MCtouring i fokus ...

I Lördags var det så nattöppet på Touringbutiken i Djurmo. Vi var många utställare där som gjorde allt för att lyfta fram motorcykelåkandet i fokus, men det var ändå många, många som besökte evenemanget och som bidrog till att hålla stämningen hög :) Det blev mycket MCtouring snack och visst är det ett stort intresse för denna sort av MCäventyr, oavsett om det gäller krokarna hemmavid eller att korsa Sibirien, men det räcker också långt med allt där emellan :) Jag tror inte vi var tysta en stund´mellan 10 - 18 så länge vi nu körde bemannat. Det är också alltid lika kul att utbyta erfarenheter med andra likasinnade som gjort olika turer både långt och kort.

Helgen avslutades sedan med en skönt tur på Matchlessen. Det blev en tur på ca 4 mil och bara maskineriet bestämt sig för att starta så kunde jag njuta av turen i fulla drag :) // HansR

I väntans tider ...

Planerna börjar ta form och dagen K närmar sig, Nordkapp här kommer vi :) Köpte idag en ny karta över "Hele Norge 2007" och det kan ju behövas nu när den näst nordligaste punkten ska besökas. Lite tråkigt att det inte finns väg till den punkt som är nordligast och två timmars vandring enkel tur dit blir kanske för mycket för tidsschemat. Visserligen skulle kanske R1200GS fixa även den turleden men jag tror nog inte de är så förtjusta med MC åkning där. Hur som Nordkapp får det bli och hytte är nu beställd till den 17:e juni i Skarsvåg, så nära Kappen vi nu kan komma. Vet inte om det måste bokas i förväg men vi börjar ju närma oss midsommarhelgen och jag kan tänka mig att det är många turister som siktat in sig på den, på gott och ont. Återstår nu bara att hålla tummarna för bra juniväder på dessa breddgrader då det kan behövas för att hålla god värme :) // HansR

Nattöppet ...

... till helgen på Touringbutiken i Djurmo! På lördag har Touringbutiken sitt årliga arrangemang med nattöppet 10-24. mctouring.se kommer att delta och visa bilder och information från olika touringresor. Självklart blir det också mycket touringsnack och allmänt utbyte av både tips och idéer. Förutom mctouring.se kommer det också att vara en mängd andra aktiviteter som t.ex provkörning av MC, Häxrally (bara för tjejer), Annie Seel om Dakarrallyt, musik med Rotharrys samt enligt tradition så wokar kuprik fram mat åt sugna hojåkare. Så har du vägarna åt Djurmo och Gagnef på lördag så är du hjärtligt välkommen till "Nattöppet" // HansR

Tänka sig ...

... även den äldsta av husets trotjänare håller full vigör! Idag tog jag mig tid och plockade fram den gamla Matchlessen från -47 från sitt vinter ide. Jag kände att den nog behövde en genomgång men det visade sig inte vara speciellt mycket som behövdes. Sexvoltsbatteriet var laddat på ett par timmar och att tömma vevhuset på gammal olja var gjort i ett nafs. Sedan återstod bara att fylla på ny olja men då blev frågeställningen 10/40 eller 20/50? Det fick bli 20/50 oljan som är något mer trögflytande. Kanske, kanske kan det lindra läckaget något för det är ju ändå en engelsk gentleman :) När nu allt detta var gjort var det bara att rulla ut för ett första startförsök. I med choken, sätt tändläget för start, dekomprimera och flöda förgasaren. Döm av min stora förvåning när hela härligheten sjöng ut efter andra kicken! Den första kicken var ett bakslag. Jag kunde ganska snabbt justera upp tändläget och nu dunkade maskineriet som bara en sann engelsman kan med två slag i minuten :) Det blev nu åter dags att plocka fram "vurpollonet" och dra i väg på en liten tur genom byn. Vad ska jag säga? Kan denna njutning med ord beskrivas? Tänk att återigen få färdas fram på en encylindrig, långslagig gjutjärnsspis i solnedgången :) Jag vet inte om turen någonsin kunde ta slut men tiden och regnet som analkades gjorde ändå slut på det hela, men leendet kundet jag behålla hela kvällen :) :) :) // HansR

Det som göms ...

... i snö, nej nu var det ju inte riktigt snö men väl presenningar och filtar. Jag hamnade i ett av uthusen idag, och behövde där bereda plats för lite byggmaterial, och där stod den, den gamla Rödkvarnan från 1951. Det var några år sedan den var framme sist, fem tror jag att det var. Det kändes nu som det var dags igen och lufta den gamle med pedalkick och tankväxel. Väl utrullad på gården kunde jag konstatera att det var bensin i tanken men dåligt med luft i däcken. Nå väl det var ju snabbt fixat. Nu var det bara att flöda förgasaren och stänga chokespjället och trampa till på pedalkicken och så iväg ... Nja det var kanske lite väl optimistiskt efter fem år i uthuset, det blev både en, två, tre, fyra och även fem kickar men sedan kom där en tändning. Efter ytterligare ett par kickar så puttrade den igång och nu knattrade det fint över nejden :) In och hämta "vurpollonet" och så upp i sadeln och iväg. Det blev väl ingen långtur men väl en runda förbi kyrkan och sedan hem igen. Rödkvarnan knattrade fint och drog iväg både på ettans, tvåans och treans växel. Lite ovant med tankväxel men i de farter som åstadkoms här vållade det inga större bekymmer :) Jag skulle kanske packa denna goding och ta en tur till Norge? Tänk att få plocka växlarna upp för Trollstigen en efter en, i alla fall till summan tre. Eller kanske fick jag istället plocka delarna efter växellådan kurva för kurva :) Tål att tänkas på! // HansR

Kanske vore nått ...

