Planering ...

Ja då var det full fart på planeringen igen! På torsdag bär det av mot Norge med BMW klubben och det blir en fyrdagarstur med utforskning av Rondane, Dovre och Jotunheimen. Tyvärr är det fortsatt en hel del snö på fjället efter denna kalla vår så vi får se om vi kan köra alla överfarter som jag tänkt mig eller om det får bli alternativa vägar? Prognosen ser dock bra ut vad gäller väder med ett högtryck på väg in från Atlanten :) Vi får se om denna prognos håller för det är inte mycket som varit rätt bland väderprognoserna den sist tiden, det verkar vara ett riktigt besvärligt väder läge? Kanske är det även här en Isländsk vulkan som spökar? // HansR

Hemma igen ...

Ja då var man hemma igen efter nästa 200 mil på motorcykel genom Sverige och Danmark ner till ett vårfagert nord Tyskland. Som sagt lite för mycket motorväg blev det men också några riktigt härliga nord Tyska vägar slingrandes genom fält och bokskogar, det är något visst med dessa bokskogar som ger en känsla av att vara inomhus med sina ståtliga lövkronor. Det bästa av allt med att "testa! är att få åka de bästa sträckorna flera gånger om och om igen tills fotografen blir nöjd :)

Igår var det också Nattöppet på Touringbutiken i Djurmo och mctouring.se var på plats för att både marknadsföra sig själv och SMC Travels alla olika resor ut i världen. Det var kanske inte så mycket folk som tidigare år men en hel del var det dock och det blev mycket prat om resmål, vägar, länder och praktiska tips inför MCtouring.n Träffade också ett gäng norrmänn som kunde bekräfta att våren varit lika kall i Norge som här hemma vilket gjort att de flesta fjällöverfarter (av det mindre slaget) fortsatt är snöbelgada och ej farbara med landsvägsdäck, lite synd med tanke på den första turen om två veckor :(  Vi får väl antingen hoppas att det blir värmebölja fram tills dess eller så blir det till att sätta sig ner och planera in alla alternativa vägar? // HansR

Test ...

Ja nu har det blivit rejät med test på små kurviga vägar i vårgrönt nordtyskt landskap. Helt klart är att dessa custom maskiner på 1600 - 1900 kubik fungerar mycket väl för touring. Upp till farter på max 100 går det också förvånansvärt bra utan ruta men över 100 är det nästan en nödvändighet för att det inte ska bli total armbrytning. Nu har det också på vägen dit och även hem blivit mycket med motorväg och där är det svåprt att köra saktare än 100 så det är bara att bryta på. Kawasakin VN1700 och Yamahan XV1900 har dock en sådan sadel att man kan ta visst spjärn med baken och då får man lite extra hjälp att hålla sig på plats :) Nu har vi dock tagit de bilder som ska tas och voi är åter i Röstånga på Söderåsens Vandrarhem (kan varmt rekommenderas, då även en vandring längs med söderåsen). Imorgon bär det av hemmåt igen och det lär väl bli mest motorled och motorväg, tyvärr. Tiden räcker nog inte till något annat.

På lördag blir det nattöppet på Touringbutiken i Djurmo och då hade jag tänkt finnas på plats och berätta mer om SMC Travel och våra resor men också om MC touring i det stora hela. Välkommen! // HansR

Dannevirke ...

Ska du ner över Europa i vår/sommar/höst då ska du noter Bädd och Frukost i Dannevirke, det perfekta övernattningstället för hojåkare på väg ner över Danmark och Tyskland. Upplägget är specxiellt upplagt för oss hojåkare. Vägarna och omgivningen runt Dannevirke är också va sådant slag att du mycket väl kan ligga över ett par nätter och passa på att njuta det nord-Tyska landskapet. Stället ligger ett par kilometer in från Autobahn A7 så det går fort att komma dit och det passar också kanska bra för oss i mellansverige om vi vill ta en första rejäl transportdag på väg ner mot kontinenten. Sök mer information om stället och kontaktuppgifter på länken nedan! // HansR

http://www.bb-dannevirke.eu/MC_sv.html

På resa ...

