Se det blev en tur ...

... en liten tur i vårsolens glans eller är det fortsatt vintersolens?  Det fanns en MC att hämta hos servicegaraget och när vädret är som det var idag så måste det förstås utnyttjas så det blev en liten omväg hem :)  Men visst var det skönt att åter känna vårvarm asfalt under gummit, för trots att vintern varit varm och snöfattig så har det varit mycket is! Vi får se om våren har kraft att hålla sig kvar eller om den får vika redan denna vecka? Jag skickar med en inspirationsbild för den som ännu inte haft chansen :) // H@nsR


Våren är här ...

Ja vad ska jag annat säga när det 10 grader varmt ute och fåglarna kvittrar från vart och vart annat träd. Trots det har det inte varit helt lätt att plocka fram MC:n då hela garageuppfarten består av blåis. Jag plockade ut Suzukin med dubb och det gick väl bra på blåisen men sedan var det ingen höjdare. Att köra dubbat på vårvarma asfaltsvägar är inget som gör en glad :(  Men fortsätter detta väder så ska nog även "vår hojen" tina fram och den första riktiga vårturen blir möjlig att genomföra. Annars har jag förberett packningen för Aurora träffen som blir till helgen. Träffen är en vinterträff med tillgång till skottad tältplats men nu får det väl istället bli säsongen första barmarksträff :) Vi får se vad det blir för väder helgen? // HansR

Nu är jag där igen ...

... orsaken till alla olyckor i trafiken!?  Jag har gjort några resor på sista tiden och jag kan inte personligen dra andra slutsatser än det som nu följer. Om du kör 90, 80 eller 70 har i min världsbild en marginell betydelse vid en krock. Visst blir det en större smäll vid 90 än vid 70 men jag tror inte det har den ENORMA betydelse som trafikexperterna vill tillskriva det hela. Däremot det som har betydelse för om det ska bli en olycka eller ej är HUR JAG KÖR! TRAFIKMORAL! OMDÖMME! Jag har kört ungefär 100 mil de senaste två veckorna och det på vägar med varierande hastigheter, allt från 70 - 110. Under dessa 100 mil har jag fått bromsa rejält vid två mötande omkörningar där min fil varit blockerad, omkörning vid backkrön och kurva!? Jag har blivit omkörd själv (jag höll hastigheten + ca 5%) ca 4 gånger samtidigt som vi mött trafik från andra hållet. Jag har blivit omkörd över spärrfält och målad refug 2 gånger. Jag kan nog nämna ytterligare ett antal varianter men jag tror inte det behövs fler exempel :(  Under dessa 100 mil har jag och mina medtrafikanter varit övervakad mellan 75 - 125 gånger (med kameror) när det gäller hastigheten men 0 gånger när det gäller beteendet och hur vi kör!? En idiotisk och livsfarlig omkörning blir bara marginellt mindre farlig i 80 i stället för i 90!
 
Trots detta är budskapet från trafiksäkerhetskunskapen, sänk hastigheterna så minskar vi olyckorna!

Min slutsats av detta är sänk hastigheten så får vi ännu fler idiotiska omkörning och de följder det kan leda till!?

Jag tror fortsatt att det enda rätta är att se trafiken i sin helhet och försöka hantera allt från hastigheter till beteende och omdömme om det ska bli några resultat på totalen. Där har vi nog hela orsaken till att resultatet av de senaste årens trafiksäkerhetsansträngningar gett så magert resultat! Skyll inte på intresseorganisationerna, som Vägverket gör i en rapport, dom jobbar faktiskt mest med FOKUS på att påverka TRAFIKMORALEN och OMDÖMMET och utan det arbetet tror jag det hade sett mycket värre ut i olycksstatistiken! // HansR

Trött i handen ...

Nu när det inte finns så mycket annat att prata om när det gäller MC Touring så kan jag ju alltid ta upp ett ämne inför säsongen! Trött i handen och behov av lite semestergas? Vid långa körningar med jämn hastighet så kan det bli lite stelt för gashanden. En hjälp för detta är "semestergas" som kan lösas på lite olika sätt.

Metod 1: Låt bli att olja in vajern till gashandtaget så börjar den till slut, efter ett antal säsonger, att gå så trögt att gasen "fastnar" i det läge du lämnar den och du kan spänna av lite i handmuskelaturen :)

Metod 2: Det finns speciella utrustningar som monteras antingen i änden av styret, som styrpluggar, eller direkt mellan handtaget och själva vajermekanismen. Genom att sedan skruva åt denna mekanism får du gashandtaget att gå olika trögt så att du kan få den att stanna i ett givet läge. Lite plock vid montering men funkar riktigt bra väl på plats. Har du en gammal BMW från 70-talet ja då finns den inbyggd redan från början :)

