Regn, regn ...

... regn! Äntligen hade vädergubbarna och gummorna rätt men ändå fel. Mycket riktigt så regnade det hela lördagen och det blev därmed en blöt färd ner till Ervalla strax utanför Örebro. Söndagens hemfärd skulle dock enligt prognosen kunna göras i solsken med eventuell risk för någon regnskur, men det blev dagsregn från första milen och nästa hela vägen hem till Gagnef, det slutade regna 1,5 mil från hemmet :(  Men vad gör väl det när vi fick möjlighet att hitta nya fantasktiska vägar genom skogar, byar och fält :) På vägen ner lyckades vi hitta en parallell väg med riksväg 50 hela vägen från Borlänge till Ervalla, den blev möjligen 5 kilometer längre. Vi mötte säkert inte mer än en hand full med bilar efter hela vägen ner till Ervalla (18 mil!). På vägen hem fick vi sedan prova ytterligare fina vägar över skogen men den vägen blev några mil längre, men vad gör väl det när vägarna är fantastiska. Det blev dock till att idka lite materialvård när jag kom hem, se bilderna!

Förutom allt detta kan jag också rekommendera Ervalla Gård med Vandrarhem. Vi bjöds där på två luncher och en middag som var helt fantastiska :) Man vet som sagt aldrig vad som gömmer sig bakomen en "fasad", skenet kan defentivt bedra :) // HansR

 

Jobb, jobb ...

Jobb! Ja så har jag då tagit en hel veckas semester och tänk vad jag skulle kunna göra av den!!! MCtur till Norge, fina skogsturer bland höstens alla färger och oändligt mycket mer, men vad blev det? Ja än har det inte blivit någon MCtur utan bara jobb, jobb och åter jobb :(  Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att vintern snart är här och jag har mer än en sak som ska vara klar. Den nymålade flaggstången ska upp, Kajbo i kakelugnspipan ( är det någon som har något bra tips här?), trasiga tegelpannor och ett garage som bara är klart till en tredjedel. Det sistnämnda med garaget har ju förstås med MC att göra eftersom det är familjens motorcyklar som ska bo där, men som sagt, det blir helt enkelt dåligt med tid över för någon MCtur :(  Jag får jobba vidare och se fam emot lördagen får då blir det ändå en liten MCtur till Örebro och jag läste nu att det ska regna hela lördagen ca 20-40mm. Jag får väl återkomma med ett "Test" av skydd mot väta när jag väl är åter igen :)

Vad har hänt ...

... med tiden? Hur jag än vrider på mig själv och alla klockor runt omkring mig så bara sippra tiden iväg!? Jag hinner ju inte med :(  Jag som hade tänkt mig en skön höst med måga härliga MC turer och så blir det nästan ingenting alls :(  Enda trösten i bedrövelsen är väl att september månad inte har bjudit på mycke till MC väder. Blöt, blåsigt och kallt verkar vara septembers melodi. Vi får nog sikta in oss på en härlig oktober istället :) // HansR

Hösten är här ...

... och det med besked! Jag vet inte om jag ska vara glad eller ledsen? Hösten är en fantastisk tid för MCkörning med hög och klar luft men det känns som det är lite för tidigt för något sådant? Jag hade gärna sett att det dröjt några veckor till innan den sprakar ut i alla gula och röda färger.

Igår fick jag ändå göra en skön tur i härligt och soligt men något kallt väder. Det blev en riktig hösttur där lövens omvandling syntes klart och tydligt och luften var hög och klar, som den ska vara en riktig hösttur. Anledningen till turen var att jag nu fått ett nytt blinkersreglage så nu kan jag åter blinka vänster efter en sommar med endast högerblink :) 35 mil blev det innan jag var hemma gen och det blev både fina asfalts och grusvägar, även om grusvägarna hade fått sig ett rejält lager med nytt singel. Det rullade fint i kurvorna nästan som snö och isväg :) Jag skickar med några bilder från turen // HansR

  

Att se i sol och mörker ...

... med solglasögon!? Jag fick idag veta vad det är som gör det möjligt för mina Adidas solglasögon att fungera så bra i mörker. Tydligen är det så att solskyddslinserna släpper igenom vissa våglängder av ljuset som ökar möjligheten att se i mörker. Det är en speciell LST (Light Stablilizing Technology) lins som skyddar mot sol och UV men som också släpper igenom vissa våglängder som ger bättre mörkeseende. Helt klart en "cool" teknik och helt fantastiskt när jag tvingas köra genom mörka norska tunnlar. Självklart vill jag helst undika alla tunnlar men tyvärr måste jag ibland in i "Morias" mörker då det inte finns några alternativa vägar :(  // HansR

Att se bra ...