Ja då var jag på väg! Första dagen blev en riktig strapats där färden startade från Stockholm vid ca 17 tiden på kvällen och vi landad i Skåne, Röstånga, runt kl 01.00, kanske inte en helt optimal tid av dygnet för Mc touring. Vi kom dock fram helskinnade och motorcyklarna fungerade riktigt bra, det var väl möjligen två av maskinerna som var utan kåpa/skärm som var lite jobbiga på motorvägstransporterna. Alla maskinerna som vi har med kvalar in på 1600 kubik eller mer så de tuffar på bra både på motorväg och Autoban, men det är väl ändå ingen riktig njutning förrän jag får svänga av och lunka fram i ett makligare tempo på mer kurviga och slingriga vägar. Imorogn blir det dock en dag med endast sådan körning där också de olika motorcyklarna får bekänna färg. Vissa favoriter har jag nog redan fått i alla fall när det gäller touring. handlar det enbart om att glida ner till korvmojen där hemma så är det kanske andra maskiner som platsar bättre.

Vi har också haft tur med vädret där vi haft uppehåll hela tiden om än lite kallt i luften. Lunchen kunde vi dock avnjuta starx efter bron över stora Bält och då utsides i solskenet. Vi får se om det håller i sig även under resten av veckan? Nu har vi dock slagit läger i Dannevirke med härligt Bädd och Frukost och Karsten // HansR

Första turen ...

Ja då var det dags att ge sig iväg på en första riktigt långa tur för i år och dessutom snöfritt, hoppas jag :) Jag lämnar i alla fall skidorna hemma och räknar med att det håller sig frostfritt dit jag ska. Det blir en tur ner över Sverige mot Skåne och Danmark för en avslutande etapp i nord-Tyskland, med två nätter på vandrarhemmet Dannevirke. Just nu ser jag ut att ha prickat helt rätt för regnskurarna står som spön i backen längs med Sverige ner mot Skåne och vidare in över Danmark ... fast jag vet inte om jag just nu kan lita på några väderprognoser för det mesta verkar bli fel ... vilket då kanske innebär bara sol för min del :) Den här gången ändrar jag också lite på upplägget och kör fet custom hela resan! Det ska bli spännande och se hur touringupplevelsen känns från en sådan sits? Det blir heller ingenting under 1700 kubik, ska det va så ska det :) Jag återkommer under veckan med mer rapporter om upplevelsen i söderled // HansR

Regn ...

Ja just nu skulle jag och ett par andra tourers befunnit oss i Norge för vår årliga vårtur men vi banga ur för en skur!!! Ja vad ska jag säga i onsdags när beslutet var tvunget att tas lovades blötsnö och minst 30 mm regn i de delar av Sverige och Norge där vi tänkt färdas. Tyvärr såg det inte heller hoppfullt ut för resten av resan som såg ut att bli både regning och snöig. Själv funderade jag på om jag skulle montera skidorna på cykeln men då hade jag förståss fått ge mig av själv. Beslutet blev att stanna hemma och det är nog första gången som vi bangat ur på detta sätt ...!!! men visst i bland måste man kan också ta ett val när möjligheten ges. För att inte förfallet skulle bli totalt så kände jag mig tvungen att ta en liten tur idag (fredag) när regnet hällde ner och jag fick känna på en blöta som aldrig förr. tack och lov så höll regnstället från tidigare resor fortsatt tätt och jag slapp bli vått, i alla fall utifrån :) På min tur blev det ett stopp vid Touringbutiken och ett litet snack där med Victor, så nu blev det även så att mctouring.se gör ett litet framträdande på Nattöppet lördagen den 22 maj vid Touringbutiken i Djurmo. jag tänkte packa Bumsen full och även montera skidorna, för man vet ju aldrig ... :) // HansR

Seger ...

