Årets regntest ...

Ja då så var årets första riktiga regntest avklarat :) Det blev 100 mil på 34 timmar varav 45 mil i hällande regn. Trots förhållandena så var turen behaglig och jag fick vara både torr och varm. På vägen ned mot Göteborg behövde jag ett riktigt långstopp på Mc Donalds i Arvika. Där fick jag möjlighet att plocka av mig och även komplettera lite för att behålla värmen. Det blev även en burgare som också gjorde sitt för värme hållningen :)

Turen gick från Borlänge via Hagfors, Sunne, Arvika, Bengtfors till Uddevalla. Jag höll mig till småvägar som flera av dom av underbara MC vägar. Att nämnas! Vägen mellan Hagfors till Sunne över skogen. Vägen över Frykdalshöjden. Väg 172 från Arvika ner till Bäckefors efter Bäckefors var 172 mestadels spikrak :(  I Uddevalla blev det övernattning och TomTom navigatorn ledde mig ända fram till entrén och en garageplats, inte helt fel :) Mellan Årjäng och Bengtsfors lätt jag navigatorn visa mig kortaste vägen och det blev inte riktigt som jag trodde!? Jag hamnade öster om sjön istället för väster där 172:an går och fick en tur på en härlig gammal landsväg längs den östra sidan av sjön. När jag sedan kom ut på vägen från Sillerud och ner till 172:an så fick jag köra riktig go-kart, vilken väg!!! Kanske mer berg och dalbana än Go-kart för det sög ordentligt i magen :)

Dag nummer 2 blev det en snabb tur från Uddevalla ner till Göteborg för lite arbetsmöten. Senare på eftermiddagen blev det färd hemmåt igen men med ett stopp i Lidköping för att göra Touratech! Det blev ett stopp på två timmar bland alla fantastiska prylar som det är så svårt att vara utan :) Läs mer på: www.touratech.se. Deras katalog är på 770 sidor, så långa sittningar på dass har inte ens jag :)

På grund av den sena tiden fick jag tyvärr välja stora vägen hem och missade där med ett antal mycket fina godbitar som jag tänkt köra :(  Efter ett stopp i Örebro så var det sedan bara sista biten hem mot Gagnef. Hemkomsten blev sen och kockan blev nästan midnatt innan jag körde in i garaget. temperaturen hade då sjunkit till en bra bit under 10 grader men med fleesbuffen avhjälptes även detta problem! Det blev ett riktigt bra test både av täthet och köldskydd så nu är det bara att ge sig ut på sommarens riktiga resor, men då ska det bara vara SOL  ;-)  // HansR  

Hundliv ...

Ja det kunde ha blivit en riktig MC helg nu när jag fått hela midsommarhelgen för mig själv, men icke sa nicke hundvakt det var vad jag blev :(  Promenad morgon, middag och kväll. Plocka skit i svarta påsar. Laga mat åt både mig själv och hunden. Jag förstår fullt ut igen varför jag alltid vägrat hund. Visst de är snälla, gulliga och kelna men inte när du själv vill utan mest hela tiden. Jag har inte gjort mycket annat än tänkt hund hela helgen annars har det nog varit stor risk att jag glömt bort henne helt och hållet jag som inte normalt har hund : O

Men hund och MC det har jag ju läst om!? Hundar brukar ju gilla att åka MC står det i dessa artiklar? Det är bara att testa. Jag hittade snabbt en lämplig kartong, eftersom tankväskan var i minsta laget för Lina som visserligen är en tax med korta ben. Kartongen den fick pryda bönpallen och med en riktig botten av spånskiva kunde den surras hårt i bönpallens dyna, eller de fästen som BMW så finurligt placerat där under den samma. Lina brukar vara lite rädd av sig och frågan var nu om hon skulle våga närma sig min MC? Jag startade MCn och tog sedan Lina i kopplet och gick fram till den. En viss avvaktan fanns där men ingen direkt räddsla. Jag provade att sätta upp henne i kartongen och visst hon satt där lugnt och tittade. Jag drog på mig min MC utrustning och så rullade vi iväg. Det blev maklig fart genom Gagnefs byar och Lina valde hellre att luta ut huvudet och titta sig omkring än att gömma sig bakom min rygg. Det är kanske sant då att hundar gärna åker MC : ).

