Grus eller asfalt ...

Ja hur många gånger har jag inte ställt mig den frågan? För mig själv spelar det ingen större roll men de jag brukar åka med är inte alltid lika intresserad av att köra grus. Efter som vi nästan alltid väljer de minsta vägarna så blir det ibland lite tveksamt om det är grus eller asfalt när ingen av oss tidigare åkt just den sträckan. Nu har jag dock hittat ett botemedel mot detta! Vägverket säljer "Bärighetskartor" över Sverige där man även ger besked om grus eller asfalt :) Det innebär att du lätt kan se redan hemma vid planeringen hur det ser ut med de tänkta vägarna. Tyvärr är kartorna inte hundraprocentiga men väl över 95% rätt tycks de ändå hålla, och det må väl vara väl nog. Det finns två varianter av dessa kartor och det är Länsindelat och regionsindelat (Vägverkets regionsindelning). Så här långt tycker jag det räcker med att köpa den regionsindelade då detaljnivån verkar vara exakt den samma för de olika kartorna. Regionskartan täcker ju då också mycket större del än vad en länskarta gör. Kartorna kostar 70:-/st och 600:- för alla regionskartor över hela Sverige. Kartorna kan beställas direkt på webben i Vägverkets egen webbshop. Du hittar mer information och beställningsrutiner på denna länk: http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/itemlist____327.aspx

Regionskarta region MITT

Ett bra sätt att ha lite kontroll vad gäller asfalt eller grus när du utforskar det alternativa vägnätet bortom riksvägnätet, för det gör du väl? // HansR

Berlin ...

Ja daa sitter jag vid Checkpoint Charlie i Berlin och försöker förstaa historiens vingslag. Saa här laangt har jag hunnit med ett MC-shop besök och det hos POLO (http://www.polo-motorrad.de/) Tyvärr blev det en miss vid första försöket daa det visade sig att Berlin har tvaa gator med samma namn och jag valde förstaas fel :( Vi faar se om jag hinner med även ett besök hos LOUIS ( http://www.louis.de/) som kanske är den största kedjan. Priserna är allt mellan 10 - 40% mot priserna i Sverige. Vissa saker är rejält billigare och andra är har ungefär samma pris eller ca 10% ner mot Sverige. Utbudet är dock mycket större och det finns en hel del som jag aldrig sett i Sverige mer än via Internet. Vi faar se om det blir naagra bra affärer eller om jag bara faar gaa runt och kläma och känna :) // HansR

Ps. hittade inget "A med ring över" paa det tyska tangentbordet saa det fick bli "AA" istället :)

Grusväg eller asfalt ...

Ja den frågan kan jag ställa mig efter dagens tur på, enligt kartan, asfalterade vägar!? Det var dock mycket svårt att se någon asfalt för allt lösgrus som låg i drivor efter vägen :(  Jag är väl inte den första att i frågasätta Vägverkets metoder för att underhålla vårt vägnät men kan verkligen detta vara en bra metod!? En tjänst bjuder de ändå på och det är att vi slipper separata halkbanor för bättre och halare än så här kan det väl knappast bli. Vad är det då jag försöker beskriva, jo det är metoden att laga asfalterade vägar genom att bespruta dem först med oljeklister och sedan med lösgrus i form av små stenar. Idag när jag tog vägen över Valsan hade dom varit där och fullkomligt dränkt vägen med sådant lösgrus. Små lösa stenar på en hård asfalterad yta ger problem i körningen oavsett om du färdas på två eller fyra hjul. Ytterligare en oönskad effekt är den blästring som blir fallet när du färdas genom sådana drivor och än värre när du möter någon som inte direkt håller igen :(  Det borde väl ändå vara en regel att vägen ska soppas direkt efter en sådan behandling? När den tredjedel av stenarna som fastnar väl sitter där, tar inte mer än någon timme, så borde resterande tredjedelar bort från vägbanan. Jag kunde bara beklaga att jag just lagt om från grus- till asfaltsdäck på MC:n :( Jag skickar med några bilder som jag tycker talar sitt tydliga språk // HansR  (Klicka på bilden så får du upp den i större format!)

    

Åter i sadeln ...

Ja då fick jag åter chans att ta mig en liten tur igen efter allt slit med husmålning och annat. Tyvärr var det en dag då det blåste 20 sekundmeter i byarna och jag hade fullt upp att göra att hålla MC:n på vägen. Ja det blåste så mycket att cykeln höll på att blåsa om kull när den stod på sidostödet. Men som sagt det blev en tur med Banverket MC gäng, som dagen till ära bestod av två personer!!?? Dålig uppslutning! Turen tog oss ner via Rämshyttan till Grangärde och Fredriksberg. Ett tag trodde vi faktiskt att vi skulle bli tvugna att vända och det var när vi försvann in i dimman, eller rättare sagt en tjock stickande rök från närliggande skogsbrand. Det gick dock bra och när vi väl komit förbi så sken solen åter igen, men det fanns nog risk att vägen snart skulle stängas av för vinen låg på åt just det hållet och 20 sekundermeter sprider nog branden ganska bra. Det var helt klart ingen höjdare för de människor som bodde i byarna vi passerade för röken var tjock och stickande. Väl i Fredriksberg fick vi oss dock lite fika på Vildmarkscafét innan vi kunde fortsätta turen med sträckan Fredriksberg - Lindesnäs, kan det bli bättre :) // HansR

För varmt ...

Kan det bli för varmt? Ja enligt mitt tycke är det för varmt när temperaturen seglar upp över 25 grader och närmar sig 30 gradersstrecket. Måhända kan det väl vara OK på en skön badstrand men i MC sadeln är det ingen fröjd med den temperaturen. Nu ska jag väl inte bara klaga men hur det än nu är så blir det inte mycket MC åkning när vädret är som det är just nu. Eventuellt får jag kliva upp lite tidigare och njuta av de fantastiskt sköna mornarna då tempen är mellan 18 och 20 och solen ännu inte nått zenit :) Med en lite annorlunda dygnsrytmen kan det blir riktigt gott även när vädret är överdrivet positivt :) // Varma hojhälsningar HansR

RSS 2.0