Hemma igen ...

Ja det blev en lång hemresa som ledde direkt till en konferens med jobbet i två dagar, från semester och direkt in i hetluften så att säga :) Men nu i kväll har jag även nått hemmets trygga famn och äntligen fått chans att börja packa upp. De sista två dagarna på resan bjöd både fint väder och fina vyer vid utfärden från Italien men väl i det Österikiska alplandskapet så mötte vi regnet igen, så det blev inte så mycket att se av höga alptoppar. Vi lyckades dock slinka förbi de värsta skurarna och hade mest våta körbanor. Väl i München så gick det även snabbt att lasta motorcyklarna (utan regn) och vi kunde utan allt för lång väntan ta våra platser på tåget och börja summera en härlig vecka :) Tyvärr blev det lite si och så med sömnen på tåget men till Hamburg kom vi för fortsatt färd via Autobahn mot den Danska och senare Svenska gränsen. Tyvärr blev klockan kvart i fem på eftermiddagen innan jag åter landade på svensk jord för att köra de 65 milen hem mot Dalarna. Efter vägen mötte jag även flera regnskurar som sinkade framfarten och i Örebro fick jag ge upp och ta in för natten då klockan redan nått midnatt och det var både regnigt och mörkt :( På måndag morgon bar det sedan av direkt till konferens och ytterligare en natts övernattning Dala-Husby innan jag till slut nådde hemmet. Som sagt det blev en bra resa som innehöll alla sorters väder men där höjdpunkten Dolomiterna fick avnjutas i uppehållsväder och solsken :) // HansR

   

Bild 1: En rejäl rotblöta i Plön, norr om Hamburg
Bild 2: På väg upp mot Gruppo di Sella
Bild 3: Det lilla härliga Passo Manghen
Bild 4: Gruppbild framför Marmolada

Vilodagen ...

Ja idag blev det blott 14 mil om än det tog nästan hela dagen, men vi får ändå se det som en vilodag :) Planen idag var att ta sig runt "Gruppo di Sella" en väldig högplatå som du kan köra runt genom att passer fyra olika pass på en sträcka runt 6 mil. Själva Gruppo di Sella är som sagt en högplatå som ligger på en höjd mellan 2500 - 3100 möh. Kanterna branta och stupliknande runt hela massivet och därför älskad av klättrare men också av oss vägburna som gillar att köra kurviga vägar för många kurvor blir det :) Själv var jag dock inte nöjd efter denna utflykt utan först körde jag delar av sträckan om igen cirka 4 gånger och väl återkommen till Poza di Fassa, där vi bor, så tog jag även och körde upp till passet Costalunga som ligger direkt ovanför orten. Som sagt det blev alltså fem pass den dag Passo di Pordoi (2239 möh), Passo di Campolongo (1875 möh), Passo di Garden (2012 möh), Passo di Sella (2244 möh) och till sist Passo di Costalunga (1745 möh). Jag hade även siktet inställt på Passo di Nigra men på väg dit började det regna och jag valde att återvända hem mot hotellet, det fick vara nog för idag :) I morgon bär det av hemmåt och jag kommer inte att vara uppkopplad på ett par dagar men resan går nnu via ett antal pass i morgon innan vi via Cortina och Lienz tar oss genom Alperna åter mot München och tåget mot Hamburg. Väl Hamburg är det så bara återresan hem som gäller dit jag väntar mig själv på tisdag efter ett par dagars konferens med jobbet efter vägen, det blir nog härligt att komma dit efter en dryg veckas resa. Kanske borde jag tvätta lite kläder innan :) // HansR



På väg upp mot Passo di Gardena, många kurvor blir det.



På väg ned från Passo di Sella!

Fortsatt högt ...

