Dolomiterna ...

Ja då var även filmen från Dolomiterna 2010 upplagd på YouTube. Härliga bilder att drömma sig tillbaka med till alla pass och underbara MC vägar :) Synd bara att det ska vara så förtvivlat långt att åka innan man är där :( Antingen blir det många långa mil på tyska autoban eller så får man tränga in sig i skakig tågkupe mellan Hamburg och München, men visst ska du ha roligt får du också lida lite pin :) Har du riktigt gott om tid hinner du även med att åka alla fina MC vägar i Tyskland på vägen ner men då behövs det säkert ytterligare minst en vecka. Filmen kan du i alla fall se på mctourings egen YouTube kanal.

Filmen: http://www.youtube.com/user/mctouringse#p/a/u/0/NVmHx4jvku8

YouTube kanalen: http://www.youtube.com/user/mctouringse

GPS, GPS ...

Ja många GPS:er har det blivit och mycket tryckande på knappar och tryckkänsliga skärmar men en sak är då säker samma väg till målet skulle det aldrig bli :) Helt klart är att beräkningsalgoritmerna ser olika ut för olika fabrikat men även modeller från samma tillverkare. Jag har utgått från den grundinställning som GPS:erna levereras med och det står också helt klart att det inte alltid är till fördel för oss motorcyklister. Minst en av GPS:erna som är specifik för MC vill helst välja större vägar trots att det innebär lite senare ankomst till målet!? För en motorcyklist känns det inte riktigt rätt att söka sig till stora vägar då de roligaste ofta är de små. Nu går det att under inställningar bryta sig ner i menyerna och ställa om en del parametrar men jag vet av erfarenhet att det är många som aldrig gör sådant och då blir det till att åka större vägar om GPS:en ska leda :( Jag fortsätter att testa och jämföra men också ändra inställningarna så får vi se om det ger andra resultat? Fortsättning följer! // HansR

Åter vardag ...

... eller kanske inte? Till viss del är det väl så för idag var det åter till jobbet och det var inte så svårt då regnet hällt ned mest hela dagen. Kvällen gav sedan möjlighet att testa något nytt på MC himmeln och det är BMW's nya flaggskepp GTL K1600 med den nya sexcylindriga motorn och 160 kusar och som kvalar in på en ganska rejäl torrvikt om 321 kilo. Det blev test med passagerare och det märks direkt att cykeln är förvånasvärt smidig trots sin höga torrvikt och med passagerare som ett extra plus på vikten. MC'n är sexväxlad men det var mest tre växlar som gällde för körning, redan vid 50 km/h så satt sexans växel på plats!? Känslan som jag får, van som jag är med max två cylindrar, är var sjuan, åttan och nian har tatt vägen? Vid vanlig körning från 40 upp till 200 verkar det som det räcker med sexan, men det är klart ska du känna av de där 160 kusarna så lär du väl ta den upp mot 7 - 8000 varv och då kan det vara läge att växla lite mer men då tjuter det också ganska bra från de sex cylindrarna. En sak blir jag dock inte riktigt klok på och det gäller alla LT maskinerna och det är kåpglaset. Hur jag än ställer in det, elektrikst inställbart, så blåser det mer om huvud, hals och axlar än vad det gör på min GS1200. På min GS kan jag utan problem köra med öppet visir trots hastigheter upp mot 120 och där över men på LT maskinerna är det knappt möjligt, i någon ut av alla olika lägen som kåpglaset kan ställas!? Ska det vara så svårt att få till? Helt klart är i alla fall att du färdas med komfort på en sådan här maskin men som frugan avslutade det hela - du märker ju knappt att du färdas på en MC? // HansR


Hemma igen ...

Ja då var man åter hemma igen och det står uppackning och tvätt på agendan, aldrig lika roligt som att komma iväg och vara på resa :(  Jag kan bara medge att känslan för mig är precis som alltid efter en resa, jag skulle kunna starta en ny imorgon :) men nu är det åter till arbetet som gäller och någon ny resa är ej planerad för denna sommar så det blir till att börja planera för nästa sommar, och det är ju inte så dumt det eller :)

Och givetvis mellan två somrar kommer också en vinter med nya äventyr men det ska vi väl kanske inte tänka på nu :) // HansR

   
Bilderna: Hela gruppen, Sognefjord, Gaularfjell, Sognefjell

Steinvik ...

