Is, snö, kyla och härligt ...

Idag blev det en riktig vintertur :)  Jag tog chansen nu när jag var på lediga sidan och fick möjlighet att göra en tur i solsken och inte i mörker. Resorna till och från jobbet blir lite väl mörka vid denna tid på året men idag kunde jag satsa på ljuset. Termometern har pendlat från -7 till -12 och det märks väl när jag kör att temperaturen skiljer rejält mellan kullar och dalar. Jag har satt på en extra "vinge" på vindskivan så nu kunde jag faktiskt också åka med öppen hjälm utan att det blev för kallt, riktigt behagligt :) Jag skickar med några bilder från turen // HansR

  
Klicka på bilden så får du se den i större format!

Ingen imma trots brrr...

Ja nu är det verkligen bistert med 17 minusgrader på termometern. Tydligen är vi också ganska ensamma om denna bistra temperatur i hela Sveriges avlånga land. I Kiruna är det runt 10 plusgrader och längst i söder runt 1 till 2 grader varmt, men mitt i landet i Dalarna och Värmland ja där är det runt 15 grader kallt!?

Men jag får dock ett riktigt vintertest denna vecka och så här långt har det fungerat bra. Ja måste också skryta om ett helt fantastiskt innervisir som gör att jag inte drabbas av någon imma alls trots det bistra klimatet. Det är ett Pinlock visir inköpt på Touringbutiken www.touring.se (268:-) som du enkelt spänner fast på innsidan av ditt vanliga visir. En liten silikon rand gör att det bildas ett luftskikt emellan de båda visiren och det verkar göra susen. Visiret som inte är täckt så det blir dubbelvisir immar igen ganska direkt men den dubbla delen håller sig helt klar. Det enda du behöver göra för att montera det hela är att borra två små håll där du snäpper fast två små pliggar. I dessa pliggar spänner du sedan fast innervisiret, som då också är mycket lätt att ta bort för rengöring eller när det inte behövs. Det följer med en bra mall som gör själva borrandet mycket enkelt. Du får även med ett borr! Av alla de olika imfria visir som jag provat är det endast detta som verkligen fungerat :)

image179
Det finns modellanpassade visir för flera olika hjälmfabrikat men också ett universal (se ovan) som fungerar bra i de flesta hjälmar. Det finns även färgade skiktskivor i gult och rökfärgat. Den gula ger, sägs det, ett bättre seende i skumt och disigt väder och vid mina tester kan jag nog hålla med om att det i alla fall känns eller upplevs så // HansR

Bistert ...

I går fick jag äntligen på vinterdäcken på sidvagnsekipaget :)  I brist på ett ordentligt snölager, just nu lite för tunnt för rejält dubbutstick på tvåhjulingen, så kanske trehjuligt kan vara något!? Som sagt, idag blev det ett riktigt vintertest med minus 14 grader och ett härligt gnistrande snölandskap. Jag måste säga att den nyinköpta skoteroverallen verkligen håller vad den lovade! Trots att den känns ganska tunn har jag hittills inte haft några som helst problem att hålla värmen :) Det fungerar också alldeles perfekt med en lös skyddsjacka, typ cross/enduro, under. Troligen hjälper även den till med värmehållningen då den gör så att det bildas ett luftlager mellan kroppen och själva overallen. Jag lagade även igår handtagsvärmen, som hade gått sönder, och det kan behövas nu när tempen faller under minus 10. Det blev en varm och skön tur trots temperaturen och det lovar gott inför en mer rejäl tur längre fram i vinter // HansR


Våren är här ...

... eller ska det bli vinter igen. Idag var första dagen på en vecka som solen åter visade sig. Det var runt 5 plusgrader och de sista snöresterna hade runnit bort under natten, det kändes faktiskt mer som vår än som december. Möjligen var det korta dagsljuset det enda som påminnde om december. Efter som vissa vårkänslor ändå fanns där så blev det en liten tur på ca 5mil och efter som det var "vår" så blev det R1200GS:en som fick ut och lufta sig :) Kändes riktigt skönt att åter entra touringloket och påminnas om alla härliga mil under året!!! Kanske är det ändå december för det blev inte många timmar med snöfritt och plusgrader. Fram på sena eftermiddagen så slog vädret om igen och vattnet efter all snösmältning blev till is. Vi får se om vintern behagar komma tillbaka och det blir dags att köra dubbat igen? // HansR

 
Klicka på bilden för att få större storlek!

Plask, plask ....

... och åter plask. Kan en vinter bli mer dyster än så här :(  Först kommer det ett antal decimeter med snö men sedan är det plusgrader och regn i flera dagar. Det är tur att jag tillbringat två dagar inomhus med Japanskt bad och varma"källor" för det kan verkligen behövas när det ser ut så här! Risken, eller mera chansen, till härliga MCturer är näst intill lika med noll :(  Skulle nu vädret slå om till kallare så är det väl bara att spik-dubba och åka för något annat skulle väl inte fungera? Jo, möjligen skridskor!? Tänd ett ljus, lägg en pinne på brasan och stanna in och njut! Dröm dig sedan bort till andra tider på tvåhjul med kurviga vägar genom härliga landskap:) // HansR

RSS 2.0