Tvätt ...

Ja då var det ingen återvändo! Efter en härlig resa på norska fjällvägar så återstår nu den stora tvätten :( Det gäller att återställa färgbalansen så att det går att avgöra vilken kulör som MC'n har :) Jag måste dock åter igen lyfta fram dundermedlet grönsåpa!!! Sedan en längre tid tillbaka använder jag inget annat medel än grönsåpa för att lösa upp smuts på MC'n. Jag blandar en sats av 50% såpa och 50% vatten och sprutar på den med en tryckspruta. Jag låter den sedan stå i ca 15-20 minuter innan jag gör en första avsköljning. Efter det gör jag en eftertvättning med en blanding av såpa och vatten med hjälp av en tvättborste och sedan ytterligare en avsköljning. Till slut eftertvättar jag med en blandning av vatten och lite bilschampo för att få bort lite av den hinna som såpan bildar. Egentligen gör det inget om hinnan är kvar för den skyddar ny smuts att fastna men den kan se lite tråkig ut på de lackerade ytorna. Jag måste säga att denna metod överträffar alla lösningsmedel som jag tidigare provat. Ingen nackdel heller att det är en rent naturlig produkt och inget kemiskt hokuspokus :) Nu är MC'n ren igen och står för torkning i garaget i väntan på nästa äventyr :) // HansR



Även om vädret var fint så fanns det en del skithål som måste passeras.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0