Jorden runt på 101 dagar! Jorden runt på 80 dagar har jag ju hört talas om men jorden runt på 101 dagar och då på motorcykel genom det inre av sibirien, det är kanske en annan utmaning. Fredrik Persson heter en herre som likt DHL ska se till att frakten går helt varv runt. Lite fusk får det dock bli då stora hav ska passeras och jag kan då tänka mig en angenäm vila för en trött MCförare :) Du kan läsa mer om Fredriks äventyr på nedanstående länk: http://news.bmwinfo.se/Published/2007-05-07-891/ 

Vill du följa honom dag för dag så kommer han att skriva på sin egen blogg: www.expressen.se/101dagar, där han också kommer att lägga upp bilder under resans gång.

Är du sedan rejält sugen på att göra om bedriften så kan du vara med och försöka vinna hans hoj! Har den fixat ett varv så fixar den säkert också ett till :) // HansR

Så var vi då där igen ...

... har storleken betydelse? Tänk att denna fråga kan väcka sådana "allvarliga" diskussioner. Hur många kubik ska din cykel ha för att det ska vara en riktig motorcykel? Eller hur många kubik behöver du för att ta dig utanför stadsgränsen? Vad jag vet så är definitionen av en "motor-cykel" en cykel utrustad med en motor på mer än 50 kubik, det skulle då bli en motorcykel och inte en moped. Hur långt kommer du då per kubik? Frågan är väl om det är kubiken som avgör hur långt du kan förflytta dig eller om det möjligen är andra faktorer? Jag brukar säga så här när jag fått frågan om inte motorcykeln är för liten för att åka på MCtouring. Sitter du skönt och njuter du av en tur på en timme eller mer? Får du rum med den packning du behöver? Kan du hålla normal landsvägsfart utan att du behöver ligga ner över tanken? Ja då borde det inte vara något problem att åka i princip hur långt som helst!

För mig är storleken på ramen viktigare än antalet kubik och med det menar jag vikten av att sitta bra för att fullt ut kunna njuta av körningen. Om du är 150 cm lång njuter du kanske inte så mycket av körningen på en cykel med  (för) stor ram och på samma sätt är det för en person som är 200 cm i strumplästen om ramen är för liten. Tyvärr brukar storleken på ramen och kubiken hänga ihop och en orsak är väl att det tar mer plats att härbergera en 1500 kubiksmotor än en 500 kubiks dito. Personligen kan jag dock säga att jag med mina 184 cm under den största delen av min MCtouring karriär (ca 15 år av 30) aldrig haft större motorcyklar än 500 kubik. Några av mina skönaste resor har jag också genomfört på dessa maskiner och den senaste för två år sedan på en CX500 från 1981. Den tog mig från Gagnef till Bodö och hem igen (ca 300 mil) med mängder av underbara kurvminnen :) Det måste väl vara roligare att landa på kvällen, vid den hyrda stugan eller det resta tältet, och känna välbehag i hela kroppen efter dagens kurvor än att känna värk i varje led efter en brottningsmatch i varje kurva, ... eller?

OK är ditt intresse riktat mot att glida fram längs byns boulevard, och skaka loss sibylla-kioskens grundstenar, så är det kanske skönt om det mullrar lite extra, men då har du väl heller inget behov av att lämna stadsgränsen? Eller är du sporthojsfantast och hellre räknar hästar per kilo än kubik? Smaken är som baken delad, och den mångfalden ska vi glädjas åt, men låt oss slippa tugget om hur många kubik det ska vara för att det ska vara en riktig motorcykel. Det finns många som gjort världen på sin resa på motorcyklar med mindre än 700 kubik, dom hade definitivt inget behov att öka sin potens med hjälp av extra cylindervolym :) // HansR

Säkerhet för mig ...

... eller någon annan? Jag läste i helgen en artikel om hojåkandets underbara liv och på den punkten kan jag väl inte annat än hålla med :)  Längre in i artikeln blev det dock lite svårare då den härliga känslan av att vara långt från Sverige och Vägverket uppenbarade sig!? Jo nu var ju denna hojåkare kommen till Medelhavet och nu gällde det att njuta fullt ut, så av med ryggplatta och skinnpaj så fort som möjligt för här finns ju inte det svenska Vägverket!!!??? Jag undrar vem jag tar på mig säkerhetsutrustninge för? Är det Vägverket eller kan det må hända vara för min egen del? Jag förundras ofta över det faktum att bara du kommit bort från Sverige så då är det rätt att båda plocka av sig sina skydd och även ta sig ett glas och köra ändå. Jag undrar om dessa hojåkare någon gång har sett en person som ramlat med sin hoj endast i förd shorts och linne, i stan vid en fart lägre än 50 km/h? Det brukar bli tredje gradens brännskador men faktiskt värre än så då eld till viss del renar men inte smutsig asfalt! Tyvärr är detta en trend som faktiskt börjar synas mer och mer även här hemma, trots svenska Vägverket. Förra sommaren sågs mängder med hojåkare iförd endasr shorts och linne. I ett fall även badtofflor! Undrar vad som händer med en sådan fot i en nödsituation? Tänk när tofflan rullarupp sig och tårna går direkt i asfalten, huva :( Jag önskar er alla en härlig MCsäsong men för er egen skull, tänk efter före! // HansR


RSS 2.0