Norska Pärlor ...

Ja nu är det dags! Packningen pågår för fullt och imorgon bär det av mot Norge och Norska Pärlor 2011 :) Den här gången är jag välutrustad för det blir ett test av underställ på samma gång, allt från merino ull till bambu kommer att testas. Vi får se om det blir svettigt eller om jag fryser rumpan av mig :) Resan är för BMW-klubben och vi mötsupp imorgon söndag i Torsby. Den här gången blir det bekvämt boende då vi siktat in oss på norska fjord- och fjällhotell. Vi kommer att åka över Kongsvinger, Oslofjorden (ja snarare under) till Kongsberg där vi har vår första övernattning. Dag 2 far vi sedan över Tuddal ner mot Rjukan och södra kanten av Hardangervidda innan vi landar i Dalen. Hotell Dalen är något alldeles speciellt vilket också kan ses på bilden här nedan. Dag 3 bär det av upp över Hardangervidda till Odda vid Hardangerfjorden. Vi åker sedan över fjorden vid Utne för vidare färd mot Voss och vår övernattning i Stalheim (här talar utsikten för sig själv). Dag 4 åker vi ner mot Naeröfjorden och sedan över Aurlandsfjället och ner mot Sognefjord innan vi tar upp mot Norges Tak i Årdal. Vi passerar sedan över Norges Tak (Sognefjell) innan vi når Lom och Fossheim hotell (känd för sin fina mat). Dag 5 åker vi sedan ner mot Gudrbandsdalen där vi tar baksidevegen ner mot Ringebu där vi sedan åter igen drar upp på fjellet längs med Friisvegen (härifrån kan du nästa se en fjärdedel av Norge om vädret är klart). Vi far sedan vidare ner mot Österdalen där vi också tar baksidevegen ner mot Rena och Österdalen Hotell. Här har vi vår sista övernattning innan vi åter styr mot Sverige via Elverum, Bograngen och Stöllet. Vädret visar just nu lite blandad kompott men det brukar växla friskt i Norge så regn i ena dalgången är solsken i nästa :) Jag fortsätter skriva lite från vår resa här på bloggen så fort jag lyckas få till uppkoppling och det borde väl gå bra när jag bor på hotell!! // HansR

   

Kommentarer
Postat av: Therese Wegstedt

Goddag! vad intressant dina inlägg verkar vara. kommer med all säkerhet läsa dina inlägg igen. (: Ha en trevlig vardag =P

2011-06-29 @ 16:19:52
URL: http://jade.se/reseguide

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0