Fortsatt högt vad gäller både höjder och väder. Idag torsdag har vi nog haft den bästa av alla dagar sett till väder med solsken och endast ett fåtal molntappar. Idag har vi avklarat ett antal pass på runt 2000 meter över havet. Vi började dagen med att ge oss direkt på Passo Manghen (2047 möh) för att sedan fortsätta mot Passo di Brocon (1650 möh), Passo di Gobbera (endast 988 möh), Passo di Rolle (1980 möh), Passo di Valles (2033 möh) samt till sist Passo Pellegrino (1918 möh). Ja vad ska man säga vart man än vänder sig i detta landskap så visst har man dragit en väg över bergen till nästa dal, många pass blir det och det är väl tur för oss som får många härliga vägar att åka :) Asfalten och vägbeläggningen är också 90% av sträckningen av bästa tänkbara kvalitet och det är mycket sällan som det dyker upp lappningar eller skador i asfalten. Nu är tanken att vi ska ge oss gruppo di Sella imorgon men tyvärr ser vädret inte ut att hålla i sig!? Enligt prognosen kan vi räkna med allt från lätta skurar till kraftigt regn? Återstår att se om den prognosen håller i sig? Idag har dock värmen pendlat mellan 23 - 32 grader beroende på vilken höjd vi hållit oss på. Skönaste temperaturen har vi nog haft på 2000 metersnivån där MC-tempen varit alldeles lagom :) // HansR



Utsikten från Passo di Brocon!



En varm dal i närheten Fiera di Primiero och på väg mot Passo di Rolle

Hög, högre, högt ...

Ja vad ska jag annars säga om dagens etapp på vår Dolomitresa, det blev totalt tre pass idag det första på 2000 meter, nästa på 2500 meter och det sista över 2600 meter över havet :) Trots att vi för det mesta börjar på 800 till 1000 metersnivån så blir det många kurvor för att nå dessa höjder om man sedan där till lägger att det behövs lika många för att komma ner igen så får man ett rejält överskott på kurvbanken :) Passo Tonale, Passo di Gavia och Passo Stelvio var det som fick besök av oss denna härliga MC dag. Solsken och vädret var på vår sida då vi valde att åka rutten baklänges pga regnrisk och det hjälpte :) Som sagt ska man som vi åka nästan 30 mil på en dag och på sådana vägar då tar det tid och det gjorde det verkligen idag. Nu är vi dock på plats på Hotell Italia i Molina di Fiemme och det blir sen middag men den ska verkligen smaka :) // HansR



Utsikten norrut strax nedanför passo Stelvio, många serpentiner är det :)


Dag 1 och 2 ...

På morgonen i Höör så skvalde regnet och fortsatte så ända till jag kom fram till Helsingborg för där sken faktiskt solen om än omgiven av många mörka moln. På väg ner genom Danmark så var det risk för regnskurar mest hela tiden även om vi lyckades missa de flesta. Den första riktigt rejäla skuren kom när vi var på färjan över till Tyskland från Rödby. Vi lyckades sedan missa den ena skuren efter den andra även om det mesta dels var blött på marken. Till sist gick det ändå inte och himlens alla portar öppnade sig i Plön :( Jag hamnade mitt i denna åskskur och det var bara att ställa MC:n där jag befann mig och söka skydd för det var inte nådigt hur mycket vatten som kom :( Vi tog oss dock efter många om och men ner till Hamburg-Altona och vårt tåg mot München. Att sova på tåg är aldrig någon höjdare och så var det väl även denna gång, men vi kom till München och kunde där lasta av med alperna i horisonten. Nu dag2 så sken solen från en nästan klarblå himmel och alla toppar var synliga i fjärran. Vi tog sedan snabbaste vägen mot Garmish (Autobahn). Vi hade riktigt härliga vyer. Se fotot nedan! Från Garmish tog vi sedan vägen över mot Innsbruck och sedan vidare mot Sölden för avsluta Österike genom att ta oss över passet Timmelsjoch över till Italien. Nu hade det börjat att mulna på igen men det var bara de sista 200 metrarna runt toppen på 2500 möh som låg i dimma. Vi for sedan ner för dalen mot Merano och en riktigt svettig värme på ca 32 grader. tack och lov avslutade vi dagen med ytterligare ett litet pass på 1500 möh och då skönk temperaturen till 23 igen :). Nu har vi vårt nattläger här i Ronzone och det ska bli skönt igen att få sova i en riktig säng :) // HansR



Vy över Zugspitze 2962, Tysklands högsta berg sett från Österike

Ps. vägarna är fantastiska men tyvärr är trafiken ganska intensiv.

