Checklistan ...

... som jag helst ser att du aldrig får användning för!  Men om det nu händer så kan det vara bra att ha med en sådan "Checklista" som stöd för minnet, för som sagt, detta är inget vi håller på med dagligdags. Hoppas jag!? Jag har lagt upp en cheklista för OLYCKA på http://www.mctouring.se/. Listan är i punktform och beskriver i mycket korta steg hur jag bör reagera på olycksplatsen och i vilken ordning jag bör göra saker beroende på vad det är som hänt. Upplägget är hämtat från de nyckelord jag antecknade vid en förstahjälpenkurs med SMC. Jag har också verifierat upplägget med sjukvårdskunnig personal. Utskriven form går den att plasta in (klipp möjligen bort lite vita kanter, ochh lägga tillsammans med de förstahjälpen paket som du alltid har med på MCturen. För det har du väl? Checklistan kan du "tanka hem" på den här adressen (Microsoft Word-format XP/2003):
 
http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=126&Itemid=41

Som sagt, jag hoppas du aldrig behöver använda den // HansR

Äntligen ...

Idag var det så dags att ta den första riktiga vårturen på annat än vinterMC :) Visst det var lite snö och is de första 200 metrarna från Garaget ut till vägen och det var ca minus 3 i luften men vårsolen lyste :)  Det kändes riktigt skönt att åter lukta torr asfalt och förnimma en vår som faktiskt är på väg. Någon vecka till och all snö är borta och vårkänslorna kan spricka ut i full blom. För visst blir det så :) // HansR

Nya tjänster ...

Nu har mctouring.se (http://www.mctouring.se/) berikats med en egen webbshop!  För att göra det möjligt att lätt tillhandahålla dokument, filer och ruttförslag för GPS har jag lagt upp en webbshop. Där presenteras det material som finns tillgängligt idag och det kommer att fyllas på med mer vart efter. Ruttfilerna är än så länge bara passande för TomTom men de går också att visa direkt i Google Maps. mer information finns i shoppen.
 
Webbshopen hittar du i menyn på hemsidan men här nedan kommer också en direktlänk: http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=126&Itemid=41

Annars lyser solen från en klarblå himmel och det vore som upplagt med skön tur i vårsolen, men temperaturen ja den ligger på -20 på nätterna så än är det väl inte full vår :) // HansR

Ull i alla väder ...

Att ull är bra i kläder för aktivt bruk är sedan länge verifierat och under de senaste åren har också ull kommit ordentligt i ropet igen. Jag har provat många olika varianter och helt klart är att det fungerar helt ypperligt vid MCtouring. Du tänker kanske inte så mycket på ull-kläder när det är över 25 grader varmt ute men under andra betingelser är det ett utmärkt material. En av de största fördelarna med ull är att det värmer trots att det blivit blött. Det som varit mitt största bekymmer med ull-kläder är att få tag på bra och praktiska plagg samt någon som saluför sådana?

En av de större leverantörerna som finns tillgänglig över hela landet är Ullfrotté (Woolpower i Östersund http://www.ullfrotte.se/). De har många bra produkter och återförsäljare över hela landet, se hemsidan. En annan, ny kandidat för mig, är Ullmax (http://www.ullmax.se/). Ullmax har inte så många produkter men väl några riktigt bra och lämpade för just MC åkare! Deras försäljningskanal är inte via butiker på stan utan genom olika föreningar idrottsklubbar, MCklubbar etc. Föreningarna får behålla mellan 15-30% av intäkten från försäljningen och det även om du handlar från Ullmax webbshop. När du handlar väljer du helt enkelt vilken klubb du vill stödja :) Alla plagg är inte ullbaserade men de som är det verkar riktigt bra för sitt ändamål. Jag har inte hunnit testa dem fullt ut men så här långt känns det riktigt bra och då främst som förstärkningsplagg vid lite kallare väderlek. Även andra underställ från Ullmax har fått bra kritik och här är en länk till ett test av underställ i micropolyester http://www.ullmax.se/docs/Bast_i_test_Skogssport_nr1_2008.pdf Ytterligare en av mina favoritplagg i ull är strumpor och både Ullfrotté och Ullmax har ett urval av sådana som också de lämpar sig mycket väl vid MCtouring.

