Oplogat ...

Ja nu har jag även premiäråkt med skidor på oplogad väg och visst har jag god hjälp av skidorna, utan skidor hade det aldrig gått med bildubb i däcken i alla fall hade det blivit mycket besvärligt. Det fungerar riktigt bra med skidorna när det blir spårigt och fästet inte är det bästa. Det märks också att det går riktigt bra att räta upp motorcykeln i fall fästet släpper det är bara att trycka till ordentligt med hjälp av skidorna så är jag snabbt på rätt köl igen :) Bäst går det helt klart på fint plogad snöväg då är det bara att stå på med skidorna strax över backen för att när så behövs trycka till lite grann. Bäst fungerar det i kurvorna om jag kör på innerskidan med lite lätt bakhjulssladd till viss del beror det på att skidan på höger sida får en ganska lång väg ned till backen. Jag tror att det beror på bågens form som blir lite mindre på Bumsen än på en med fäste längst fram i ramen.

Ser nu vintern ut på detta sätt så är det inte helt fel med skidor på motorcykeln :)  // HansR

 

Höjd för TomTom ...

Äntligen kan jag även visa höjd på min TomTom GPS :) Nu har jag fått rätt version av ett program som heter Tripmaster och som gör det möjligt att både visa höjd, spåra och mäta körtid plus mycket annat med hjälp av t.ex din TomTom Rider. Just Tracking(spårning) är sådant som många MC åkare saknar på TomTom men den här produkten ska göra det möjligt och dessutom i fler olika format som passar även andra GPS:er som t.ex Garmin.

Läs mer om produkten på forumet! http://mctouring.forum24.se/mctouring-about142.html // HansR


Hmm ...

Nu kan jag mäta upp 70 - 80 centimeter i terrängen och det väntas ytterligare 2o centimeter de närmaste dagarna!!! Jo nog ser det ut att bli ett riktigt rekordår! Nu har det blivit två helger på raken med mestadels snöskottning så jag hade faktiskt tänkt att det skulle bli en tur i helgen. Vi får se om vädret tillåter eller om det blir ytterligare en härlig snöskottarhelg :) eller ska jag säga :( En sak är dock säker och det är att det är bättre med snö än slask. Vi får se om mars får bjuda fina vintriga dagar med skön vårvintersol? // HansR


Snö, snö ...

Ja än så länge verkar det långt till vår och det är svårt att tro att allsvenskan i fotboll ska dra igång om tre veckor! Problemet är väl att det är så mycket snö att det även blir problem med MC-skidåkning. Turen till Röros blev inte av men det berodde främst på en envis snuva men som det ser ut nu var det kanske lika bra då det varnas för 3-4 decimeter nysnö under helgen. Jag håller dock redan på och söker efter ett nytt datum för visst ska jag försöka att komma dit innan snön ger sig för i år. Nackdelen är väl att ju närmar slutet på vintern vi kommer ju mer asfaltsväg kommer det fram = mindre "skidåkning". Jag kanske ska ställa upp i vasaloppet istället :)

Ja det blir till att skotta snö från garagetaket istället den här helgen för det vore ju olyckligt om det skulle rasain över alla "pärlor" som står där // HansR

Premiär ...

Ja då har det även blivit en premiärtur med de nya skidorna, det drog ut lite på tiden men det var därför att däckleverantören tog en månad på sig att leverera :(  Dagens väder var dock perfekt med -5 grader och lite lätt molnighet. I veckan kom också två decimeter med snö och gjorde vägarna riktigt vintriga, om de nu inte var det redan tidigare :) De första kilometrarna blev det lite försiktig körning för att känna in alla grejer och hur MC:n reagerar på olika typer av underlag? Däcken fick med detta upplägg såkallade "taxidubb", ståldubb med ett lite längre utstick än vanlig bildubb utfört av DDP (Dubbdäcksproffsen i Borlänge). Däcken jag valde blev Metzeler Karoo som har lite mer nabbar än vanliga adventuredäck. Tanken med dubben är förstås att kunna åka lite längre sträckor även på landsväg vílket blir lite besvärligt helt odubbat, på snöunderlag spelar det förstås mindre roll.

Provturen gick dock riktigt bra och det döjde nästan tre timmar innan jag var hemma igen :) Jag fick prova alla typer av underlag från riktigt snöig skogsväg till landsväg med bar asfalt i hjulspåren. Funktionen fick OK på alla underlag och det var väl bara i riktigt lös snö som det självklart blev lite problem med 100 villiga hästkrafter, då får man eventuellt köra med lite mer känsla i gashandtaget :) Som det ser ut och känns just nu så blir det definitivt fler turer och planerna växer nu sakta fram för en riktig långtur!? Jag skickar med lite bilder här nedan både på monteringen av skidorna och även en härlig vinterbild från en av Gagnefs byar.

   
Bild 3 visar hur det extra ramstaget är konstruerat som ska hjälpa till att ta upp kraften då det inte finns någon underram att förlita sig på. Nu är det en kombination med ett extra ramstag under motorn tillsammans med monterade notorbågar.

Skidorna hamnar självklart lite längre bak än normalt på grund av BMW:s konstruktion och det hämmar möjligen lite häftigare körning, det återstår att se hur framgaffel och framfjädring fungerar? Vid normal körning, som idag, märktes inget konstigt men som sagt jag tog inte ut svängarna helt på denna första tur. Jag provade dock att både köra på inner- och ytterskida och vad jag förstår så betedde bakdelen sig som den skulle i svängarna, härliga sladdar med innerskidan och helt på plats med ytterskidan.

Som sagt jag har väl både lite mer träning och körvana att inhämta med skidor då jag tidigare endast kört endurodubbat, men det gav mersmak och möjlighet att nyttja Bumsen även vintertid :)  // HansR


RSS 2.0