Upptakt ...

Ja idag var det lite av upptakt för den del av BMW-klubben som representerar Dalarna! Det var en mek- och fikaträff hos EMD i Gagnef där det både pratades mekproblem, extrautrustning och GPS:ens vara eller icke vara på MC turen. Det var glatt gäng med "ungdomlig" medelålder som samlades i Gagnef under ledning av Stefan Matsson, distriktsombud. Jag skickar med en bild av på några ur skaran. Märk att för en gångs skull så åkte de flesta MC till träffen, månne var det vädret som gjorde sitt :) // HansR

image208

TomTom och Garmin...

...äntligen! Som sagt äntligen har jag fått hjälp att hitta en konverterare från TomTom's ITN filer till Garmin (GPX Mapsource filer). Det är Magnus Jinstrand som visade mig en programvara som löste detta probelm, Tack! Magnus har även skrivit en instruktion på hur det hela går till som du kan tanka ner från http://www.mctouring.se/. Instruktionen hittar du på "Webbshoppen" och här är adressen direkt till sidan:

http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=126&Itemid=41

Så nu är det bara att plocka filer mellan TomTom och Garmin och inga mer problem med antingen eller :) // HansR

Google Maps ...

Jag blir mer och mer lyrisk över Google Maps och på det sätt som kartan presenteras. Jag upplever att jag får en helt annan överblick över vägar och alternativa vägar utan att jag tappar bort mig bland allt som en vanlig karta aldrig kan filtrera bort. Zoomar jag in på en inte allt för djup nivå, en lagom överblicksnivå, ser jag bara de vägar som är mest intressanta när jag är på asfaltstouring. Det går också mycket bra att hitta andra ännu mindre vägar som gamla forvägar och andra grusvägar men där är jag lite mer utlämnad åt "testet" eftersom det inte alltid framgår om vägen är öppen eller stängd för allmänheten. För att ytterligare testa hanteringen av Google Maps har jag nu också lagt upp en ny sida "Norska Favoriter" på http://www.mctouring.se/, där visar jag med hjälp av Google Maps några av mina favoritvägar i Norge. Sidan med "Norska Favoriter" hittar du på denna länk:

http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=128

Som sagt prova gärna att använda Google Maps, om du inte redan gjort det! // HansR

On the road ...

Äntligen!!! En vecka med mer MCkörning än bilåkning :)  Det var faktiskt på tiden! Härligt väder har det också varit den här veckan och än bättre ser det ut att bli så nu är det bara att damma av för de som ännu inte gjort det och inleda en ny härlig MCsäsong!

På hemsidan http://www.mctouring.se/ har jag också nu börjat lägga upp ruttbeskrivningar med Google Maps. Den som är intresserad kan se det första upplägget på nedanstående adresser:

http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=124&Itemid=40
http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=123&Itemid=40

Inte alls dumt med denna interaktivitet och direkta koppling till bra kart material :)
Använd gärna också knapparna "Ter" och "Sat" för att få ytterligare en dimmension i visningen. Framförallt "Ter" som ger toppografin fungerar perfekt i Norge där det som sagt är lite höjdskillnader.

Ha en riktigt skön MChelg // HansR

Vårkontroll ...

Ja så var det då dags igen för den tvååriga kontrollbesiktningen. Jag är tacksam för att det nu är två år mellan varje tillfälle för det blev ett väldans rännande när alla MC skulle in varje år :(  Tyvärr har jag dock lyckats med att förlägga besiktningen inom samma tvåårsintervall för fyra motorcyklar så nu får jag det lugnt ena året och ett rännande det andra. Besiktningen idag gick bra och jag hade väl inte heller förväntat mig annat. En V-twin i custom utförande brukar inte ha allt för många svaga punkter och det är skönt :) Turen idag var kanske inte av det varmare slaget men jag tror termometern letade sig upp mot 5 grader fram på eftermiddan. Meterologerna lovar dock sol till helgen och temperaturer upp mot 8-10 grader, så vem vet kanske det blir den första riktiga vår-MC-helgen den här säsongen? I alla fall på mina breddgrader :) // HansR

Trögt, trögt ...

Ja inte hade jag tänkt att april skulle bli årets vintermånad, men nu har det i princip snöat varenda dag denna månad!? I nästa vecka är det dags för den första hojen att besiktigas och självklart är det Custom modellen, inte direkt den bästa för vinterväglag. Jag må hoppas att detta är helgen då vintern ger sig och våren startar på allvar. Vi håller tummarna för att det blir så!!! // HansR

Härlig vårsol ...

... och frost i skägget på samma gång :)  I helgen blev det möjligt att lukta asfalt igen! Termometern stod bara några grader över noll men vårsolen värmde glatt ändå. Nu blev det inte bara en tur i vårsolen utan även en tur till Falun och lite 50-årsfest. Fester brukar ju dra ut på tiden, och så även denna gång, så hemfärden fick göras i mörker och -2 grader. Trots omständigheterna var det en skön och behaglig färd på torra och fina vägar så det blev att njuta MCåkningen fullt ut ändå :) Veckan som kommer ser inte lika lovande ut 0 till +3 grader och risk för snöblask, vore det inte för det hemska saltet så går väl även det. Nej nu behöver vi några rejäla regnskurar som tvättar ren vägbanan från salt och att sedan termometern håller sig ovanför nollan // HansR

RSS 2.0