Åter igen ...

blev det många härliga varv på Amsbergs Gokartbana :)  Tyvärr var det dock två som oturligt nog råkade lägga ner sina MC och en av dem fick tyvärr bärgas därifrån :( För förarna gick det dock bra!  Som sagt även om det bara är en gokartbana så gäller det att se upp det kan gå ganska fort även på en sådan om man drar fullt på rullen. Detta var andra gången för året i Amsberg och från första gången den 12/8 finns det nu en film att skåda, det är Kristoffer Davidsson som hjälpt mig att klippa till den film jag tog från premiären. Du kan se resultatet på denna länk:

http://www.svmc.se/upload/filmer/kurvteknik_internet.wmv (15MB så låt det eventuellt vänta ett tag :)

Jag tror ändå inte att du skulle vilja ladda ner orginalet på 1,27 GB i HD :)

Titta och njut och fundera över om inte även du skulle behöva lite kurvteknik på gokartbana? På filmen ser det kanske ut som det går väldigt fort men märk att det alltid finns snabba, mellan och långsamma gruppen och att det går att köra precis så fort du själv önskar, även krypkörning // HansR

Morgonen efter ...

Ja då var det genomfört, Nattöppet på Touringbutiken i Djurmo! En hel del folk var det som samlades och hela 75 stycken "Häxor" var med och körde Häxrallyt som hade sin målgång i Djurmo. Mitt på dagen så var det helt klart mer 100 MC på plats så det blev både mycket prat och trängsel i hojvimlet :) Det fanns gott om intressanta utställare och då allt från Jordenruntäventyrare till Speedway och Dakar förare. Jag och Göran pratade MC Touring mest hela dagen och både gav och fick många fina tips inför sommarens resor :) Jag skickar med lite bilder för den som inte var där och därmed missade det hela :( // HansR


Nattöppet ...

Ja då var det dags igen för årets nattöppet på Touringbutiken i Djurmo! SMC Travel kommer att vara där med sin monter precis som förra året. Det blir information om alla olika resepaket samt visning av bilder från olika resor. Det blir också visning och tips av olika packningsalternativ samt GPS:er och GPS-navigering med hjälp av Google Maps / Earth. Välkommen att titta in! Det hela är öppet mellan 10 - 24 och vi finns på plats mellan 10 - 16 men utställningen finns på plats hela tiden // HansR

Avrostning ...

Ja idag var det dags att dra till Mora och en den obligatoriska avrostningen ... ??? Men jag tror det var mer lämpligt att satsa på Vasaloppet :(  Sjuttonde maj står det i kalendern men det är mer snö än det var på julafton så det ser ut som det hela rostar inne :(  Jag får väl vara hemma och putsa lite till inför säsongen för det ser ut som det blir någon dags uppehåll innan våren är tillbaka igen // HansR

image222

GPS kurs ...

Ja då var GPS kursen genomförd och det var 17 tappra deltagare som slöt upp i Gagnef hos EMD Bil&MC Service. Tack säger vi till Lars-Göran och Janne för lånet av lokal och kaffe till fikat! Det blev en trevlig och lyckad kväll med mycket GPS-snack och olika sätt att planera både enkla och lite mer detaljerade rutter. De flesta av oss var nog också överens om att Google Maps är ett riktigt bra verktyg att använda när rutten ska planeras. Verktyget Tyre använde vi sedan för att föra över rutterna till TomTom och ITNkonvert använde vi för att konvertera filerna till GPX och Garmin. Helt klart är också att det finns många olika nivåer av användning när det gäller GPS:er och då allt i från de mest avancerade planerarna till de som enbart vill hitta "hem" :) Vi kom nog också fram till att TomTom Rider är bäst för den som vill ha det enklaste och snabbaste verktyget men att Garmin Zumo passade bättre för den som vill göra riktigt bra detaljerade ruttbeskrivningar och Roadbooks. Vi får nu se hur många nya vägar som hittas i sommar och hur stort leende på läpparna det kan framkalla :) // HansR

Härliga kurvor ...