Packad och klar ...

Ja då var jag packad och klar igen! Imorgon bittida bär det iväg söderut mot Italien och Süd Tirol och Dolomiterna :) Imorgon blir det en 70 mila tur ner mot Helsingborg men med ett natt uppehåll i Höör, så får jag ta de sista milen till färjan i Helsingborg på söndag morgon. Söndag far vi ner mot Rödby och Hamburg för att de kliva ombord på "Biltåget" till München, ett praktiskt sätt att slippa en dryg autobantur genom Tyskland :) På måndag sedan så far vi vidare mot Garmich och Alperna för att där ta några av de bästa passen över mot Süd Tirol och Dolomiterna. Vi får se när jag lyckas få en uppkoppling nästa gång men då blir det uppdatering här på sidan och förhoppningsvis med lite bilder :) // HansR

Dags igen ...

Ja då var det dags igen att planera och packa. Den här gången bär det av mot Dolomiterna i norra Italien och lite högre höjder än vad jag är van vid från Norge. Sitter just nu och försöker lista ut vilka pass som ska passeras och vilka vägar vi ska få ihop mellan de olika övernattningarna. Tyvärr kommer vi att vara på plats i bästa semesterrusning och det kan även vara ganska vamt vid denna tid på året, men vi får väl se till att ligga på hög höjd så mycket vi kan :) Vi blir 16 stycken hugade som ger oss av med oss guider inräknat. Starten sker i Helsingborg och första dagen tar vi oss ner mot Hamburg och biltåget mot München, inte helt fel att sova bort Tyskland denna gång :) Visst det finns mycket fina vägar även i Tyskland men då gäller det att komma bort från Autobahn och det hinns inte med denna gång utan vi tar direkt sikte på Alperna och vårt slutmål Dolomiterna. Jag ska försöka bli uppkopplad även på denna resa och då även uppdatera bloggen med vartefter vi rör oss på vår resa. Täckningen på hotellen i Italien är väl inte den bästa för Internet men där det går ska jag hacka på.

Återkommer lite längre fram när packningen börjar bli klar. Avfärd är på Lördag den 21 augusti, då blir det sträckkörning direkt till Helsingborg (eller för min del en övernattning i Höör). Färjan går sedan på söndag kl 10 och då är resan igång :) // HansR

Hemma igen ...

Ja så var då drygt 460 mil härlig MC körning avverkade :) Avslutningen blev ett kryssande mellan regnskurarna men vi lyckades för det mesta hålla det borta, den värsta skuren kom mellan Kårböle och Los. På väg hem sökte vi lite genvägar in mot Sverige och denna gång blev det Namskogan, Björkvattnet, Eidet, Sörli, Vallsjöbyn och Krokom. En klart rolig MC väg som dock tyvärr fick köras i regn. Dessutom gick en sträckning av vägen in ett antal kilometer i Sverige och då gick den från asfalt till dålig grusväg för att sedan vid norska gränsen igen gå över till asfalt!? Den svenska delen kan endast nås via Norge är det orsaken till det dåliga underhållet?

Övernatta gjorde vi i Sörlibygda på norska sidan för att sedan sista dagen köra de 50 milen hem. Förhoppningsvis har det gått lika bra för övriga medresenärer och kanske når alla lyckligt sina hem under dagen idag om de inte gjorde det igår. Lite långt att ta hela sträckan från Mo I Rana till Skåne på två dagar. Skickar med en gruppbild på hela gruppen tagen sista dagen i Saltstraumen // HansR



Deltagare Till Vägs Ände 2010!

RSS 2.0