Nygammal MC ...

Ja idag har jag provat lite nytt på MC fronten och det var en African Twin från 1995. Jag måste erkänna att det var en överaskande bekantskap! MC:n kändes mycket större än de 750 kubik och 60 hästkrafterna som papperen beskrev. Självklart är det en stor MC sett till mankhöjd men den kändes också rapp i steget trots sin ringa kubikstorlek. Jag måste säga att den här MC:n står sig väl även bland dagens vassa adventurecyklar. Vi får se om kärleken håller i sig för tanken är att detta ska bli ett vinterprojekt tillsammans med Göran. Får vi som vi vill ska det på en sidvagn med 21 tums hjul. Får vi sedan också dubba upp hela motorcykeln så borde det bli en riktigt god vintermaskin :) Vi får återkomma med mer information runt vårt projekt längre fram // HansR

 

Bilder ...

Nu finns bilderna från grusturen utlagda på Picasa där kan du se lite mer i detalj vilka underbara vägar och vyer som Norge har att erbjuda. Länken till albumet hittar du här nedan:
https://picasaweb.google.com/hans.ronnegard/NorgeGrus2011?authuser=0&feat=directlink // HansR

Tvätt ...

Ja då var det ingen återvändo! Efter en härlig resa på norska fjällvägar så återstår nu den stora tvätten :( Det gäller att återställa färgbalansen så att det går att avgöra vilken kulör som MC'n har :) Jag måste dock åter igen lyfta fram dundermedlet grönsåpa!!! Sedan en längre tid tillbaka använder jag inget annat medel än grönsåpa för att lösa upp smuts på MC'n. Jag blandar en sats av 50% såpa och 50% vatten och sprutar på den med en tryckspruta. Jag låter den sedan stå i ca 15-20 minuter innan jag gör en första avsköljning. Efter det gör jag en eftertvättning med en blanding av såpa och vatten med hjälp av en tvättborste och sedan ytterligare en avsköljning. Till slut eftertvättar jag med en blandning av vatten och lite bilschampo för att få bort lite av den hinna som såpan bildar. Egentligen gör det inget om hinnan är kvar för den skyddar ny smuts att fastna men den kan se lite tråkig ut på de lackerade ytorna. Jag måste säga att denna metod överträffar alla lösningsmedel som jag tidigare provat. Ingen nackdel heller att det är en rent naturlig produkt och inget kemiskt hokuspokus :) Nu är MC'n ren igen och står för torkning i garaget i väntan på nästa äventyr :) // HansR



Även om vädret var fint så fanns det en del skithål som måste passeras.

Hemma igen ...

Ja då var jag åter hemma igen efter ytterligare en övernattning hos vänner i Älvros. I lördags startade jag några mil före Oppdal och tog mig över Dovrefjäll ner igen till Alvdal. Nu var dimman runt Trontoppen borta så självklart blev det en resa dit upp igen :) Väl där var jag inte ensam denna gång utan delade plats med norska Jawa-klubben som hade träff och tyckte Trontoppen var en lämplig utflykt. De små Jawamaskinerna fick kämpa bra på grusvägen upp till Trontoppen, men upp kom dom :) Väl där uppe kan jag också konstatera att utsikten är lika magnifik där som från Blåhö, båda fjällen har också en höjd på strax under 1700 möh. Jag laddade även upp lite bilder från resan på Picasa men när väl detta var gjort gick det inte skapa något album för bilderna!? Så jag får istället bjuda på några få bilder här i bloggen så länge // HansR

         

1 Snö på Trontoppen, Alvdal
2 Sol på Vinjevägen, Koppang
3 Tveksam bro efter Höstsjövägen, Rondane
4 Vägen till Blåhö, Vågå
5 Trollväggen, Romsdalen
6 Eikesdalsvattnet
7 Tveksam tunnel på Aursjövägen
8 Toppen av Aursjövägsklättringen
9 Trontoppen i sol
10 Jawamaskiner efter Trontoppsvägen

Frost ...

