Grus eller asfalt ...

Ja hur många gånger har jag inte ställt mig den frågan? För mig själv spelar det ingen större roll men de jag brukar åka med är inte alltid lika intresserad av att köra grus. Efter som vi nästan alltid väljer de minsta vägarna så blir det ibland lite tveksamt om det är grus eller asfalt när ingen av oss tidigare åkt just den sträckan. Nu har jag dock hittat ett botemedel mot detta! Vägverket säljer "Bärighetskartor" över Sverige där man även ger besked om grus eller asfalt :) Det innebär att du lätt kan se redan hemma vid planeringen hur det ser ut med de tänkta vägarna. Tyvärr är kartorna inte hundraprocentiga men väl över 95% rätt tycks de ändå hålla, och det må väl vara väl nog. Det finns två varianter av dessa kartor och det är Länsindelat och regionsindelat (Vägverkets regionsindelning). Så här långt tycker jag det räcker med att köpa den regionsindelade då detaljnivån verkar vara exakt den samma för de olika kartorna. Regionskartan täcker ju då också mycket större del än vad en länskarta gör. Kartorna kostar 70:-/st och 600:- för alla regionskartor över hela Sverige. Kartorna kan beställas direkt på webben i Vägverkets egen webbshop. Du hittar mer information och beställningsrutiner på denna länk: http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/itemlist____327.aspx

Regionskarta region MITT

Ett bra sätt att ha lite kontroll vad gäller asfalt eller grus när du utforskar det alternativa vägnätet bortom riksvägnätet, för det gör du väl? // HansR

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0