Vinterkörning ...

Ja då vart det till slut lite vinteråka även här på mina breddgrader :) Temperaturen har nu stigit till runt 8 minus och det känns lite mer uthärdligt än 20-30 minus! Som sagt det var träff i Dammskog, utanför Leksand, och det var ett 15 tal förare och MC slöt upp detta år. Dammskogsträffen firade även 20 årsjubileum i år! Nästan alla olika ekipage fanns representerade förutom då custom hojar och touringlok. Det fanns sporthojar med ordentliga piggdäck, offroaders, MC med sidvagn och de som var rejält utrustade med skidor. Det sistnämnda fick jag chans att prova i form av en Suzuki 450 med endurodubb och skidor, kanske inte en helt vanlig kombination men det fungerade alldeles utmärkt, det var bara att stå på :) Vägarna var helt underbara med hårt packad snö i botten och lös på toppen, helt idealiskt för skidåkning. Jag provade också en lite mer motorstark sportmaskin av märket Yamaha (runt 140 hästar tror jag det var). Här var det inte skidor som gällde utan endast breda crossdäck med rejäla endurodubb. Ingen större fara på tacket här heller det var bara att stå på och med lite mer träning hade det nog gott alldeles utmärkt att styra hela ekipaget med gasrullen :) Det känns riktigt lockande att dubba upp min BMW 1200GS nu när också slatet håller sig borta från alla mindre vägar! // HansR

  
Skidor tillverkade av Yllesta-Sme'n Bosse Dagermark, Yllesta 15 734 93 Kolbäck

Kommentarer
Postat av: Björn

Kul att fler vill åka cykel på vintern. Letar någon anordning tll en Hp2 som jag tänkte köpa. Vore ju kul att köra året runt. Någon smidig idé? Skidor kanske?

2010-01-30 @ 13:05:40
Postat av: HansR

Hej Björn! Jo nu har jag även hunnit med att skaffa skidor till min Bumse (R1200GS) och fästmässigt så är det lika med HP2. Vad vi fick göra var att skapa ett extra ramstag under motorn mest som en säkerhet så att inte motorblogg får sig en kyss om jag mot förmodan går om kull. Annars fungerar det även utmärkt att endurodubba en HP2 och då slipper man skidor, men då krävs det snö/is väg för att kunna köra bra på asfalt blir det lite vingligt. Till min bumse kommer jag nu att bildubba däck tillsammans med skidor så att alla väglag ska kunna fungera.

2010-01-30 @ 22:58:34
URL: http://www.mctouring.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0