Kawazaki ...

I helgen gavs inte bara utrymme för en liten BMW träff utan också för lite mera provkörning :) Touringbutiken i Djurmo hade provkörning av Kawazakis program för 2010 och det kan ju alltid vara intressant att se vad de går för? En sak är säker och det är ER-6 modellen som sålt som aldrig förr, en rapp och lättkörd hoj som då även har ett attraktivt pris. Jag testade just den modellen och då ER-6n den naknaste varianten. helt klart är det en smidig hoj och trots min höga klyvning, alltså långskånkor till ben, så satt jag riktigt bra på den. Vill man ha en lättkörd och rolig hoj för roliga turer i hemtrakterna eller längre resor på småvägar så är det här en riktigt lämplig hoj. Behöver man en något större och lite mer rejälare hoj så kan man istället välja Versys. i princip samma motor som ER-6 men med lite rejälare chassi. Funkar också ännu bättre för mig med lite benlängd. Versys är inte helt fel som äventyrshoj även om det inte är en ren allroad med sina 17 tum fram och bak men med rätt däck så klarar du dig bra på de flesta underlag så länge det är väg vi pratar om :) priset är inte heller fel och gör självklart både ER-6 och Versys riktigt prisvärda. Jag passade även på och provkörde ett segment där jag inte rör mig så mycket och då blev det en VN900 Custom. Jag slogs även här av hur lättkörd den var och jag hade inte alls någon kännsla av glidarvingel, möjligen kändes fragaffeln något klen och därmed lite vek i hanteringen. I övrigt flöt den iväg bra och känslan av söndagstur inföll sig direkt bland röda stugor och gödselstackar. Nej skämt åsido det var nog bättre vårlukt än så på min provkörning genom Gagnefsbyarna. Ett är dock säkert det blir nog ingen Custom till Nordkapp men till en skön söndagstur har jag inget emot en sådan sittning :) // HansR

  
Från vänster: ER-6n(fr 73.900:-), Versys(fr 94.900:-) och VN900 Custom(fr 94.900:-)


BMW träff ...

Ja då var det åter dags för ny säsong och även så en uppstart med BMW klubben i Dalarna. Vi träffades i Gagnef i lördags och kikade på cyklar, kollade mektips och lite film från tidigare MC resor. Vi var ca 10 stycken som mötte upp i strålande solsken men ett något kylslaget väder. Morgonen bjöd på frost och nåra av oss hade även känt av lite släpp i blöta partier efter vägen lyckligtvis var dock den största delen av vägnätet torrt. På träffen delgavs även lite mer information runt sommarens BMW resa till Norge 3-6 Juni. Så här långt är vi 12 personer som tänkt oss iväg för att utforska trakterna runt Rondane och östligaste Jotunheimen i trakterna runt Gudbrandsdalen. Det blir både asfalt och lite grus men då fina grusvägar över fjället, om inte ev kvarvarande snösmältning sätter stopp. men som det låter just nu så har Norge haft ovanligt lite snö i vinter, det var väl vi som fick den istället, så kanske går det fort med snösmältningen i år? // HansR




Provkörning ...

Idag fick jag ta turen förbi Biltema och där passa på och testa årets BMW-program, alltid lika roligt :) Solen sken och vägarna vara torra och fina men kanske var det lite kyligt i luften med 8 grader. Det blev inget stortest denna gång utan jag koncentrerade mig på de modeller som jag själv kände för mest så det blev den nya R1200GS samt en lite mer utstickande K1300GT. Efter en sådan provtur står det helt klart att den nya R1200GS är en helt klart förändrad MC i jämförelse med min 2005:a. MCn är mycket rappare och känns rakt igenom lite mer gedigen på ett inte helt lättförklarat sätt. Uppgraderingen av topparna har nog gett effekt och då inte bara på toppen av varvskalan. Den nya ljuddämparen ger också ett betydligt skönare sound till hela cykeln. Visst det vore inte helt fel att gradera upp om bara mellanskillnaden funnits :)

K1300GT var också en angenäm upplevelse med god komfort. Trots sin storlek kändes dock hojen smidig och lätt i körningen. Vindskivan var jag dock inte helt nöjd med, trots elmannuvrering, men det tror jag aldrig jag kan bli på en MC med orginalgrejer, jag är tydligen alltid lite för lång för det :(  Men visst skulle jag stå ut med en komforttur till Nordkapp på en sådan hoj! // HansR

Premiär ...

Ja då var det så dags för en mycket försenad barmarkspremiär, eller ...? Det behövdes ju nya sulor på MC:n och leveransen har kommit men vad är det som levererats???
Det stod ett litet, litet paket här på verandan i fredags och när jag öppnade och tittade vad det var så var det min däckleverans!? Det var inte svårt att förstå av paketets storlek att det var något som var riktigt fel. I paketet låg det ett Pirelli lågprofilsdäck på 13", det hade varit riktigt intressant att försöka montera detta på min GS!?
Turligt nog fanns ett alternativ eftersom leveransen dagen innan innehöll bakdäcket av rätt fabrikat och storlek och turligt nog hade jag ett begagnat framdäck kvar sedan tidigare som klarar ytterligare några hundra mil :) Så trots denna leverans fadäs så blev det i alla fall omläggning och dubbdäcken åkte av.
Förkylningen börjar också släppa så smått så idag borde det alltså kunna bli en liten premiär tur i vår solen :) // HansR

Däckad ...

Däckad borde betyda något positivt och att jag nu har ny däck på min MC och gjort sköna turer i helgen, men ack nej :(  Däckad betyder just nu för mig att en envis förkylning håller mig vilande och inomhus hur mycket än sinnet vill ut och börja nöta asfalt igen. Efter hängsen är den också då jag nu går in i fjärde veckan och nu kan jag bara hålla tummarna för att den förbättring jag känt av sedan igår faktiskt tänkt hålla i sig?

Jag hoppas det sett bättre ut för er andra och att ni nu tagit chansen och gett er ut i vår solen på härliga turer. Jag hoppas jag snart kan ansluta till er :) // HansR

Däckbyte ...

Ja då var det dags att skifta däck och sko om MCn till barmarkssulor :) Tyvärr har en rejäl förkylning satt käppar i hjulet för hårt arbete men sakta men säkert hjul för hjul så ska det väl ändå bli gjort. Tyvärr har jag inte haft riktig koll och den däckmodell jag vill sätta på nu så här på försäsongen där hade jag inget bakdäck med tillräckligt mönster, jag trodde det skulle räcka ett par tre hundra mil till men det är nog högst osäkert :( Så det fick bli ett besök på däckonline och en liten beställning igen. Det blev ett nytt bakdäck av modell TKC80 samt en full uppsättning Anakee 2, de sistnämda tänkte jag göra ett riktigt prov på till sommaren både när det gäller Norges Tak och till Vägs ände. Anakee 2 ska ju ha en gummiblandning likt racing däck med en hårdare mitt och enligt utsago ska det innebära upp till 30-40% längre livslängd. Passar utmärkt och testa detta på två resor med många långa asfaltsmil. Vi får se vad det blir för resultat i slutet av säsongen, eller är det redan någon annan som har svaret? // HansR

 
TKC80               Anakee 2

RSS 2.0