Metod 3: Det finns en liten plastbit som kallas "Trottle Aid" som monteras direkt på själva gashandtaget (gummit) och som ger stöd åt sidan på handflatan så att du kan behålla läget på gasen men ändå släppa lite på fingrarna. Inte en riktig "semestergas" men ändå ett bekvämt sätt att avlasta handen. Den är lätt att montera, det tar ett par sekunder, och du kan lätt justera in den så läget passar just för din hand och körning. Viktigt dock att tänka på att den är monterad då du startar första gången, med den på plats, annars är det stor risk att du drar på för mycket :) Jag har också märkt att om jag nyttjar den för mycket så kan handen påverkas lite mer av vibrationer, större anläggningsyta för handen, men det gäller bara att tänka på det så är den ändå ett gott hjälpmedel vid långa körningar. Tyvärr har denna lilla pryl varit mycket dyr i förhållande till utsende och storlek. Normalt betingar den mellan 150 - 200:- hos MC-handlarna. Nu mera säljer också Biltema en variant som kostar endast 39:90 www.biltema.se. Jag har inte haft möjlighet att testa deras variant men för det priset är det ingen stor uppoffring att prova :) Här nedan kan du se en bild på Biltemas variant (en ren kopia, i utformning, av orginalet). Den dyrare varianten, och eventuellt med något högre kvalitet, hittar du hos t.ex Touringbutiken www.touring.se.

image193

Fyra takter i snön ...

Ja det blir tydligen aldrig någon riktig vinter i år så det vara bara att fly norrut för lite mer vinterkänning. Jag tog mig till Lofsdalen tillsammans med SMC och där blev det både skidor på längden och tvären. Det blev faktiskt också motorburna skidor då jag passade på att prova en riktig 4-takts snöskoter. Det vill jag lova, äntligen finns det en skoter jag kan fara fram på utan att bli lomhörd och lukta olja ända in till understället :) Jag testade en Yamaha Viking RS120, där 120 står för antalet hk och det märktes för det fanns rejält med kraft. Den var riktigt snäll och behaglig att köra och grymt bekväm för det är ju en äkta touringskoter. Fjädringen var också helt suverän vilket vi (min son och jag) fick prova för trots de fina snöskoterlederna i Härjedalen så fanns det partier där det också var rejält knöligt. Inte blir jag heller speciellt ledsen när modellen drar ca 30-40% mindre med bensin jämfört med dito 2-taktare :) En fin tur på ca 4 mil blev det trots att vädret var emot oss på kalfjället. Skickar med några bilder från turen :) // HansR

 
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Är det slut nu ...

Som kanske all hört så pågår just nu en rättgång inom området fildelning. Åtalet gäller att Pirate Bay har tillhandahållit ett verktyg med vilket man kan utföra brottslig handling, det går både att ladda ner lagligt och olagligt material med verktyget och det är givetvis den olagliga delen som är i fokus för rättegången. Eftersom Pirate Bay även tjänat pengar genom att sälja reklam på samma sida där verktyget tillhandahålls så måste det hela vara åtalbart anser åklagaren.

Hm, vad kan detta innebära...!?

Det måste alltså betyda att det brott som motorcykeltillverkarna utför är än värre! Gäller förstås även andra fordonstillverkare. De tjänar ju pengar direkt, inte via reklam, på att sälja och tillhandahålla motorcyklar/bilar som gör mer än 200 km/h i timmen och som man kan säga direkt uppmanar till olagligheter!? Minst 8 av 10 förare bryter också, med all säkerhet ,mot lagen någon gång körandes dessa fordon.

Så hur ska det gå om Pirate Bay fälls? Är fordonstillverkarna nästa grupp att ställas inför skranket?

Jag vill förstås i detta sammanhang deklarera att det aldrig är OK att bryta mot lagen, oavsett om det gäller fildelning eller att hålla hastigheten på våra vägar // HansR

Slask, slask ...

... igen :(  Ja glädjen blir aldrig långvarig nu slaskar det för fullt igen och de närmaste dagarna ska det bli upp till 6 grader varmt :(  Nu har jag tröttnat ut och drar till fjälls! Det blir 4 dagar i Lofsdalen tillsammans med SMC. Förhoppningsvis är det lite mer vinter där och förhoppningsvis heller ingen slask!? // HansR

Skotta, skotta ...

... och skotta! Jag vet inte om jag ska vara glad eller ledsen men det blev en riktig skottarhelg. Nu har jag röjt av gården 4 gånger på tre dagar och med 150 meter väg och två gårdsplaner blir det nästan för mycket :( Men så är det ju ändå så att nu är det vinter igen och helt perfekta förhållanden för vinterkörning. Fantastiska härliga snövägar där dubben lätt biter sig fast just så där lagom så att det svänger lite extra :)  Det är helt klart en speciell känsla när omständigheterna är som de är just nu med härligt packade snövägar. Får nu också snön ligga kvar en tid och packas ännu lite mer så blir det bara bättre. Vi håller tummarna nu för att det blir vinter åtminstone en månad fram över från mitten av mars får det sedan gärna bli vår igen så vi får lukta på asfalten :) // HansR

RSS 2.0