Kanske är det ändå vintern som är på väg? Imorse var det frost på dynan och det känns kanske lite väl tidigt, men jag får väl ursäkta det med att jag var på 700 meters höjd. Dagen idag har annars bjudit på fortsatt fantastiskt väder och underbara vägar, jag hann även med en tur upp till Trollstigen trots att det inte ingick i planen och i sådant väder är det aldrig fel :) Romsdalen bjöd även den på spektakulära vyer med soldränkta toppar och full fart på vattnet i forsarna. Senast i måndags hade man flåm(översvämning) här på grund av allt regnade. Jag passerade även ett område i närheten av Sunndalsöra där det varit mängder av ras i måndags och längs vägen låg det mängder med stora stenar som gjort hål i asfalten men som också knäckt träd på sin väg ner. Jag träffade en kille från Göteborg som var här i måndags och som sa att vattnet sprutade ut för fjällsidorna alldeles brunfärgat av jord och humus. Men som sagt idag sken solen även om temperaturen hölls sig lågt runt 15 - 17 grader, men det kan vara rätt ok när jag kör hoj och ändå är ganska välklädd. Jag nådde även idag ett av mina mål med resan Aursjövägen, det går nog inte att bortse från att det är en av de mest spektakulära serpentinvägarna i Norge. Klättringen upp från Eikesdalen dalen upp till Aursjöen slår som sagt det mesta och inte blir det mindre spektakulärt av att det är en smal grusväg och att de tunnlar som finns mer liknar gångar i någon mörk gruva. Utsikten är inte heller fy skam och jag lovar att lägga ut lite bilder bara jag här hemma igen. Jag är tyvärr ganska missnöjd med att en Ipad inte ens kan lägga ut bilder på bloggen som ändå tagits med hjälp av den :( Imorgon bär det av hem åt igen och går allt som det ska når jag Sveg imorgon kväll, eller närmare sagt Älvros strax utanför, vilket borde bli en redig dagstripp. Övernattningen i natt har jag mellan Sundalsöra och Oppdal // HansR

Vinter ...

Jag frågan ær om jag ska glædjas eller? Dagen brojade med en topptur till Trontoppen på 1666 moh, væl dær uppe så moter jag sæsongens forsta sno!!! Nollgradigt var det och en tunn hinna av is och sno over hela toppen. Kanske ær det lite væl tidigt? Færden fortsatte sedan længs en forvæg mellan Alvdal och Folldal som jag inte tror varit underhållen på många år. Stora delar var mer att likna vid en bæckfåra æn en væg, men nu var det idel solsken och ett fantastiskt MC-væder :) Mitt uppe på fjællet motte jag helt gæng med motorcyklar och sjælvklart det ær ju Bukkeritten den hær helgen, en offroadtræff som lockar många att komma till dessa trakter varje år. Nærmare Folldal kom jag till en bro som såg ut att ha gjort sitt men enligt Elving fungerar det fortsatt att ta en MC over den så det var væl bara att kora :) Jag fortsatte sedan ner mot Grimsdalen som bjod på en fantastisk tur. Væl nere i Dovre såg det allt fro lockande ut nær jag blickade upp mot Blåho/Jetta (ca 1700 moh), så det vara bara att ta vægen mot Vågå och upp till toppen. Vægen var bitvis rejælt trasig på grund av snosmæltning och kraftiga skyfall denna sommar, men upp kom jag :) Væl dær fick jag mig en kontrast mot morgonens isiga resa for hær var det 16 grader, strålande solsken och helt vindstilla!!! Vilken utsikt!!! Jag kommer att lægga ut lite bilder bara jag ær hemma igen. Sista turen gick over Slådalsveien också det en fantastisk tur i hærligt væder och med fantastiska vyer, ja det ær riktigt svårt att ta in allt. Nu har jag dock anlænt till Ljoshaugen hyttegrend i Dombås www.ljoshaugen.no och hær får jag nu ytterligare en natts somn innan det bær av ner mot fjordlandskapet genom Romsdalen och Aurasjovægen // HansR Ursækta men tangentbordet saknade en rund bokstav med två prickar så det fick bli "o" istællet. Fanns inte heller någon rund bokstav med ett streck och det var mer anmærkningsvært :)

Norge ...

Ja det blev inte riktigt som jag tänkt resan började i regn och efter som jag valde en inkörning mot Norge rakt väster ut så fick jag köra i regn ända till Norge och Flisa :( Hade jag valt en nordligare tur så hade jag klarat mig mycket bättre. Men efter en god sopplunch tillagad på friluftsköket så klarnade himlen upp och resten av dagen bjöd på solsken :) Vinjevägen från Koppang till Friisvägen gav fantastiska vyer med hela Rondane massivet i förgrunden. Nu har jag nått Alvdal och intagit mitt natthärberge. I morgon bär det först av mot Trontoppen innan turen fortsätter över fjället mot Gudbrandsdalen och Dombås // HansR

Packad och klar ...

