Åter igen ...

Ja vad ska jag säga!? Fem dagars härlig MC semester i Norge med sol, kurvor och underbara vyer :) Vi fick tre underbara dagar på Jotunheimen där temperaturen låg på mellan 22-25 grader på dagarna, ingen vind och en temeperatur på runt 18 till 20 grader på kvällarna! Helt perfekt för MC touring!!! Vi lyckades hitta både nya och gamla vägar och mest minnesvärt blir nog Jotunheimenvegen och Kvicknehögda. Den sistnämnda en smal bomväg över fjället fram till en brant där nästa hela Gudbrandsdalen bredde ut sig framför oss. Jag låter två bilder få tala för sig själv.

jotunheimen2
Vägen dit!

jotunheimen3
Och en del av utsikten!

En tur som denna i ett väder som detta kan bara få FEM stjärnor av fem möjliga, det kan helt inte bli bättre!
Det får bli en lite längre reseberättelse senare men jag skickar dock med ytterligare ett antal bilder // HansR

Jotunheimen1
På väg ner för fjället!

jotunheimen6
På väg upp på fjället!

jotunheimen4
Mitt i paradiset!

jotunheimen5
Och var kan man inte idka lantbruk i Norge!? 

Mot Norge ...

Ja nu bär det åter av mot Norge och härliga MC vägar och underbara vyer. Cyklarna är packade och klara och bara vi fått oss ytterligare en natts sömn i den egna bädden så bär det av :) Det blir en lite kortare tur denna gång och vi siktar in oss på Gudbrandsdalen och Jotunheimen. Vi tänkte prova lite mindre vägar över fjället, t.ex Jotunheimvägen från 255 upp till Valdresflya och väg 51. Vi tänkte även prova Peer Gyntveien som går parallellt med E6:an och Gudbrandsdalen med betydligt högre upp på fjället (om vi nu hinner med det). Väg 27 mellan Ringebu och Folldal står också på önskelistan och det återstår att se hur mycket som får styrkas och vad som hinns med :) Kanske blir det den gamla bekantskapen Friisveien åter igen för då blir det lite närmare hem. Vi får se vad väder och tid ger oss för möjligheter. Jag skickar med en vy från Friisveien med hela Jotunheimen i bakgrunden. Helt klart något att längta till :) // HansR

Friisveien

Nya hot för oss motorcyklister ...

Ja nu kan vi åter läsa om idéer och förslag som på ett tydligt sätt kanske ändar alla möjligheter att köra hoj!? Den borgerliga aliansen vill införa +/- 0 tanken i trafikförsäkringen, det innebär att alla kostnader för den ska betalas av alla brukare. För oss motorcyklister innebär det alltså att vi ska betala så hög premie så att det täcker alla kostnader för försäkringen. Det låter kanske inte så fel men frågan är om det är rättvist? För oss hojåkare kan det innebära mer än en fördubbling av trafikförsäkringspremien, den del av försäkringen som du inte kan välja bort utan måste ha. En fördubbling av denna premie från en redan idag mycket hög nivå kan vara svårt för många att ta. Jag vet inte riktigt heller hur jag ska göra som har 6 stycken hojar som jag gärna vill motionera någon gång då och då!?

Men vad då rättvist? Åtminstone jag ställer mig frågan om det här synsättet gäller alla fritidsaktiviteter, alltså synsättet att kostnader och intäkter ska gå ihop? När det gäller båtfolket så kan man ju fundera över om du och jag som åker hoj då ska vara med och betala de flesta kostnader som samhället tar för detta kollektiv och det är inga små summor!? Jag har alltid haft som uttryck att min "båt" det är min MC efter som jag inte bor vid något större vattendrag.

Jag kan inte hjälpa det men jag tycker det luktar "förbud" snarare än att utjämna kostnader och intäkter! Jag tror att man ser en möjlighet att ytterligare begränsa möjligheten att överhuvudtaget bruka en MC!?

Upp till kamp ... får jag då säga men kanske också vinklat på ett lite annat sätt. Först och främst är det kanske i MC kollektivt självt som vi måste rensa upp bland avarter som t.ex filmer med tok-körningar och andra aktiviteter som får förbudsivrarna att resa ragg och använda alla medel för att få bort oss från vägarna. Det är du och jag som delar av MC kollektivet som kan vara med och påverka detta både genom aggerande och handlande när vi ser att dumheter pågår.


Jag lär säkert återkomma i denna fråga då jag tror förbudsivrarna inte kommer att ligga på latsidan med nya förslag för att få stopp på oss. Håll koll på vad partier och ledamöter säger nu när vi går mot val och gå gärna in i debatt med dem i dessa frågor! // HansR


Orginal eller höjt på R1200GS?

Ja det är frågan? När jag besökte Touratech förra veckan passade jag på och köpte en höjningsats för styret. Med hjälp av den satsen kan jag höja styret c:a 3 centimeter och på så sätt ändra körställningen något, framför allt när jag står och kör. Sagt och gjort! Nu är satsen inköpt och även monterad och det är ganska otroligt vad 3 centimeter kan göra!? Det blev en helt annan känsla och den passade min kroppsbyggnad mycket bättre. När jag står och kör blir situationen en helt annan jag slipper böja mig ner mot styret för att ha ett bra grepp. När jag står kunde dock höjningen fått vara 1-2 centimeter till :) Så här långt kan jag bara se positivt på detta ingrepp. Ytterligare en vinst med höjningssatsen är att jag nu slipper den Torx-hyllsa som gällt för orginalskruvarna, de nya skruvarna har vanlig sexkantsnyckel som är något lättare att plocka med och även få fatt i vid behov :) som det ser ut just nu så får definitivt denna höjningssats sitta kvar // HansR

Höjning
Höjningssatsen från Touratech, www.touratech.se

RSS 2.0