Ja då har vi vänt åter mot Sverige även om vi fortsatt är kvar på norska sidan. Vi nådde idag Mjösa och Ringsaker/Moelv där vi bor på Steinvik camping. Idag har solens lyst med sin frånvaro men det har varit uppehåll under hela färden, väl framme på campingen har det kommit ett par mycket lätta skurar. Vi har nu haft vår avslutande middag och imorgon bär det av åt olika håll beroende på vart i Sverige vi ska, de första lämnar oss direkt och tar E6:an ner mot södra Sverige. Resterande del av gänget far vidare mott Stöllet i Värmland där vi också har en avslutande lunch. Jag skickar med en bild som får sammanfatta lite av de upplevelser vi fått på årets SMC-resa "Norge 2011" // HansR



Foto: Ingemar Arvidsson, Sjöbo (Bomstation på Tindevegen)

Aurland ...

Ja vad ska jag säga!? Inte kan det väl bli mycket bättre än så här ... Idag har vi kört både över Jotunheimen, Tyin och Aurlandsfjellet i med klarblå himmel och strålande sol, inte ett moln i sikte så långt ögat såg :) Jag brukar ju ofta säga att det tar tid att åka i riktigt dåligt väder men det är nog lika med riktigt fint, för då blir det om inte annat många underbara stopp för att njuta vyer :) Många serpentiner har det blivit och vi har pacerat 1000 meters vid tre olika tillfällen för att sedan åter landa vid fjordens stilla och lugna vatten. Just nu sitter jag i en hytte efter riksväg 50 vid Österbö Fjellstove och begrundar några helt fantastiska resdagar. Tyvärr är det nu slut för denna gång och vi påbörjar resan hemåt och mot regnet om nu prognosen står sig? Som det ser ut just nu så möter vi det närmare gränsen och återstående väg hem, men efter dessa helt fantastiska dagar så kan jag nog ta även det :) // HansR

Skjolden ...

Klarblå himmel och strålande solsken, äntligen fick även Norge del av lite härligt sommarväder :) Idag har vi åkt över fjäll efter fjäll med helt fantastiska vyer och trots allt detta var vi inte mätta nog utan tog även en tur upp till Norges Tak, Sognefjell. Nu när vi ändå var så nära och solen sken från en blå himmel är det självklart värt att passa på. Återstår att summera hur många tusen bilder som blev tagna idag :) I morgon bär det åter upp mot Sognefjell men denna gång tar vi av i Turtagrö och tar Tindevegen ner mot Övre Årdal. Sedan far vi upp över Tyin innan det bär av ner mot Laerdal och Sognefjord igen. Valet blir sedan svårt, eller kanske inte, om vi ska ta världens längsta fordonstunnel eller gamla vägen upp över fjället med den fantastiska utsikten över Aurlandsfjorden, även den del av Sognefjord. Vi håller tummarna för fortsatt bra väder och ser fram emot ytterligare några fjällpassager // HansR

Djuvik ...

Ja nu har vi nått Sogn og fjordane vårt temamål för resan. Vi blörjade dagen med gråmulet och lätt regn men ganska snart gav det sig och molnen lättade mer och mer för varje mil. Den sista biten av väg 13 över fjället mot Vik då sken åter solen från en nästan klar himmel. Utsikten var magnifik över Sognefjord och kvällen på campingen i Djuvik kunde inte vara bättre. Det blev grillat framför ett sceneri med tumlare som tumlade om i det glittrande vattnet tillsammans med lite blekare knuttar som sökte svalka:) Prognosen för resterande del av resan ser också lovande ut med ett högtryck som placerats sig rakt över det norska vestlandet. Vi får se om den håller nu när det bär av runt fjorden och upp mot Jotunheimen // HansR


Eidfjord ...

