.

Vi utgår från TomTom men det går också bra med Garmin och andra GPS:er eftersom funktionaliteten är ganska lika bland alla fabrikat och modeller.

Vi bjuder på kvällsfika med kaffe, the och mackor!

Värd för arrangemanget är BMW-klubben och mctouring.se.

Anmälan görs till [email protected] eller [email protected] 

Hitta till Gagnef? Karta: http://kartor.eniro.se/m/MXSF2
Koordinater:
RT90:
X: 6719511, Y: 1460135
WGS84:
Lat N 60° 35′ 27″ Lon E 15° 4′ 39″
Decimal:
60.5910, 15.0777

Vi kommer att prata lite mer om dessa koordinater och skillnaden på dem på kursen.

Välkommen // HansR


Ett smakprov ...

Får jag börja det nya MC-året med ett litet smakprov! Jag har hittat en länk till ett antal filmer som hör till en resa i Norge med två engelsmän på MC. Det är hela 11 avsnitt på mellan 4 - 10 minuter som visar en resa från Stavanger i södra Norge över Hardangervidda mot Geiranger och tillbaka igen. En bra blandad kompott av bilder, vägar och vyer. Tyvärr måste de haft en riktig otur med mycket regn, men så kan det väl bli ibland och då får man i alla fall testa utrustningen ordentligt :)

Länken till alla elva filmerna för den som är intresserad: http://tinyurl.com/upandovernorway

Sedan är det bara att börja planera inför sommaren // HansR

RSS 2.0