Punka och snörplugg ...

Nu har jag fått fram lite bider från vårt försök att laga punka med "snörplugg", alltså samma plugg som jag tidigare nämnt om. Första försöket använde vi endast en snörplugg till hålet som var nästan en centimeter stort. Den pluggen satt på plats i ca 5 mil. Tack och lov att vi då nått mer bebyggda platser och kunde få lite handräckningshjälp. Det var då vi lärde oss att det går bra att även stoppa i två snörpluggar om hålet är lite för stort. Den lagningen höll sedan ända hem (ca 70 mil) innan däcket sedan byttes och provet avslutades. Bild 1 är snörpluggar och verktyg. Bild 2 är första lagningen bland mygg och knott med en snörplugg. Bild 3 är den avslutande lagningen med två snörpluggar (Tak för hjälpen Dikanäs Taxi :).

  

När man väl sedan kör så plattas pluggen ut och blir endast som liten "klut" som inte märks när du kör. På insidan bildar den en ögla som även den blir som en stor "klut" som täpper till. Som det ser ut så här långt så är alltså detta ett utmärkt sätt att fixa en punka när hålet är upp till 1 centimeter stort. Optimalt är väl annars en snörplugg till ett spikhål. Någon som har något att tillägga/bidra med när det gäller test med snörplugg? // HansR

Kommentarer
Postat av: Rolf

Hej



Seal-a-Wheel

Det är ett medel som man har i slangen/däcket, som förebygger punktering genom att det genast lagar hålet. Kör själv hoj och har klarat punka två gånger tack vare medlet.

Lagar även redan uppkommen punka, om man har tillgång till tryckluft.

Det finns mer att läsa på www.seal-a-wheel.se

2009-01-06 @ 20:41:18
Postat av: Hans

Jag har hört talas om detta medel men ännu ej provat. Hur blkir det med kladd på fälg etc? Jag vet att däckfirmorna inte gillar punkaspray som kladdar rejält

2009-01-07 @ 08:30:25
URL: http://www.mctouring.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0