Eller ska det egentligen vara Victory! Som sagt i helgen fick jag chans att prova en rejäl custommaskin i form av Victory Kingpin på 1731 kubikcentimeter och 303 kilo torrvikt! Det blev en tur genom södra siljansbygdens alla byar och det går väl inte att säga annat än att då passar den in perfekt, det är helt klart en riktigt glidare. Också en väldigt lättkörd sådan. Trots sina dryga 300 kilo så kändes den inte tung och klumpig utan det gick mycket lätt att njuta varje kurva trots ganska små och slingriga byvägar. En möjlig orsak till detta var nog de ovanligt små däckdimmensionerna på en cykel i den här klassen, 130/70 fram och 180/55 bak. Vanligtvis brukar det sitta riktigt feta sulor på cyklar som denna men det brukar också leda till viss klumpighet på vägen. Fjädringen var dock inte den bästa för dessa tjälskadade vägar, riktigt hård, så lite skumpigt blev det men det gjorde inte så mycket i de farter jag gled fram (gjorde dock ingen koll på vilka möjligheter som fanns till justering). Själva motorcykeln kändes väldigt gedigen och välbyggd och den andades kvalitet något som jag tidigare haft svårt att känna vid närkonatkt med HD. Just denna modell var också utrustad med en vindskiva som gjorde sitt jobb bra och det gick fint att köra med öppet visir trots att termometern knappt nådde upp till 9 grader. Sittkomforten var också mycket god. Förarsadeln var ganska hård men välformad så du satt bokstavligen klistrad med ett lätt ryggstöd i form av en uppsvängning i bakkant av sadeln, detta gör också att en passagerare sitter ganska högt ovanför föraren, på gott och ont. Denna gång blev det inte någon test med passagerare. Fotplattor känns också helt rätt på en sådan här hoj och markfrigången till plattorna var också bättre än på andra hojar av den är klassen. Victory Kingpin är helt klart en intressant hoj och vill man ha en riktigt amerikansk glidare så ska man nog helt klart titta lite närmare på en sådan :) // HansR


Victory Kingpin, från Tällberg med vy utöver Siljan

Äntligen ...

Ja äntligen måste jag säga så har min gamla Bumse åter tagits i drift :) Det är min R75/5 från -73 med 19000 mil på mätaren som nu åter är i trafik. I snöglop och regn tog jag mig till Rättvik där vänliga besiktningsmän såg till att jag snabbt kom under tak och fick min besiktning direkt trots att jag var mer än 20 minuter tidig :) Det var nu 5 år sedan den sist rullade men trots detta så startade den på första försökt och gick som en klocka. Jag var lite fundersam på vad jag skulle tycka om den nu efter att ha kört min R1200GS under dessa 5 år? Döm dock av min förvåning då jag drog iväg och ett leende större än det största spreds över mitt ansikte. Vilken känsla! Väl i garaget igen har jag nu fått ett stort problem, vilken MC ska jag välja att köra?

Det är helt klart så att det bjuds olika känslor på olika MC och även om den ena är 37 år gammal så bjuder den härlig MC åkning med underbar feeling...! Vi får se när sommaren är slut vilken MC som rullat längst :) // HansR


MC Live ...

I helgen var det MC live i Stockholm! Förra helgen var det i Göteborg och SMC Travel var med på båda ställena och visade sitt utbud av resor. Jag tog chansen och åkte ner lördag den 1 maj till Stockholm. Tyvärr har väl inte vädergudarna varit på MC Lives sida så både i Göteborg och nu i Stockholm så har det varit riktigt aprilväder :( Det innebar också att det inte blev så mycket besökare förutom de som absolut ville testa cyklar på Barkarby. Jag fick dock ett antal intressanta diskussioner med några presumtiva resedeltagare och vi får väl se om det också ger napp? Tillsammans med oss i Allt om MC tält fanns också Fredrik som berättade om sin "Jorden runt på 101 dagar", en mycket intressant och givande presentation som gav mersmak, Mongoliet vore helt klart intressant att utforska på MC :) I Göteborg utlottades även en SMC Travel resa och vi får se i nästa nummer av Allt om MC vem som blir den lyckliga vinnaren? Vinnaren får välja mellan Norges Tak, Till Topps och Till Vägs Ände något som borde passa alla smaker. Resan hem från Stockholm blev också en upplevlese från Sala och hemmåt regnade det ordentligt och tempen stod någonstans runt 5 grader, det blev en riktig test av både underkläder och regnutrustning. Inte helt fel med ett sådant test så här i början av säsongen och det lyckades, jag var både varm och torr hela vägen hem. Det enda problemet var mitt halvljus som pekade högt upp i vädret!? Vid senaste besiktningen tvingades jag skruva upp det för att få godkänt men nu pekade det istället så högt att jag inte hade någon nytta av ljuset. Det blev till att åka in på stickväg och i mörkret och regnet och försöka pilla tillbaka ljusinställningen // HansR

RSS 2.0