Ja då är jag packad och klar och rutten nästan färdig. Det blir till att följa i Elvings spår längs både fina och mindre fina grusvägar om det nu är några vägar alls :) Jag ska i alla fall leta mig upp via Stöllet, Nyskoga och Flisa för att sedan hålla ännu mindre vägar upp mot Koppang. Vinjevägen från Koppang mot Friisveien är ett mål. Efter det bär det nog av mot Alvdal och Trontoppen innan jag styr kosan över fjället mot Dovre och Dombås, då på fina grusvägar som avslutas med Grimsdalsvägen en riktig gammal goding. Efter detta blir det till att åka lite större asfalterade vägar ner mot Åndalsnes för att längre ut efter fjorden leta mig upp på Aurasjöveien som sedan tar mig ner till Sundalsöra. Sista sträckan blir sedan att ta sig till Röros och Funäsdalen innan jag åter ger mig av till fjälls och skogs på grusvägar ner mot Klövsjö och sedan vidare genom skogen ner mot Ytterhogdal och Älvros, även då på fina grusvägar. Nu håller vi bara tummarna för att det blir någorlunda uppehåll så jag slipper börja med regnställ på :) // HansR

Mot Norge ...

Ja nu bär det av igen mot vårt grannland Norge ... abstinensen är för stor och det är dags att utforska några nya territorier :) Denna gång blir det mer grusväg och en del fjällvägar som jag aldrig åkt eller som det var längesedan jag besökt. Jag kör i grova dag över Malung, Stöllet, Nyskoga, Flisa, Elverum, Rena, Koppang, Atna, Alvdal, Grimsdalen, Dovre, Dombås, Åndalsnes, Aurasjöen, Sundalsöra, Oppdal, Röros, Funäsdalen, Ljungdalen, Klövsjö, Ytterhogdal, Ävros och hem. Det mesta blir på mindre grusvägar så själva orterna undviker jag förutom för att hitta bensin och övernattning :) Ett av mina stamställen i Dombås besöker jag och det är Ljoshaugen Hyttegrend som nu fått egen hemsida http://www.ljoshaugen.no (Bästa utsikten i Dombås!). Jag försöker väl som vanligt att uppdatera lite från resan på bloggen om jag bara får napp på något lämpligt trådlöst nät :)
Jag måste också passa på att göra några ytterligare test av alla GPS:er och underställ, det ser ut att bli ganska kyligt så det sitter väl bra med mironullställ :) Jag har nu mera även en Navigator i min Ipad och även så ett RAM.Mount fäste som passar!!! Fungerar faktiskt fint även om skärmen på 10 tum kanske är i största laget :) Det fungerar dock riktigt bra att bläddra på karta med den och Google med GPS-positionering blir riktigt bra, allra bäst i sattelitläge. Frågan är då bara vilken värld som är den verkliga :) Tyvärr funkar inte Google så bra i Norge då det är för dyrt att köra 3G där :( // HansR

Slik var livet ...

Vi är nog många som förundrats över hur människor kunde leva på de gårdar som ligger högt över fjordens vatten strax under fjällbranten. Hur kom dom dit? Jag hittade idag några klipp på YouTube som på ett mycket bra sätt visar hur livet var och vedermödor de fick utstå för sin överlevnad. Berättelserna handlar främst om de gårdar som ligger ut genom Geirangerfjorden men speglar nog i stort hur det var för alla dessa människor som fann sitt levebröd högt upp på fjällsidan där det fanns tillgång till grönt och friskt gräs. Se filmerna om du följer nedanstående länk eller via "Favoriter" på min YouTube kanal http://www.youtube.com/user/mctouringse

Länk till första delen: http://www.youtube.com/watch?v=SyHuY_eT_xc&feature=relmfu

Övriga delar bör du då sedan få upp i listan till höger

Adventure ...

Den som vill följa ett riktigt äventyr på MC kan nu följa Victor Sollis (Touringbutiken) blogg samt se var de befinner sig dag för dag på nedanstående adresser! Ett riktigt äventyr är det att ta sig rakt igenom hela sibirien men vad ska man inte göra för att få lite spänning i tillvaron :) // HansR

Läget dag för dag: http://www.spotadventures.com/user/profile/?user_id=75005
Bloggen: http://www.advrussia.com/

Vill väl bara till att de får Internetkontakt för att uppdatering ska kunna ske ... och det är väl inte självklart där ute i vildmarken.

RSS 2.0