Vi fick en fin men lugn tur från Gagnef via Djura till Insjön, Rönnäs och Leksand. I Rönnäs tog vi ett stopp och Lina fick chansen att borra nosen i några sorkhål. Måhända var dessa sorkhål lite roligare än att åka MC för Lina men visst gick turen bra och jag tror inte den satte skräck i henne. Här kommer ett litet bildbevis tagit vid Grådabron över österdalälven // HansR

Hundliv01

PS. Lådan sitter ordenligt fast betydligt bättre än det ser ut : )


Härliga bilder ...

Rolf Agnestrand heter en herre som producerat en riktigt trevlig DVD med film från några av Norges vackraste vägar. Det stod att läsa om detta i senaste MC-folket (SMC egen hojtidning). Det är en enkel produktion, som Rolf tillverkar helt själv, men som ger fina bilder av vad Norge har att erbjuda när det gäller fjäll, fjordar, forsar och fantastiska MC-vägar. Du får följa Rolf och hans resesällskap från Lysefjorden i söder via Hardangervidda, Geiranger och Trollstigen till det nordliga Helgeland med Kystriksveg 17, Lofoten och så naturligtvis Europas nordligaste punkt Nordkap (åtminstone nästa, Knivskjellodden granne till nordkapsklippan ligger någon grad längre norrut :-) En av filmerna skildrar också de delar av året då de flesta av oss inte tar en tur till Norge men de delar av året då färgerna är som mest fantastiska, det gäller alltså våren med äppelblom och hösten med eldens färger. Jag har vid två tillfällen fått möjlighet att i slutet av maj åka genom det norska äppelriket och har du en gång gjort det så kan du bara längta tillbaka : ) Filmerna innehåller inget prat utan du njuter helt på egen hand av fantastiska vyer och vägar tillsammans med passande musik.

Filmerna fungerar helt klart som en aptitretare och det riktigt kliar i kroppen att få komma iväg på egna norgeäventyr. Speltiden är 1 timme och fem minuter för alla tre filmerna som ryms på en och samma DVD. Filmpaketet heter "Till Norge med Honda Goldwing". Rolf tog 200:- för detta filmpaket men ger inga garantier för att det finns ex att köpa, men tar du kontakt med Rolf via epost så kan du få besked. Rolfs epost: [email protected]  // HansR

MC gemenskap ...

Det ges många möjligheter att haka på likasinnade när du vill ut och åka en sväng. Det är många klubbar som anordnar kvällsturer och arrangemangen är spridda över hela vårt land. Idag fick jag chansen att delta i ett sådant arrangemang, om än inte lika öppet,  och det var när Banverkets MC klubb i Borlänge bjöd in till en skön kvällstur för MC körande banverkare. Temperaturen under dagen kröp upp över 30 grader och trots att de flesta tillbringat arbetsdagen i luftkonditionerade arbetsrum så var det många som bangade för värmen och inte kom till uppställning. Kan det bli för fint för väder för en MC tur!?  Vi blev ändå sju tappra som inte bangade och som därigenom fick oss en riktigt härlig tur i underbart sommarväder. Det hela blev inte sämre av att det bjöds härliga vägar med kurvor som kunde tas både en, två och tre gånger. Det sistnämnda tack vare en kvarglömd mobiltelefon :) Turen startademed småvägar ut ur Borlänge mot Halvarsgårdarna och vidare mot Ulvshyttan och Smedjebacken. Vid Hagge golfbana blev det rast och fika. Från Hagge gick sedan turen mot Malingsbovägen och Ludvika. Från Ludvika blev det sedan vägen till Grangärde, där det blev glassfika, och sedan vidare över Rämshyttan och Idkerberget tillbaka till Borlänge igen.

Själv bröt jag mig loss strax före Borlänge och tog vägen över Trons fäbodar och Bästen på min väg hem till Gagnef. TKC80 däck och grusväg det är mumma det även om de inte heller bangar för asfalt : ) // HansR

BVtur01

Härligt, härligt ...

