Vår eller sommar ...

... ja nu kan vi faktiskt verkligen börja undra? Idag stannade termometern på 18 grader i skuggan och då ska vi inte tala om hur varmt det var i solen! Nu är vi inne på tredje dagen med denna höga temp och sjunde med strålande sol och näst intill vindstilla. Det hade inte varit hel fel att gett sig av nu på en härlig "försommar" resa :)

En lite eftermiddagstur fick det ändå bli och vad passar inte bäst, en "sommardag" som denna, om inte ett foto med en båt och en motorcykel :) Meterologerna skickar budskap om sol och värme även till imorgon så det är bara att njuta vidare :)

wasa01

Härliga "sommar" hälsningar // HansR

 

Vår, värme och ...

underbara MC turer, så borde det väl vara dagar som dessa? Tyvärr får jag själv avvakta några dagar på grund av sjukdom :( Men drömma kan jag ändå och om inte annat torrköra i solgasset :)

Vilka dagar! Fjorton grader varmt i skugga och hur varmt som helst i solen och säsongen har ännu inte nått fram till April. Visserligen inföll skiftningen till sommartid nu i helgen men ändå är det lite väl tidigt för full vår redan i mars? På gatan, förbi huset där jag bor, har det under dagen passerat ett antal tvåhjulingar som lockats ut i vårvärmen. Det ser ut som att hela veckan blir fin så det är bara att fortätta njuta och ta ut det förskott som vi fått :) // HansR

Så blev det då en tur ...

Solen tittade fram och snön som föll i natt försvann i ett nafs, då fick jag för mig att försöka sparka igång den gamla stånkan och ta mig en härlig barmarkstur :) Det blev en tur på ett par mil och det kändes riktigt härligt! Väl på väg hem igen så mötte jag förstås snön igen, ett ymnigt vårvinterväder. Det dröjer väl ytterligare ett par veckor innan det känns riktigt säkert att ge sig ut, men den som väntar på något gott ... // HansR

Vår men på fel ställe ...

Ja då har jag i alla fall fått uppleva våren och åtminstone tittat på mängder av motorcyklar :) Jag var ner till Hamburg och Hannover, torsdag till lördag, och där var det verkligen vår. Påskliljorna blommade för fullt i parkerna och vissa träd och buskar hade redan "musöron". Många motorcyklar var det också, även om jag tror att många av dessa körs året runt. Den härliga vårlukten och den torra asfalten inbjöd verkligen till åkning, men den här gången fick det bara bli "torrkörning" :(
 
Målet för resan var CeBIT mässan i Hannover och där kunde jag besöka 27 mässhallar där en bara bestod av naviagatorer!!! Varje hall var väl ungefär som älvsjömässan i storlek. Det fanns tre busslinjer inne på området som tog en från den ena till den andra hallen och det behövdes för det var långt! Det är helt otroligt vad många fabrikat och varianter av navigatorer det finns, det är bara en liten bråkdel som saluförs i Sverige. Några direkta nyheter hittade jag dock inte när det gäller navigatorer utan de som lanserades där är redan lanserat i Sverige. Möjligen skulle det vara en variant då med inbyggd TV-mottagare men då krävdes en viss typ av DBTV utsändningar och du bör inte köra fortare än 40km/h timmen för att det ska fungera :) Frågan är väl också hur lämpligt det är att ha en sådan på sin MC? TV tittande och körning samtidigt borde inte vara någon höjdare.

Jag fick också chansen att besäka Louis i Hamburg ( det finns även en engelsk version), en av tysklands största försäljare av tillbehör för motorcyklar och dess förare. Katalogen som de ger ut är på nästan 1000 sidor! Det fanns en hel del roliga saker där med en prislapp som inte skämdes för sig. Vattentäta MC-stövlar för 800:-, En stor packrulle, vattentät, för 45:-, En liten tankväska med magnet för 145:-, Tre stycken buffar i ett paketpris om 90:-, Regnhandskar i gummi, en riktigt bra modell som jag provat tidigare, för 45:-/paret och mycket mera. Det märks att det är en annan omsättning här nere och att både utbudet och priserna på så sätt blir mycket bättre. Som tur var så köpte jag en packrulle för 45 spänn så jag fick plats med buffar och handskar på flyget hem :)

Åter till Sverige igen sitter jag nu här och skriver detta inlägg med snöstorm utanför fönstret, inte riktigt det jag önskat :( Men som sagt våren är på väg och blir du riktigt desperat så är det bara att hyra ett släp och dra ner till norra tyskland för ditt har den redan kommit :) // HansR

110, 100, 90, 80 ...

Så insåg till slut Vägverket att det finns fördelar med att inte ha 20km/h hopp mellan de olika hastighetsbegränsningarna. Jag har länge sett upp till Norge som jag tycker har ett mycket bättre flyt i trafiken genom att göra sänkningar från t.ex 80 till 70 och sedan vidare neråt om det behövs. T.ex 80 till 70 när du närmar dig ett samhälle och om det är en genomfart sänkning till 60 och om du sedan passerar direkt genom centrum 50 km/h. Väl inne på de trånga gatorna så är det 40km/h. Visst Norge har generellt lägre hastighet men sett till vägarnas storlek och skick ändå ganska väl avvägt, enligt mitt tycke.

idag kom dock ett besked från Vägverket i Sverige som gör att jag tar mig för pannan igen : |

Istället för att som Norge skapa bättre rytmen i trafiken kommer man att generellt sänka alla hastigheter med 10km/h. Det ger att 90 blir 80 och 70 blir 60, alltså fortsatt 20km/h hopp mellan de olika hastighetsbegränsningarna!?