Jag trodde nog en Go-kartbana med MC var lite onödigt knicksig men se där va fel jag hade :) Jag var idag på SMC upptakt i Amsberg och Go-kartbanan där. Vi var tre grupper som körde långsam, medel och snabba gruppen. Eftersom det var första gången på denna bana så fick det bli den långsamma gruppen och det blev en riktigt behaglig körning där jag fick chans att prova många olika körsätt och kurvtagningstekniker. Gruppen körde minst 4 gånger 10 minuter så det blev många kurvor att ta på en kväll :) Som sagt jag kan varmt rekommendera detta upplägg som genomförs måndag i varje jämn vecka kl 18.00 på Amsbergs motorstadion. SMC hälsar alla medlemmar varmt välkomna, det kostar 150:- för hela kvällen // HansR


Planering ...

Ja idag gav sig sommarvärmen och det blev istället läge att sätta sig framför PC:n och planera lite. På torsdag kör jag en grundkurs kring GPS hantering och det kan väl vara bra att vara lite förberedd inför detta :)  Det svåraste är nog att inte bli för detaljerad och hamna för djupt bland tekniska termer och funktioner. Tyvärr är det allt för mycket tekniskt snack som skrämmer de flesta för att börja använda GPS. Nu behöver det dock inte bli speciellt tekniskt utan du kan med mycket enkla medel använda en GPS så att den blir din bästa hjälp på turen. Vi får se om jag lyckas få till något som håller rätt balans?

Är det ytterligare någon som är intresserad så kör jag kursen på torsdag den 15:e maj kl 18:30 - 21.00. Vi håller till i EMD:s lokaler i Gagnef. Läs mer om upplägget här: http://www.bmwklubben.se/view.php?id=38&p=activities:page&aid=5784&sid=e020d6a81813a60b530a8c188de356e8

Imorgon, måndag, blir det även Gokartbanekörning i Amsberg med SMC, klockan 18 tror jag det var // HansR

Hemma igen ...

Ja vad ska jag säga? Det hela började med hällregn och en blöt första dag från Gagnef till Norge och första dagens slutstation Fagernes. Molnen hängde så lågt så att de till och med hittade in i hjälmen och gjorde visiret helt vitt :( Men det som börjar dåligt kan ju bara sluta bra :) På fredagen vaknade vi till ännu en dag med regn och lågt i tak. Den första delen mot Hardangervidda fick ske i regnställ. Väl framme i Geilo och porten mot Hardanger så började det spricka upp och nu var det helt torrt på vägarna :) Det blev en riktigt fin tur över vidda och mycket snö fick vi se, det finns en del att skotta där för den som gillar sådana sysslor :) Väl nere från vidda igen vid fjordens strand blir det tydligt vilka kontraster detta land kan ge!? I Eidfjord blommade både hägg och äppelträd och de flesta hade redan brukat gräsklipparen både en och två gånger!!! Det tar bara tio minuter att förflytta sig från snö och vinter till blommande senvår längst nere vid fjorden! Halva fredagen och hela lördag och söndag bjöd sedan på skinande sol och en nästan klar himmel. Mitt på fjället kunde vi sedan stanna till och bara njuta i en mycket lätt bris om det nu var någon vind överhuvudtaget. Jag kan också bara förundras över alla höga snövallar? Att de inte rasar samman? Nu skulle jag inte ha tänkt så för det var just precis vad de gjorde! Det blev tvärstopp och väntan tills den utkommenderade frontlastaren sakta men säkert tagit sig igenom snö, vatten och jord. Vägunderhåll i Norge kan vare sig vara lätt eller speciellt billigt! Resan tog vägen via Fagernes, Gol, Geilo och Eidfjord och sedan vidare mot Voss, Aurland, Songdal och Lom innan vi påbörjade resan hemåt igen. Det blev alltså både Hardangervidda, Jotunheimen och Rondane som kunde beskådas så här i brytningen mellan vinter och vår. Jag skickar med några smakprov från resan. Jag utlovar ett fylligare album inom kort på www.mctouring.se // HansR


Nu bär det av ...

Ja det ser ut som det ändå blir en tur till Norge nu under 1:a majhelgen :)  Det blev en snabb packning igår kväll och nu vid 8 så bär det av mot Jotunheimen och sognefjellsvägen som alldeles nyss öppnat. Vi får se om vädret håller sig och föret blir det rätta på 1400 möh. Jag har kollat vegvesendets sidor på nätet och just nu är det bart och vått men man kan ju aldrig vara säker när det gäller fjäll väder? Vi får ta en extra koll när vi kommer närmare och se hur det ser ut då? Jag återkommer med en rapport så fort jag fått kontakt med nätet igen // HansR

RSS 2.0