Någon som känner till ytterligare bra leverantörer av ull/ylle plagg? // HansR 

Vintertouring igen ...

Ja nu är det åter riktigt vinterköra som gäller. Vägarna är härligt isiga och snöiga, i alla fall de mindre, och det är helt OK med dubb igen :)  Visst hade jag väl egentligen sett fram emot en påskhelg med den första riktiga barmarksturen men nu blev det inte så och då får det väl bli dubbat istället. Eftersom vägarna är jämna och fina av snö och is är det riktigt härligt att köra, det går så mycket bättre än när det blir spårigt efter all bilhjulsnötning. Vi får se nu om vintern fortsatt håller i, det låter som att SMHI varnar för mer snö under påskhelgen? // HansR

Det gick inte ...

... alls :(  Ja då var tänkt att ske en liten premiär i vårsolen på barmarkshojen, trodde jag i alla fall :(  Det visade sig att trots att jag underhållsladdat batteriet så sent som för en månads sedan så var det blott 4,2 volt i batteriet!? Motorcyklar och batterier ja det är inte några roliga grejer. Där fick jag för att jag inte också plockade bort en kabel från batteriet :(  Nu var jag ändå tvungen att åka en sväng så det fick tyvärr bli bilen och den enda trösten var väl att solen också försvann samtidigt som jag gav mig iväg. Ja nu får den premiären vänta ytterligare ett antal dagar eller veckor för nu kommer det tydligen snö igen, vad ska man tycka om det? // HansR

Jag har mött våren ...

... på riktigt :)  I helgen gjorde jag ett besök på sydligare breddgrader närmare bestämt i Hannover och CeBIT mässan. Där var det helt klart vår och motorcyklar lite varstanns längs vägarna. Jag passerade dessutom ett öppethus hos BMW i Hannover utan möjlighet att stanna, det kändes mycket tungt :(  men jag kan i alla fall hälsa att det finns en vår, en riktigt vår, och den kommer med all säkerhet att infinna sig här, även om det kan dröja ytterligare några veckor :)

image207

Vinterträff ...

... eller var det en vårträff? Ja det blev nog både och :) Ja nu är jag hemkommen igen efter ca 45 mils åkning på allt från vintriga skogsvägar till vårvarma asfaltsvägar. Färden tog mig till Karlskoga och Auroraträffen, jag tror det var den 28:e i ordningen? Färden dit började i full vinter då snön föll under fredag natt och gjorde alla småvägar snöbeklädda. Solen sken dock från en klarblå himmel och det var ett underbart vårvinterväder. Men ju längre söderut jag kom destå mindre snö var det och destå mer slask blev det :( Det var riktigt grisigt ett tag innan jag nådde Hällefors och Loka brunn där våren mötte upp :) Nu blev det torra och fina asfaltsvägar ända fram till Karlskoga. På lördagen slog dock vädret om och nu regnade det mest hela dagen :( Trots det var humöret på topp och träffens stående aktivitet "förgasar" tävlingen genomfördes. Ja nu var det inte riktigt förgasning på någon MC men väl med hjälp av Primus, Optimus och andra härliga förgasar-kök där det gällde att koka en liter vatten på kortaste tid. Det var en klass för fotogen och en för Bensin. Ragnar vann som "vanligt" båda klasserna men det viskades lite om att han hade förvärmt bränslet i armhålan, eller var det byxfickan!? Nybörjare som jag var blev jag riktigt nöjd med en tredje plats i fotogenklassen :) Efter som våren är tidig i år så blev det inte till att bo på en tjälad åker utan tältplatsen döptes snabbt om till "träsklägret". Inte blev det heller bättre med bärigheten då vintern gjorde ett återinträde på söndagsmorgonen, men är det en vinterträff så ska det ju också vara snö :) Temperaturen låg dock över noll och det blev en riktigt slaskig tur hem, utom sista biten över skogen där jag fick åka riktig vinterväg med härliga bredsladdar :) Jag skickar med några bilder för inspiration eller blir det månne ett avskräckande exempel? Jag skickar också ett tack till arrangörerna som gjort ett bra jobb trots förutsättningarna! Väl hemma tyckte jag att det kunde behövas en avsköljning av MC:n, kanske var det lite överdrivet :) // HansR


http://www.mctouring.se

RSS 2.0