Rättshaverist ...?

Hur är det egentligen med Svensk Bilprovning? Är jag en rättshaverist om jag vägrar acceptera när det inte räcker med att ringa mer än två månader i förväg för att beställa tid!? Tydligen så är det ett krav att beställning av besiktningstid SKA göras minst 3 månader före utsatt datum ...? Jag hörde dock om ett alternativ som erbjöds en MC-vän från Svensk Bilprovning i Stockholm. Du kunde få göra besiktningen på en fredag kväll!? Nu var det dock så att det var många som behövde göra besiktning så kötiden var minst 4-6 timmar och för personen i fråga innebar det besiktning klockan halv tre på lördag morgon!!!??? Jag vet inte vad som är rätt men jag vägrar att acceptera att det är så det ska gå till för att du och jag ska uppfylla vår lagstadgade skylldighet. Har staten nu instiftat en sådan lag får också staten, via Svensk Bilprovning, se till att det går att göra en sådan besiktning inom en rimlig tidshorisont. Jag tycker det är högst rimligt att om du beställer tid minst två månader i förväg då ska du också få en tid, annars är det inte rätt dimensionerat. Är det fel tänkt?

Kan jag inte erbjudas en tid inom minst 1-2 månader då blir det till att köra ändå när den tiden kommer! Blir jag då rättshaverist så må det vara så ... // HansR

Kan det vara sant ...?

För en månad sedan kunde jag stoppa i ett nytt batteri (fick ett nytt på garantin) i min BMW och äntligen starta den för första gången på säsongen. Allt sedan dess har den sedan gått klanderfritt och jag har kört med den var och varannan dag, minst 5 mil varje gång. Nu hände dock det som inte fick hända!? När jag skulle till jobbet igår så signalerade varningssystemet att jag inte längre hade någon ABS. Dessutom blinkade symbolen för svagt batteri. Så mycket vet jag att BMWs ABS system kräver att batteriet är i fullgott skick så då är det ju mycket som pekar på batteriproblem ... men hur? Jag provade att ladda batteriet med min Ctek laddare under natten men det hjälpte föga. Fortfarande ingen ABS och en symbol som blinkar och indikerar svagt batteri direkt efter start!? Jag vet inte riktigt vad jag ska tro men batterier och BMW verkar inte vara något som passar bra tillsammans? Återstår väl bara att lämna in MCn och lyssna på dom som ska veta bättre vad det är som inte fungerar!? :(  // HansR

Nöden har ingen lag ...

Som alltid är jag ute i sista minuten! Upptäckte dagen före besiktning av min Suzuki DR600 att nedre kedjerullen spruckit och ramlat bort :(  Som det såg ut nu så låg kedjan och släpade direkt mot ramen, ingen direkt höjdare! Jag sökte desperat efter idéer och fick ett tips om att använda en hockeypuck!? Funderade lite och tänkte som så att om jag sågar ut en lagom stor rulle ur pucken och använder den gamla axeln med sina lager borde det kunna gå!? Som bäst när jag höll på och måttade på en gammal väl använd hockeypuck så dök det upp en ny idé. Ett skatebordhjul!  Yngsta grabben har ju hur många skateboards som helst och dessutom utslitna hjul i parti och minut. Sagt och gjort jag letade upp ett antal gamla skateboardhjul och visst borde det kunna gå?  Lite för stort var dock hjulet och axelhålet var något mindre 6 istället för 8 millimeter. Jag tog hjulet till bandsågen och vipps hade jag fått ner dimensionen till en mer lämplig. Allt monterades med hjälp av en ny axel av 6 millimetersgängstång och en extra mutter, lite för stor, som distans. Det hela visade sig fungera mycket bra och besiktningen gick även den galant.  Ibland är det bra att man inte slänger allt som egentligen är gammalt skrot. Ser faktiskt ut som att jag fortsätter köra med denna lösning så får jag se hur länge det håller :) // HansR

Några bildbevis på lösningen!

   


Inget att leka med ...

Oj, oj och oj idag höll det på att gå riktigt illa :(  Att sommaren är kommen, trots att det bara är maj, märks med all tydlighet och inte minst på alla glada motorcyklister med äkta sommarkänslor :D  Men en del har tydligen möglat inne helt och hållet i vinter och beter sig som ... ja jag vet inte vad? Jag hade själv en angenäm tur till Falun idag och fick där prova hela KTM-programmet från Adventure till Super Motard, men värst var kanske ände Super Duken. Vilken cykel! Blev också glatt överraskad då det visade sig att alla modeller av KTM passade mina långa ben helt utan problem det har aldrig hänt med något annat motorcykelmärke!