Ja då har vi kommit till Eidfjord och andra övernattningen i Norge på vår resa. Så här långt har vädret varit acceptabelt och vi har endast haft några korta skurar som även lyckats att komma då det varit dags att köra lite tunnel och då passar det jätte bra med lite tunnlar, men endast då :) Ett däckbyte har vi även hunnit med på grund av att slitbanan börjat att separera från övriga delar. Vi fick dock bra hjälp av Vianor i Kongsberg och de som kom efter på grund av detta kunde ansluta till oss precis till middag här i Eidfjord. Vi hade också en otäck avkörning på grund av bottnande fjädring men tack och lov gick både människa och maskin att reparera och så bra att det gick att fortsätta med på resan :) Det syns att det fortfarande är mycket vatten och både älvar och forssar strömmar på med stor kraft För morgondagen är det lite frågetecken om vädret men vi kan se på prognoserna att det sker en viss stabilisering dag för dag, kanske är det äntligen Norges tur att också få några fina sommardagar? Norge har fram till dagsdato, i alla fall på vestlandet, haft en ovanligt blöt sommar och ställe som Lom har redan fått hela den normala nederbörden för ett helt år. Vi håller tummarna för en stabilisering och ser fram emot morgondagens kortare tur fram till Sognefjordens strand via Hardangerfjorden, Voss och kanske även Stalheimskleiva? // HansR

Charlottenberg ...

Ja då blev då till sist packningen klar natten mot lördag och sedan hade vi en riktigt härlig tur till Charlottenberg där själva resan startar imorgon. Inget regn i sikte under hela dagen och en behaglig temperatur på 22-23 grader mest hela tiden. Intressant redan nu att se hur olika GPS:erna jobbar och det är inte givet att det är den snabbaste vägen som ges även om jag önskat det vid min ruttplanering!? En av GPS:erna ville hela tiden hellre välja stora vägar än små även om den mindre vägen skulle innebära snabbare ankomst med 10-20 minuter beräknat på laglig hastighet. Intressant då det också är en GPS speciellt för MC. Varför skulle en motorcyklist hellre välja stora än små vägar!? Jag får studera ruttinställningarna i kväll och se om det är något som är galet inställt från fabrik?

Imorgon startar resan och förhoppningsvis är då alla på plats här i Charlottenberg, just nu är det väl bara tre namn som saknas på listan // HansR

Norge 2011 ...

Ja nu har det varit en riktig stresspackning inför avfärd mot Norge 2011 och årets SMC Travelresa som också är ny vad gäller upplägg med rutter och övernattningar. Imorgon bär det av till Charlottenberg vid norska gränsen för att möta upp övriga deltagare inför starten på söndag morgon. Rutten tar oss via Oslofjorden till Hokksund, Geilo, Eidfjord, Voss, Djuvik, Vangsnes, Vassenden, Skei, Sogndalsfjöra, Skjolden, Vassbakken, Tindevegen, Årdal, Borgund, Aurland, Gol, Fagernes, Dokka, Ringsaker, Elverum, Flisa och sedan åter till Sverige för att avsluta i Stöllet. Tyvärr har Norge haft ett riktigt skitväder i år men det ser ut som att vi klarar oss med växlande skurar och sol, så det kan nog ändå bli bra MC väder: Trettio grader i skugan är ingen höjdare på MC resan och det var vad vi hade här i Gagnef idag, passar utmärkt när man kan ligga och sola sig :)

Jag försöker uppdatera vart efter vi tar oss fram och jag lyckas hitta uppkopplingar som fungera.

Denna resa blir också lite speciell då jag ska testa ett antal nya GPS:er för MC-Folket, det är Zümo 660, Garmin Nüvi med stro skärm för bil, TomTom Rider 3, Oregon 450, Navman (stor skärm som kostar 549:-!!!) samt Navigon i en Samsung Galaxy II (Smartphone). Det var också tänkt en Ipad2 men den har tyvärr inte kommit så det testet kvarstår till senare, det borde bli världens största MC-GPS med sina 10 tum :) Jag har dock haft ett stort problem idag och det är att få plats med alla GPS:er på styret men det är nu löst :) Det blev RAM-mount med alla sina olika fästen som löste det hela, jag tror de har fästen för alla modeller av styren och GPS:er. De flesta GPS:erna levereras också med RAMs fästen som orginal, det säger nog allt. För tre av GPS:erna krävs också en vattentät väska/box och det är Nüvi, Navman och Smartphone som inte klarar väta. Vi får se lite senare fram i höst hur testet avlöpte // HansR



Som synes är det fortsatt inget problem att se hastighetsmätaren även om GPS:erna är bättre som sådan :)
Jag tror inte heller att jag ska förlita mig på dem för själva körningen för det kan nog bli lite förrvirrat :)

RSS 2.0