Vintern är här ...

Så har det då hänt! Nu har temperaturen krupit under 0 och just nu är det hela -6 grader ute. Sommar säsongen är till ända och vintersäsongen har satt full fart. Nu är det bara snön vi väntar på här i mellersta Sverige men i norr har den redan kommit med råge och i Jämtland har man redan fått runt en meter med snö ... Huva! Frågan är nu om det är dags för dubbdäck eller om detta bara är ett tillfälligt besök av herr vinter? Jag kollade dock dubbdäcken idag och de borde kunna rulla ytterligare en säsong :) Tyvärr har jag fortsatt lyft-förbud och ska hålla mig lugn, men visst börjar det bli lockande att åter grensla sadeln och ge sig ut på nya äventyr :) Jag fortsätter drömma och i brist på annat planera för nästa barmarkssäsong ...! // HansR

Vinter i antågande ...

Ja nu har helt klart hösten slagit till här i mellersta Sverige. Fortsatt gäller dock att skillnaden mellan söder och norr är mycket stor. I veckan som varit har vi haft 15 grader och viss sol i söder och -10 och full vinter i norr, där emellan har vi haft oväder med 0 gradigt och 30 - 70 cm meter nysnö!? Det märks att Sverige är ett avlångt land men kanske också att naturen och klimatet spelar oss ett spratt. Det är tyvärr många regn- och snöväder som passerar över landet just nu och det inbjuder väl inte direkt till MC turer :(  personligen gör det kanske ingenting då jag just nu vilar efter en operation men för er andra så är det väl ett tecken på att barmarksäsongen lider mot sitt slut. För de flesta innebär det också vinteruppställning av motorcykeln i väntan på en ny vår. Samtidigt är det högtid för tankar och funderingar inför nästa säsong. Var styr jag kosan nästan år? Vilka upplevelser söker jag? Vilka vyer men också framför allt vilka körupplevelser :)

Själv har jag satt full fart på tankeverksamheten och planerna inför våren, sommaren och nästa höst börjar så sakteliga ta form. Helt klart är dock att det måste bli många härliga och underbara MC turer både korta och långa :)

Jag fortsätter också att bevaka turerna runt skatt på trafikförsäkringen, något som fortsatt känns mycket luddigt i kanten och där ingen kan ge något klart besked hur det egentligen är tänkt // HansR

Åter igen ...

Ja så var jag då åter igen efter lite frånvaro här på webben :)  Har faktiskt även hunnit med och lagt upp en ny artikel på www.mctouring.se runt årets Norgetripp. Du kan läsa mer om den på nedanstående länk: http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=106&Itemid=35

Jag har dock även lite mer funderingar runt det som händer på trafikförsäkringsfronten efter det att alliansen segrade i valet. Jag har läst på lite mer och funderat över hur deras argument egentligen håller? Ett av de starkaste argumenten är att de som inte kör bil, motorcykel, moped eller skoter inte ska behöva vara med och betala för rehabiliteringen av trafikskadade. Det låter väl kanske inte så fel men varför skulle det då endast gälla motorfordon och inte  också alla andra fritidsintressen som idrott, ridning, båtliv m.m!? Ytterligare ett stort problem med förslaget är de som är på väg in i systemet, alltså alla 15 och 18 åringar som måste betala sin del av det hela vilket innebär helt omöjliga försäkringsnivåer för dessa grupper. Vad vinner vi på att göra det omöjligt för nya samhällsmedborgare att skaffa sin första moped, bil, motorcykel eller skoter? Kan det månne vara 0 visionen som spökar igen? Ska vi ha en 0 vision så borde det ju i så fall gälla allt där det finns risker och då finns det väl snart inte så mycket kvar att göra på sin fritid?

Tydligen finns det ganska många frågetecken kvar runt denna förändring av trafikförsäkringssystemet och jag hoppas verkligen att det görs en ordentlig genomgång och analys av följderna med en så stor förändring för det verkar vara ganska många frågor som ännu inte är helt besvarade. Vi inom MC kollektivet får hjälpa till och trycka på och kräva en ordentlig utredning så vi slipper snabba och då kanske riktigt dåliga beslut // HansR

RSS 2.0