Midsommar ...

Ja så var det då midsommar och det lackar mot jul igen ... eller kanske ska vi fortsatt njuta av sommaren :) Just nu är det en högsommar av klass och vädret kan inte bli mycket bättre, i alla fall inte för bad och sol på MC'n kan det bli i varmaste laget men det gäller väl att hålla igång och köra så det svalkar innanför västen. I helgen blev det lite vila från MC körningen från min sida men istället lite äkta midsommar i Dalarna. Jag bjuder här på en härlig midsommarbild från firandet i vägkorste i Rälta // HansR



Så äkta en svensk midsommar nu kan bli :)

Trådlöst ...

Ja nu har jag då äntligen fått till lite trådlös musik på MC'n :) Inte för att jag har några stora behov av musikstöd när jag är ute och kör men visst vid vissa transporter är det inte helt fel. Jag har gjort några försök tidigare men då med trådbundna enheter och det blir aldrig riktigt bra med en massa trådar hit och dit. Nej nu gick jag istället på FM-sändarlösningen helt enkelt en mojäng direkt i cigg-uttaget med ett litet USB minne som sänder ut FM-signaler som jag sedan kan ta emot via radioenheten i mitt Scala Rider headset. Själva radiodelen är egentligen inte speciellt bra att ta emot vanlig radio, det blir ofta brusigt, men nu med sändaren 60 centimeter bort verkar det fungera riktigt bra! Det bästa av allt är ju att det bara behövs en enda enhet¨och inte en enda sladd och så får jag musiksändning direkt in i hjälmen :) Bra möjligheter till volymreglering men också ett riktigt bra ljud i headsetet. Så nu är det bara att fylla USB-stickan med favoritmusiken så kan sändare följa med och plockas fram när behov föreligger :) // HansR


Jag köpte min FM-sändare på Teknikmagasinet, den verkade vettig
och hade de funktioner som kan behövas. Jag har mitt cigg-uttag in
monterat i styrväska så då kan jag även lägga in hela enheten om
det blir regn.

40 mil till ...

Ja idag blev det drygt 40 mil till av härlig MC körning! Det står helt klart att det är svårt att bli mätt på rolig MC körning :) Det blev en tur ner mot Närke och Västmanland på många kurviga och roliga vägar, både asfalt och grus. De flesta av vägarna var faktiskt också i topp skick och två av dem med helt nylagt asfaltsmaterial, jag säger material efter som jag inte tror allt är riktig asfalt?n Hur som var det dock jämt och fint och enda skillanden är väl möjligen hur länge det kommer att hålla sig jämt och fint? Vägen mellan Smedjebacken och Björsjö var riktigt härligt men också vägen förbi Malingsbo och vägen från Kolsva mot Frövi och sedan vägen från Fellingsbro kyrka via Oppeby mot Medåker (vilken pärla :) Vädret höll sig också i schack och jag slapp regn. På vägen hem var det mesta dels sol men under 10 graders temp och det är väl lite lågt för att vara veckan före midsommar? Vi får se vad veckan har att bjuda på då det utlovas högtryck! // HansR

40 mil på en dag ...

... är kanske inte så märkligt men att göra 40 mil och aldrig komma längre hemifrån än 10 är något att förundras över :) Idag blev det en tur i omgivningarna med en ny servad MC och ett gäng glada norrmän. Det var ett trevligt gäng från Lillehammer och Elverum på tur i Sverige och som gärna ville ha lite tips om fina MC vägar. Hur gör man då skulle säkert någon säga, hur överträffar man norska vägar med mellansvenska skogsvägar? Ja helt enkélt är det inte men en och anna del av turen idag höll nog så hög norsk standard :) Bäst av dem alla var väl sträckan mellan Lindesnäs och Fredriksberg som även fick norrmän att dra på smilbanden :)

Tyvärr hade vi otur med en MC som fick oljeläckage i slutväxeln men tur i oturen var vi då i Fredriksberg där 300 MC entusiaster hade MC läger över helgen med en hel verkstad i bagaget :)

Jag får önska de 22 från vårt västra grannland en riktigt god tur även på väg hem.
Och hur gick det på Gokarten, vem vann? // HansR


Service ...

