Höstsol ...

Idag blev det ytterligare en härlig tur i höstsolens sken :) Det var åter jag och sonen David som tog oss tur på både kända och okända vägar. Hittade faktiskt några riktiga pärlor som jag inte visste om sedan tidigare och det var min vilse GPS som hjälpte mig :) Vi gjorde också ett besök vid min fars barndomshem i Leksboda och tittade där på den gamla kvarnen som där min farfar var mjölnare ... intressant med alla delar som ännu finns där och är intakta. Nu bär det av för att testa lite italienska vägar och även om det inte blir med tvåhjul så kan jag lova att det är det som jag kommer att ha i tanken :) // HansR

Lösgrus ...

Så var frågan uppe igen om det här med lösgrus som sprutas hej vilt på våra vägar. Att själva lagningsmetoden kan vara effektiv kan jag ha förståelse för men att gruset ska ligga kvar i fler dygn efter reparationen kan knappast vara rätt. Om så är fallet borde det också vara självklart med varningsskyltar för slirig/halkig väg för annars går det som det gör på denna film som finns upplagd på SMC. Tyvärr har jag passerat oåtskilliga sådana reparationer i sommar och endast vid ett fåtal tillfällen har jag sett varningsskyltar. För ett par år sedan hamnade jag även på en väg där det var lösgrus över hela vägbanan i sådan mängd att det inte ens gick att köra bil! // HansR
http://www.youtube.com/user/SMCCentralt#p/a/u/0/Qg7Tc1G4Xz8

Sällskap ...

I helgen fick jag sällskap på en skön hösttur, det var yngste sonen som plötsligt slog till och blev med övningskörning. Han tyckte att han kunde glädja farsan nu när han fyllt 20 och följa med på mina turer, men av minen att dömma så var det även en till som gladdes :) Det blev en härlig tur först upp till gruvberget, som jag aldrig besökt men som är sonens favoritplats, och sedan for vi vidare mot Sången och Eksjön som lyste i sin bästa dager i solskenet. Det blev ett antal grusiga mil och nu återstår det väl bara att se om "övningskörandet" håller i sig? Kul i alla fall med lite mer sällskap på turerna, synd bara att det inte funkar att övningsköra i Norge // HansR


GPS test ...

Ja idag inbjöd verkligen vädret till en härlig MC tur och vilken lycka då att jag planerat för att göra lite avslutande test och fotografering i och runt mitt GPS test. Så här i elfte timmen dök det också upp en ny programvara som jag inte lyckats att hitta tidigare. Programvaran heter Sygic och är en navigator för iPad, iPhone och Android. Programvaran bygger på TomTom och så här långt måste jag säga att den sköter sig riktigt väl. Den har också, helt klart, testets snyggaste 3D vy där jag även kan se berg och höjder. Tyvärr är väl en iPad inte det mest optimala som GPS med tanke på väder och vind men visst är det häftigt med en så stor och välbeskrivande bild på sin GPS :) jag får satsa på att det alltid är fint väder eller så får jag börja exprimentera med olika väderskydd? Ett som jag redan använt flitigt är kartfodralet på min tankväska, där ligger iPaden rejält skyddad men det går fortsatt att manövrera den genom plastskyddet. återstår nu bara att finslipa lite på texten så ska väl GPS testet var klart för inlämning till MC-Folket // HansR


RSS 2.0