När Vägverket för några år sedan provade att sänka hastigheten på 110-vägarna till 90 under vintertid, då ökade olyckorna. Det höll man ganska tyst om och skyllde på en massa konstiga saker. Jag körde en hel del på dessa vägar under den här tiden och kunde ganska enklet konstatera att skillnaden i hastighet mellan de som körde långsammast och de som körde fortast ökade markant vid sänkning till 90. Följden blev långt mycket mer omkörningar och situationer med köbildning under den del av året då det var 90km/h som gällde än under tid som det var 110km/h. Är det så märkligt när man gör en sänkning på nästan 20%!?

Själv anser jag att det är viktigaste att skapa en bra rytmen i trafiken för att minska risken för olyckor. Desto färre situationer desto mindre olyckor. Att göra åtgärder som ger större glapprum mellan den som kör långsammast och den som kör fortast är aldrig lyckat, oavsett vad det är som ger en sådan effekt.

Jag kan bara hoppas att det är någon på Vägverket som tänker till!? // HansR

ps. Har du någon gång kört vajerräckesvägen in mot Örebro, från lindesbergshållet, då har du provat en trafikrytmen som inte fungerar. Grundhasigheten är 90km/h som sänks till 70 under 300 meter vid varje korsning. Om du kör exakt 90 och sedan sänker till 70 vid varje sådan korsning får du bromsa ganska rejält och rytmen blir väldigt ryckig. Om det istället varit 90 och 80 eller 80 och 70 skulle trafikrytmen blivit mycket bättre.

Våren, våren ... eller?

Solen lyser från en klarblå himmel och temeperaturen står på +5 grader, det måste väl vara våren som är här? Sagt och gjort, vägarna har varit torra och fina nästan hela veckan så nu måste det helt enkelt bli en barmarkstur :)
Jag läste i tidningen att DAK hade fyndmarknad i Falun så det borde vara ett perfekt mål för en sådan tur. Tyvärr har våren ställt till det lite för mig från garaget och ut till vägen men ett sådant litet hinder ska väl inte få stoppa :)

image75

Sagt och gjort, även detta lilla hinder på vägen forserades med elegans. Väl ute på vägen så var all snö borta och det fanns endast lite grusrester kvar, det ser ut att bli en riktigt fin tur :)

:( Så kom då himmlens mörka moln och sänkte skugga över hela turen. Väl ute vid riksväg 70 var det bara att vända. Saltet sprutade från alla håll. Vägen var plaskvåt av morgonens duschning. MCn var nytvättad och jag hade just fått bort rosten från vinterns andra turer, så det gick bara inte att ge sig ut i denna saltsoppa. Det blev till att åka hem igen och konstatera att dagens tur blev exakt 1 km lång :(

Väl på fyndmarknaden, men nu med fyrhjuling, så fick jag dessutom veta att det på morgonkvisten var snorhalt på riks 70an, då var det minnsan inte saltat!? Salta började Vägverket tydligen inte göra förrän det blev varmt och vägen redan tinad!!!??? Jag blir då aldrig klok på hur det här med saltning egentlingen är tänkt? Vår eller inte det återstår det väl att se. Vi får se vad de närmaste dagarna har att erbjuda? // HansR

Lida pin på turen ...

Jag har länge funderat över varför det är så kontroversiellt att stanna lite oftare på MC-turen? Jag kör efter principen en timmes körning sedan minst 3 minuters arm- och bensträckarpaus. Det har gjort att jag kan åka 10 eller 90 mil på en och samma dag utan en pinande träsmak där bak. Ofta när jag tar upp just detta ämne så framstår jag som lite fjollig - det kan inte vara någon riktig knutte det där verkar det tyckas!

Tolkning: Ska du på MC Touring så är ett av målen att uthärda smärta längst och bäst av alla ...!?

Läs mer om ämnet på www.mctouring.se i artikeln Träsmak?

Våren i antagande ...?

Nu är det vare sig vinterväder eller barmark så det är riktigt svårt att veta vad som kan fungera? Vägverket sprider tonvis med salt på stora vägen, eftersom det är risk för frysning på nätterna, så där vill jag inte vara och åka. Nu fick det istället bli snöskoter även om det också var lite för blött för sådana övningar. En snöskoter får väl räknas till en "trehjuling" med sitt band och sina två skidor :) Någon riktig MC är det då inte! Igår blev det en 5 mila tur från falun och upp mot Bjursås. På sjöarna var det problem då det var mycket vatten på isen. Isen och snön kom lite för samtidigt i år så vatten på isen har det varit hela vintern, även när det var 20 grader kallt. Snö isolerar bra. Idag blir det ytterligare ett försök men jag får nog undvika sjöisarna så det inte blir onödigt mycket vattenplaning :) // HansR

RSS 2.0