Men åter till "mögel" och "beteende". På väg hem från denna eminenta provkörning låg jag efter riksvägen och tryckte på ganska bra, till och med lite för bra, någonstans runt 120. Jag brukar ofta titta i backspegeln och hade så långt inte sett vare sig någon bil eller annan motorcykel bakom mig. Då hände det! Mitt i i ett möte kommer en sportmaskin oc blåser om mig i en fart som var långt, ja riktigt långt, över den jag höll. Avståndet till mig på grund av mötet kan inte ha varit mycket mer än 1-1,5 meter. Jag riktigt  flög upp ur sadeln och hade så när gjort en rejäl gir med följder jag inte riktigt vill tänka mig i 120 blås :|  Att de ser att det finns en lucka för omkörning kan jag förstå men hur i !!!!! kan de lita på att de förare de kör om ska fortsätta framfarten i exakt samma position och inte göra en förflyttning precis när de kommer???  Jag har tyvärr full förståelse att det sprids ett visst hat för motorcyklister i vissa bilburna kretsar med ett sådant beteende. Visst det är roligt att även köra fort ibland, och då också riktigt fort, men gör det då på bana och utsätt inte medtrafikanterna för livsfara!  Det gagnar definitivt inte oss passionerade motorcyklister :(  // HansR

Sommar, sommar ...

Tja den våren den blev kort! Den kan inte ha varit mycket mer än vecka som vi fick ha vår för nu är det sommar :)  24 grader varmt och riktigt härligt MC väder, ja till och med nästan för varmt om det nu kan vara för varmt :)  Dagen bjöd på en riktigt härlig tur på småvägar över Borlänge mot Falun, Bjursås och Ingels. Sträckan mellan Bjursås och Ingels är en riktig höjdare, kurva på kurva över skogen mot Ingels :) Verkar även som den sträckan klarat sig bra efter årets vinter som dock slitit hårt på andra sträckor. En del av de vägar vi tog idag är knappast längre värt att kalla väg, potatisåker är nog mer rätt. Men det gör väl inget när terrängdäcken är monterade och benämningen offroad vill komma till sin rätt :)  Jag inser mer och mer att svenska vägar kräva dessa maskiner, alltså offroad maskiner.  Det kan inte vara kul att åka en sådan väg med en sporthoj :(  Jag förstår nu varför alla sporthojsåkare håller till på riksvägen och kör 200 blås för att överhuvudtaget få till någon MC känsla. Jag undrar vem det är som får alla skattepengar som vi betalar in i denna bygd? En av dalarnas mest trafikerade turistvägar, den från Tällberg över Laknäs ut till riksvägen, är i så dåligt skick att turistbussar och bilister har slutat åka den och tar andra vägar istället. Låter inte rimligt att det är ett sådant upplägg vi ska ha när vi tar emot turister i Dalarna!? // HansR

Tjugo grader och sol ...!

Äntligen nu small det till rejält med tjugograder och sol. Dessutom nästan vindstilla, kan det bli bättre? Det är riktigt skönt att äntligen få känna den där riktiga vårvärmen som ger en försmak av sommaren. Tyvärr återstår det några kubikmeter ved att hugga så det gäller att ligga i så det kan bli många sköna MC turer :)

I morgon börjar Rättviks marknad, en av sveriges största marknader, och det kan bli perfekt  för en skön MC tur. Alltid behövs det några extra ullstrumpor inför sommarens lite kallare kvällar och den där turen då regnet står som spön i backen :(  Av någon anledning är det nästan bara på marknader som jag hittar de allra bästa strumporna och då självklart ullstrumpor som slår det mesta på den fronten! Jag får återkomma till eventuella marknadsfynd och förhoppningsvis sköna MC berättelser i nästa text :) // HansR

Se upp för takplåten ...!

Ja det där riktigt sköna hojvädret uteblir och kanske är det bara bra när det finns en massa annat att göra, eller hur ska vi nu se på det !? Jag tog ett par mindre MC turer i helgen med det var nätt upp att det hade blivit äkta offroadkörning när kastvindarna tog i över fälten. Det var mycket skjuts i vindbyarna ett ovanligt väder för en vår? En sak är dock säker den nystaplade veden till vinterns förbrukning torkar fort. Det var även lätt att kratta löv, det vara bara att kratta så gjorde vinden resten och blåste in allt på grannens tom :)

När det nu ändå blåste som det gjorde så fick det bli lite mer förberedelser inför säsongen och det innebar att även dubbdäcken åkte av och att ett par riktigt nygamla endurodäck åkte på istället. Frågan är om de var allt för gamla och går att köra på överhuvudtaget? Vi får se när det blir dags för premiärturen. Upptäckte vid däckbytet att en av nylonstyrningarna för kedjan gett upp i vinterkylan, bara att beställa nytt.

I helgen var det också upptakts träff för BMW klubben i Dalarna. Det blev filmvisning från en Afrika resa som tre köldbitna malungsbor gav sig i kast med i januari månad i år. Att det var gott om snö när det gav sig av kan jag gott förstå men att de fick vända i Afrika pga för mycket snö låter helt otroligt. Tydligen hade de som bor där vid ingången till Sahara aldrig tidigare upplevt så mycket snö och kyla!? Nu nådde de i alla fall delar av resan mål och det var målgången på vissa inprickade delsträckor av Paris/Dakar Rallyt. De fick även problem på hemvägen då de i Portugal ytterligare en gång fick vända pga av snö, varenda väg var avstängd!? Ja vintern har inte enbart varit hård på våra breddgrader utan även så i andra delar av Europa ochdå även i Afrika // HansR

RSS 2.0