En liten skogstur

Så var då arbetsveckan till ända igen :) Fredagen avslutades med en liten skogstur hem från jobbet, det blev vägen från Lennheden upp mot Länsan och Tronsfäbodar. Det är en märklig känsla som infaller på en sådan tur när man kör km efter km och inte möter en människa eller en enda bil!? När man stannar till är det nästan helt tyst och medan man står där och betraktar solnedgången så spatserar en tjädertupp över vägen funderandes vad det där är för en "gök" som inte kan stå på egna ben, ja vad ska man säga :) :) En bättre nedtrappning av arbetsveckan har jag svårt att finna. I varje vägkors finns ett nytt val att göra och en ny vägsträckning att utforska. Ibland tar den slut vid en vändplan högt uppe på ett berg, ibland leder den fram till en ny plats som man inte tidigare besökt. Det är bara till sist mörkret som kan stoppa mig från att fortsätta väg efter väg och km efter km :) // HansR

Tut, tut sa tåget

Det blev en söndagstur och inte vilken tur som helst utan en järnvägsluff från Falun till Borlänge och sedan Nyhammar till Björbo. Vi var fyra stycken som drog åstad och testade framkomligheten på den gamla Björbobanan från Olsbacka till Bomsarvet utanför Borlänge. En väg eller järnväg som man annars inte lägger märke till men som faktiskt är framkomlig hela den beskrivna sträckan. Bitvis är det fin grusväg men det är också partier av sämre snitt med sten och gröpper. En sak är dock säkert det gick åt mycken svett att bygga dessa nu bortglömda banvallar. Från Borlänge gick sedan turen över Idkerberget och Grangärdes-Hästberg till Nyhammar och den nedlagda järnvägen mellan Nyhammar och Björbo. Varför verkar det som alla järnvägar till Björbo är nedlagda!? Banvallen är farbar med MC nästan hela vägen till Björbo förutom en kort sträcka vid sjön Malingen där det saknas en bro samt att någon byggt sig en egen villa med banvallen som gräsmatta!? Banvallen går genom ett härligt landskap med många fina rastplatser och små tjärnar med gott fiske, krävs dock fiskekort. Vid Salåstation kan man se ett nytt sätt att nyttja en gammal perrong, som uteplats till sommarhuset! Väl framme i Björbo tog vi oss också en tur upp till Mejdåsens utsiktstorn, en plats med fin utsikt förutom idag då dimman vägrat att lätta :( // HansR

Fäbotjärn i höstskrud

Nere på jorden igen

Vem trodde jag egentligen att jag var? En bergsget? Jag gjorde idag ett försök att med min motorcykel bestiga Gimklacken och det slutade med ett snabbt men helt felaktig beslut. Jag gjorde direkt ett försök att ta sista backen med 70/30 däck, det gör man inte ostraffat. Självklart hade jag lite för låg fart och underlaget i backen var allt för löst så ... helt plötsligt stod jag där 50 meter upp i backen med en lutning som kändes som 45 grader. Ettans växel i, båda fötterna i marken och handen på handbromsen. Kan man vända i ett sådant läge? Nej det kan man inte, inte utan att först lägga om kull, man får hasa sig baklänges decimeter för decimeter genom att koppla ur och samtidigt justera farten med handbromsen. Svettigt blev det och vingligt var det men efter ett gott stycke tid, som jag just nu inte kan minnas längden på, så var jag till sist nere på hyffsat plan mark igen :) förhoppningsvis har man fått sig en läxa och vet nu att man ska ha rätt grejer när man ger sig på bergsklättring :)  // HansR

Ett blöthål på väg hem

Ja så hamnade man till sist där! På vägen hem från jobbet idag sökte jag upp en gammal forväg från Nornsbruk över skogen mot Bästen. Det hela började fint med härlig gammal väg om än något sönderkörd av skogstraktor. Vart efter färden gick vidare så blev dock vägen bara smalare och smalare och de två spår som fanns från början blev endast till ett! Efter ytterligare en bit fick jag även myrkänning och det blev lite mjukare underlag men inte för mjukt. När jag så en bit längre fram närmade mig slutet av denna väg/stig så kom det!? Ett riktigt blöt håll med härlig svart modd. Jaha vad gör man nu? Vänder tillbaka ett antal kilometer över myren igen, nej knappast. Det blev bara att bita i det sura äpplet och ta sats rakt igenom och inte släppa på gasen för det gör man inte ostraffat om man har 70/30 däck på cykeln. Tack och lov så gick det vägen men cykeln blev sig inte riktigt lik utan såg för första gången ut som en äkta enduro så vattenslang fram när vi väl är hemma igen :) Jag tror det är högtid att byta till TKC80 eller något liknande!? // HansR

Ytterligare en dag med tjänsteresa

Ingen MC tur idag men väl en tur till vår kungliga huvudstad där solen lyste varm och skön. På vägen hem på tåget fick jag i alla fall chansen att studera mina turkartor, efter att det sista jobbet stökats undan. Kartorna jag hade med mig är över Gagnefs kommun och då var det främst grusvägar som var i fokus. Det är ändå märkligt hur många mil väg det finns mellan alla större trafikleder och hur kort vägen kan bli till olika orter om man genar genom skogen :) Det går kanske inte riktigt lika fort men om man som jag tjänade nästan 4 mil vid en resa till Karlstad genom att köra skogsvägar så ska det gå ganska sakta för att man ska förlora i slut ändan. Väl hemkommen från Stockholm fick jag chans att installera Gröna kartan på min PC och det ska bli riktigt intressant att studera vad den kan ge vid turplaneringen // HansR

