Norgekväll ...

Nu på tisdag den 26 april blir det Norgekväll på Touringbutiken i Djurmo! Det hela börjar kl 17 och pågår fram till 20.00. Det är Elving Solli och jag själv som kommer att vara där och visar bilder, filmer, kartor och mycket annat runt resor till Norge på både grus och asfalt. Har du möjlighet så kom och dela med dig av dina erfarenheter från Norge eller ta del av andras för din egen upptäcksresa av vårt fantastiska grannland. Norge är som gjort för att köra MC och detta kompletterat med fantastiska vyer ja då kan det inte bli bättre :)

Touringbutiken passar på att erbjuda fina priser på utrustning som passar för en MC resa och varför då inte till Norge :) // HansR


Härliga tider ...

Ja vad ska jag säga datumet säger mitten av april men termometern något helt annat 19 grader plus i skuggan :) Tänk att det inte var mer än månad sedan jag idkade vintertouring på underbara snövägar och nu här idag åker jag lättklädd och bara insuper vårens alla härliga dofter!!! Egentligen hade jag väl inte tid men det gick ju inte att låta bli så det fick bli en tur till sommarstugan, för den behövde ju kollas upp efter vintern :) Sommarstugan stod kvar, vilket inte var förvånande, men tur dit och hem var själva höjdpunkten. Härlig och underbar touring på upptinade och torra vägar. Eftersom jag valde mina grovmönstrade TKC80 däck ahde jag inte heller några problem med allt löst grus. Det har blivit ganska mycke lösgrus efter denna långa och kalla vinter så det gäller att se upp lite extra i kurvorna. Inser också att det är mindre än en månad till första turen, maj turen till Tyskland och Dannevirke. Det blir även i år ett Customtest där ett antal bastanta och volymstinna bestar får bekänna färg, kanske inte helt mitt val av MC men visst kan det också vara en njutning att glida fram på en fet custom i ett vårgrönt Tyskland :)

Premiär ...

Ja i helgen blev det faktiskt lite vår-premiär :) Jag pass på och rev av dubbdäcken i fredagskväll så då var det bara att börja lördagen med en härlig vårtur!!! Det var tyvärr lite blåsigt men solen sken från en klarblå himmel och det var behagliga 11 grader. Det blev en tur på lite större vägar då jag just denna dag inte hade någon lust att skita ner cykeln :) Jag besökte två MC firmor och kikade lite på årets nyheter, det finns ett och annat som kan göra livet ännu mer njutbart för oss hojåkare :)

Tyvärr var det en av oss det inte gick så bra för i helgen och det blev en av årets första i statistiken över döda MC förare. Det går nog inte att sätta sig in i hur det känns för de närmaste som lämnas kvar, med sorg och saknad, och det är ju inte heller så vi tänker oss njutningen av att köra MC. Efter en vinter som denna är det extra mycket grus efter halkbekämpning och skräp efter skogstraktorer så ta det lugt där ute på vägarna. Du har kanske också märkt att tjälen gått hårt åt vägarna i vinter och det innebär många otäcka gupp och gropar som kan ställa till det och glöm inte bort att bilisterna glömt bort oss! Så ta det lugnt de första milen och planera in avrostningskursen så ses vi ute på vägarna // HansR

Underhåll ...

Ja det drar ihop sig till helg igen och vädret ser ut att bli riktigt bra :) Egentligen är det som gjort för en premiär på bara vägar men jag tror det blir underhåll istället. Det är fem motorcyklar som behöver ses över, däckbyte på två och olje- och filterbyte på tre. det gäller ju att också ha gott trim på grejerna nu när barmarksäsongen drar igång på allvar. Vi får se om det blir så bra som utlovat eller om jag får se till och röja upp i garaget så jag får lite inomhusvärme? Jag önskar er andra en god tur i helgen för ni har väl sedan länge servat klart :) // HansR

Huva ...

Ja det kan inte bli så mycket mer gråväder än så här!!! Dimman och regnet har legat tungt idag så det var bäst att hålla sig inomhus och drömma sig bort med någon MC-film. Det finns dock en stor fördel med vädret och det är att snön rinner bort och vägen blir tvättad från allt saltdamm :) Det innebär också att det inte dröjer allt för länge innan det är dags att äntra den ny barmarkssäsongen. För er längre söderut har den kanske redan inträtt och ni längre norr ut får kanske vänta ytterligare några veckor men hur som så är våren på väg med stormsteg :) Nu kan jag också glädjas åt det för nu har jag släppt vintersäsongen och jag kan ju alltid trösta mig med att det snart kommer en ny ;-) låt oss nu hålla tummarna för att det inte blir så mycket till bakslag utan att vi snart kan glida fram i ett snöfritt landskap // HansR

RSS 2.0