Ingenjörskonst ...?

Så var då äntligen bromsproblemet på BMWn löst! Det visade sig att om kontakten för bromsljuset hakar sig så att bromsljuset lyser hela tiden då kan inte servo- och ABS-enheten starta!? En stilla fundering - Är det alltså viktigare att bromsljuset fungerar än att själva bromsarna gör det? Pga att bromsljuskontakten för handbromsen inte fungerade så tvingades jag åka hem med ett bromssystem som med knapp nöd kunde få stopp på motorcykeln. Inte helt lätt att pressa tryck genom ett servoassisterat bromssystem utan servo :(

Tydligen, eller kanske mer förvånansvärt, har alltså tysk ingenjörskonst valt att slå ut bromssystemet om inte kontakten för bromsljuset fungerar!!?? Det verkar som att ingenjörerna för att signalera om bromsarna ligger på eller inte har valt att avgöra detta med hjälp av bromsljuskontakten. För att självtest ska kunna utföras och bromsarna starta får det inte ligga tryck på bromssystemet, alltså att jag håller in handbroms eller trampar ner fotbromsen. Ett upplägg som kan göra det riktigt roligt att starta MCn i kraftig motlut!?

Bromsljuskontakten är nu åter lagad och bromsarna har trätt i tjänst igen. Lite lustigt var det dock att den bromsverkan jag fick utan servo var ganska exakt den samma som på min Bumse från 1973 med trumbromsar både fram och bak. Kanske tur att jag hade den erfarenheten :) // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0