Gamla hemtrakter

Idag var det dags att grensla MC igen och det blev en tur, efter jobbet, till gamla hemtrakter. Jag tog vägen från Borlänge mot Falun men i Ornäs svängde jag av och tog grusvägen fram till Olsbacka. Min tanke var att leta rätt på vägar från förr, for vägen över berget mellan Tunaslätten och Kopparberget i Falun. Idag kallas vägen för Kårebockensväg och syftar då på den väg som Kårebocken enligt sägnen tog till Falun där den färgade hornen röda av koppar som sedan ledde till upptäckten av Falukoppargruva. Det märks att det är en gammal forväg och det är gott om lämningar och märken från förr efter hela vägen. Efter en bit blir vägen ganska stenig och den är rejält sönderregnad, märks att den inte används så mycket idag. Det blev en härlig tur i gamla hemtrakter (jag är född och uppväxt i Falun) men färden fortsatte sedan hem mot Gagnef senare på kvällen. Tyvärr hade vädret då slagit om och det blev en lite blötare tur hem // HansR

Idag kom sommaren igen

Idag kom sommaren på besök igen och termometern kröp ända upp till 20 grader :) Tråkigt nog blev det en dag utan MC då det var tjänsteresa till örebro som gällde :(   Jag hoppas dock att sommaren stannar ytterligare några dagar och skapar värme i asfalten så att säsongen drygar ut. Gör mig ingenting om hösten blir varm och härlig. Dels ger det mer tid till härliga MC turer och dels slipper jag kånka på en massa ved till huset // HansR

En fin söndagstur

Det blev en tur även denna helg! När dimman väl lättat och solen tittat fram och temperaturen orkat ända upp till 17 grader ja då kunde jag inte hålla mig längre. Det blev en grustur tillsammans med min son där vi tog vägen från Gagnef via Västerfors, Högberget, Flosjön till Dala-Floda. Från Dala-Floda for vi sedan vidare mot Älgberget, Eksjön och Sången. Från sången blev det sedan raka vägen hem via Brändan och Djura. Som sagt en riktigt fin grus tur där vi både fick se jätte granar, jätte berg och något mindre älgar, men två var dom :) Från Älgberget (518 möh) kunde vi se långt men så långt vi såg så såg vi bara skog och sjöar. Hur många träd finns det egentligen i vårt avlånga land? Att på det här viset komma bort från de vanliga vägarna och hitta gamla forvägar i skogslandskapet det är en märklig upplevelse helt plötsligt är du bara där mitt ute i vildmarken! Upptäckte också att jag misskött underhållet på min Suzuki DR600 kedjan var inte ordentligt smörjd och oljenivån i motorn stod verkligt lågt aj, aj... Fick be sonen hålla igen på varven på vägen hem och det blev till att snabbt ta hand om detta väl hemma i garaget igen // HansR

Att drömma sig tillbaka

Jag satt just och tittade på bilderna från sommarens MC resa till Bodö och Kystriksveien och visst vill man drömma sig tillbaka...! Fantastiska MC vägar och fantastiska vyer vad mer kan man begära på en härlig MC tripp? Det vore inte helt fel med en hösttur till detta fantastiska landskap men vädret är väl inte riktigt att lita på vid den här årstiden och semesterdagarna är så slut de kan bli :(  Jag får istället njuta av bilderna och starta planeringen för nästa års tur, det blir ju faktiskt 30 års jubileum med MC touring :)  Vill du också njuta av bilderna från sommarens tur kan du göra det på www.mctouring.se där har jag lagt upp lite text och bilder från min resa! // HansR


Hösten är kommen och dagarna räknade

Den här veckan slog hösten till på allvar och det blev fleece-kallingar på! På torsdag morgon var det -4 grader då MCn gränslades för den dagliga turen till jobbet. Solen lyste dock och det var en härlig och klar luft faktiskt en av mina favorit väderlekar om än det får vara 10 grader varmare. Som sagt vädret har varit fint denna vecka och jag har haft riktigt njutbara och härliga turer på eftermiddagarna på väg hem från jobbet, det har blivit både asfalt och grus. Något som hjälpt mig hålla värmen riktigt bra denna vecka är min dubbelsydda fleece-buff som jag alltid tar på sist av allt innan hjälmen sätts på, det känns som att få på sig minst en extra tröja till och ändå vädrar det gott genom fleecen. Det fungera dock endast om tempen sjunkit under 15 grader annars blir det lite väl varmt :)

Just nu funderar jag på att byta däck från Metzeler Tourance till Continentals TKC80, kanske kan man förlänga säsongen ytterligare en tid på detta sätt? Alternativet blir väl att sätta på dubbdäcken på DR600 maskinen för då ska det väl inte finnas något hinder att fortsätta sin framfart i MC-spåret eller så får man köra trehjuligt men det blir ju en helt annan känsla // HansR

Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!

Mitt namn är Hans Rönnegård och jag kommer här att bjuda på lite kommentarer och tankar runt MC touring i det dagliga livet och i planeringen för kommande turer. Jag tar också tacksamt emot kommentarer, synpunkter och andra funderingar som du som läsare har runt MC touring // HansR

RSS 2.0