Ja då var det dags för service av min BMW, det får bli lite ventiljustering och allmän översyn. Olja och filter är bytt sedan tidigare och efter denna service återstår bara det trista jobbet att byta bromsvätska på en BMW R1200GS med servoassistans. Ingen direkt smidig konstruktion :(  På senaste turen började även handbromsreglaget att strejka vilket innebar att datorn ansåg att bromsarna låg på och därför aldrig startade servoassistansen till bromsarna, en riktig höjdare!? Utan den assistansen blir det ungefär samma bromsverkan som på en R75/5 med trumbromsar. Tur i oturen att jag är van att köra en sådan. BMW räknar nog kallt med att jag bara ska ställa MCn vid sidan av vägen och ringa efter bärgare men så omständig klarar jag inte av att vara.

Hur som bara servicen är avklarad får det bli dags för en liten tur till helgen. jag tänkte mig ett besök till Säfsen och Adventures days men jag ska också försöka hitta ett gäng norrmän på besök i Sverige och se om jag kan tipsa om några härliga vägar, hur det nu ska gå till i jämförelse med Norge? // HansR

BMW Video ...

Ja då var så även en liten video klar från senaste turen med BMW klubben! Tyvärr medgav upplägget inte så många körbilder men väl ett antal scener från fina plaster i vårt östra grannland. Platser som Femundsende, Jutulhogget, Rondane, Dovre, Dombås, Sjoan och Espedalen. Dessutom krånglade kameran just som jag gjorde ett försök till lte fina körbilder med Rondane i fonden.  Videon kan beskådas från www.mctouring.se eller med direktlänken här nedan! // HansR

http://vimeo.com/12435860

Hemma igen ...

Ja då var man hemma igen efter en härlig tur. Regn när vi lämnade sverige och regn när vi kom åter men i Norge sken solen mest hela tiden :) Lite för få dagar men vi lyckades ändå få njuta härlig MCkörning och fantastisk natur. jag har lagt upp lite bilder på mctouring.se fotoalbum och här nedan kan du finna en direktlänk dit:

http://www.photoshop.com/user/mctouring/?trackingid=BTAGC&rlang=en_US&wf=sharegrid&galleryid=4967174897c54d22b2bf39892ccb8751

Nu blir det åter till jobb innan det bär av igen i juli och det är alltid lika skönt att kunna vila väntan på färska minnen :) Här nedan bjuder jag en bild från Rondanevägen och utsiktspunkten "Solbergsplassen" som verkligen gjorde skäl för namnet // HansR



Rutten denna gång: Gagnef, Sollerön, Mora, Evertsberg, Sälen, Sörsjön, Särna, Idre, Drevsjö, Femundsenden, Åkreströmmen, Jutulhogget, Atna, Enden, Sollbergsplassen, Folldal, Hjerkkin, Dombås, Vågå, Randalsverk, Sjoa, Vinstra, Skåbu, Follebu, Saksum, Lillehammer, Moelv, Ringsaker, Brumunddal, Elverum, Törberget, Lutnes, Rörbäcksnäs, Torgås, Tandö, Malung, Öje, Kättbo, Gesunda, Siljansnäs, Leksand, Gagnef.

Dombås ...

Ja nu har vi nått Dombås och vægen hit var riktigt fin, både vad gæller væder och kørning :) Lite svalt ær det med næst intill frost på nætterna men på dagarna lyser solen och som då værmer både kropp och sjæl. Inte blir det hellre sæmre av alla fantastiska vyer och underbara MC vægar. Tyværr har jag inte funnit någon bredbandsuppkoppling så jag kan ænnu ej lægga upp bilder men med hjælp av denna gratis PC på restaurangen i Dombås kan jag i alla fall bjuda på lite info. Tyværr har också våren varit kall æven i Norge så de fjællvægar med grus som vi tænkt åka har vi till viss del fått hoppa øver. Vægarna ær farbara men nysladdade och de ær inte direkt læmpligt med de landsvægsmodeller som æven finns med på resan. Imorgon bær det av upp mot østra Jotunheimen och sedan ner mot Lillehammer och mjøsa før fortsatt færd hemmåt. Jag återkommer bilder så fort jag fått kontakt igen med egen dator // HansR

Norge ...

BMW klubben 2010, Norge
Nu bär det av! Kl 10 idag torsdag tar vi rikte mot Norge och årets första tur i västerled. Vi tar vägen upp över Sollerön och Vasaloppsvägen till Sälen för att sedan fortsätta förbi Idre mot Drevdagen och Femundsenden där vi har vår första övernattning. Väder prognosen ser bra ut om än med viss risk för skurar. Det blir också troligen kalla mornar med risk för minusgrader, men om bara solen visar sig så kommer vi säkert att tina upp fort :) Jag får se hur det blir med bredbandstäckningen den här gången och om jag kan lämna dagliga rapporter från resan? I så fall syns vi snart igen här på bloggen! // HansR

RSS 2.0