Vad kan jag annat säga! Sommaren är här och det ordentligt med 28-30 grader i skuggan : )  Kanske lite väl varmt för en riktigt behaglig tur mitt på dagen men vilka härliga och sköna kvällsturer!  Solen är uppe nästan hela dygnet (gäller oss som bor här i mellansverige) och temperaturen håller sig över 20 grader till långt in på natten. Enda smolken är väl att värmen också lockar fram flygfän av alla sorter och som skapar en förfärlig röra antingen på vindskiva eller glasögon och även övriga frontade delar av motorcykel och förare :(
Snart har också solen värmt upp vattnet och det är dags för oss som tar första badet då vattnet nått över 20 grader : )  Med tanke på alla härliga bad som finns runt om i landet så är det inte helt fel att ha dessa som mål för sköna MC turer. Vi håller tummarna för att solen och värmen stannar riktigt länge denna gång och ger oss den sommar som vi nu så länge väntat på. Bättre att njuta av den och skön MC åkning än att förtvivlat hoppas på under när det gäller fotboll ;-)  //  HansR

Måntur

Nya äventyr ...

I helgen fick jag chans till lite nya äventyr. Vi tog en tur till Falun över valsansjöarna och fick där njuta härliga kurvor i ett härligt sommarväder. På väg från Falun ville jag prova lite gamla "jaktmarker" och det blev då gamla fruns väg, alltså den gamla forvägen mellan Falun och Grycksbo. Väl framme i Grycksbo så sökte jag upp järnvägsstationen. Mitt mål var att fortsätta från Grycksbo järnvägsstation mot Rättvik längs den gamla banvallen. Järnvägen är sedan länge nedlagd och rälsen togs bort någon gång i min barndom, och det är mycket länge sedan ; )  Det är aldrig speciellt svårt att hitta en gammal järnväg den lämnar ganska tydliga "spår". Ett vanligt mönster är att leta efter en väg som går där ingen väg verkar behövas, ofta parallellt med en "riktig" väg. Just denna banvall var i ganska gott skick och det var bara korta bitar som inte direkt användes som bilväg idag. Ett avbrott kunde vi finna och det strax norr om Sågmyra där det en gång varit en järnvägsbro. Det var dock inga problem att ta sig förbi då det går en väg parallellt med järnvägen. Strax innan du når de första Rättviksbyarna så finns där en fin badplats efter vägen och är det en skön sommardag du passerar så passa på att ta ett dopp : )  Som sagt en banvall bjuder inte så mycket kurvor men väl en fin natur med skog och många sjöar från ett annat håll än vad du är van vid från den allmänna landsvägen // HansR

Ingenjörskonst ...?

Så var då äntligen bromsproblemet på BMWn löst! Det visade sig att om kontakten för bromsljuset hakar sig så att bromsljuset lyser hela tiden då kan inte servo- och ABS-enheten starta!? En stilla fundering - Är det alltså viktigare att bromsljuset fungerar än att själva bromsarna gör det? Pga att bromsljuskontakten för handbromsen inte fungerade så tvingades jag åka hem med ett bromssystem som med knapp nöd kunde få stopp på motorcykeln. Inte helt lätt att pressa tryck genom ett servoassisterat bromssystem utan servo :(

Tydligen, eller kanske mer förvånansvärt, har alltså tysk ingenjörskonst valt att slå ut bromssystemet om inte kontakten för bromsljuset fungerar!!?? Det verkar som att ingenjörerna för att signalera om bromsarna ligger på eller inte har valt att avgöra detta med hjälp av bromsljuskontakten. För att självtest ska kunna utföras och bromsarna starta får det inte ligga tryck på bromssystemet, alltså att jag håller in handbroms eller trampar ner fotbromsen. Ett upplägg som kan göra det riktigt roligt att starta MCn i kraftig motlut!?

Bromsljuskontakten är nu åter lagad och bromsarna har trätt i tjänst igen. Lite lustigt var det dock att den bromsverkan jag fick utan servo var ganska exakt den samma som på min Bumse från 1973 med trumbromsar både fram och bak. Kanske tur att jag hade den erfarenheten :) // HansR

RSS 2.0