I alla tider har jag gått och varit avundsjuk på alla med fina tuffa solglasögon som böjer sig snyggt runt ögonen. Tyvärr har jag själv brytningsfel på ögonen och måste därför bära vanliga glasögon med slipning. Visst det finns linser men tyvärr funkar det inte alltid bra för den med brytningsfel. För ett år sedan hittade jag dock en variant som skulle kunna vara en lösning för mig och dessutom en variant med flera möjligheter. Märket är Adidas och modellen heter Elevation Clima Cool. En extra fördel med dessa glasögon är att du kan ha en extra skumgummilist, a'la skidglasögon, som då gör att det blir näst intill dragfritt runt ögonen. Fungerar mycket bra vid MCåkning! Det följer också med två olika glas ett spegelglas för solljus och brandgula för dimmigt och lite mörkare väder. Spegelglasen är helt fantastiska och bländar av solen perfekt. Dessutom kan du med dessa glasögon åka direkt från soljus(och även omgivning med vit snö) rakt in i en norsk tunnel och du blir inte blind!!! Du ser helt OK!!! Hur detta funkar har jag inte förstått men märkligt och bra är det. Att det dessutom fungerar bra för mig beror på att du till dessa glasögon kan ha en insatsbåge med din egen slipning :) Priset för dessa glasögon är inte direkt billigt men du får definitivt valuta för pengarna. Kvaliteten är hög och funktionen den allra bästa. Självklart passar dessa glasögon bra både för dem som behöver slipning men även för dem som enbart vill ha dem som solglasögon och ett bra ögonskydd vid MCåkning. Glasögonen fungerar dessutom bra i de flesta väderlekar. Jag har provat dem i sol, dimma, regn och snö och vid helt stillastående kan det eventuellt bli imma men så fort du rör på dig eller börja köra så försvinner den direkt.

Glasögonen går att köpa hos många välsorterade optiker men även på nätet hos Sportoptik www.sportoptik.se. Priset för själva bågen med solskydd och brandgula linser är 1850:- Lite beroende på vad det är du behöver så kostar ett par slipade insatsbågar runt 1500:-, men här kan priset variera. Behöver du bra ögonskydd så kan jag starkt rekommendera dessa glasögon med eller utan slipning! // HansR

 
Klicka på bilden för att se den i större storlek!

Tekniken som ger egenskapen att se bra både i sol och mörker heter LST (Light Stablilizing Technology). Tekniken går ut på att låta linsen skärma av sol- och UV-ljus men släppa genom vissa våglängder som ger bättre mörkerseende!

Packa lätt ...

I sommar på mina resor har jag fått chansen att prova ett par riktig bra innerpåsar(-väskor) för både täta och mindre täta packväskor. Påsarna heter Exped Shrink Bag WP 20 (20 liter) och är helt vatten- och lufttäta (se bild nedan). Det som är riktigt bra med dessa "påsar" är att formen, som är rektangulär, passar som hand i handske för MCväskor. Normalt brukar sådana här "påsar" vara cylinderformade och mer packsäcksliknande men inte denna modell vilket är riktigt bra. Det som sedan är kanon med dessa "påsar" är att det finns en ventil som hjälper dig att göra en riktig slimmad packning där du kan komprimera bort nästan all luft :) Du rullar ett var och klämer ut luft, rullar ett varv till och klämmer vidare. Lämpligen rullar du ungefär 4 varv. Det sista du gör är att du låser påsen med påsittande packrem och sedan sätter du dig på den för att klämma ut den sista luften innan du trycker dit ventilen. Låsningen är inte helt luft tät så efter ett tag kan påsarna dra i sig lite luft igen men då har du redan hunnit packa och "påsarna" ligger på sin plats i packningen (se bild nedan). Påsarna är gjorda i ett mycket tunnt material och tar mycket liten plats i sig själva (liknande påsar i kraftig plats tar betydligt mer plats). Påsarna som är packade på bilden nedan (bilden med två påsar i MCväska) innehåller mina ombyteskläder för en veckas resa samt kudde, lakan och fleecesovsäck. Som synes finns det fortsatt plats kvar för lite extra handskar, skor etc. Dessa fina "påsar" kan köpas hos bättre sorterade friluftshandlare men kanske snart också hos våra MChandlare!? Stort ! tecken för dessa "påsar" som underlättade min packning vid årets resor :)

  
Klicka på bilden för att se den i lite större format!

En leverantör är: http://www.getout.se
Sök på "Bära & Förvara" / "Vattentätt" / "Exped"

RSS 2.0